tisdag, augusti 02, 2011

STRUKTURERAT INLÄGG (eller inte)

Nästan alltid när jag klickat upp "nytt inlägg" och sitter här med en tom, vit bloggsida, så vet jag inte alls vad jag ska börja med. Ofta har jag massor som jag kan skriva om ifall jag vill och oftast ramlar saker bara ur mig utan vare sig sans eller reson och det ena brukar även ge det andra tills jag plötsligt märker att jag nästan skrivit en halv bok och ändå inte fått med det jag tänkt. Däremot är det inte alls ofta som jag skriver en sådan lång mening som den förra *ler*. 

Det kanske inte är så svårt att förstå att jag måste skriva mina listor, så fort jag har mer än fem saker i skallen. De där fem blir snart tio, som i nästa stund blir tjugo. Om jag skulle strukturera dagens inlägg på samma sätt som jag gör med mina göranden så skulle det kunna se ut så här. Allstå saker som kanske kan stå i just detta inlägg.
  • Förklara inledningsbilden.
  • Tanja B
  • Maud Olofsson
  • Pride
  • Proffessionell hjälp direkt vid traumatiska upplevelser
  • Sandwish Artist
  • Cyklat, nycklar, Biltema, varmt
  • Ryggbesvär
Men jag kan ju inte bara skriva så, för det säger ju inte läsaren ett jota och kanske måste jag plocka bort en del så det inte blir alldeles för långt (hur långt nu det är?) Alla skulle nog inte anse det nödvändigt att förklara inledningsbilden. Men jag är en sådan som anser det. Den tog jag igårkväll i soffan. Jag låg ungefär så när jag for runt för att se om det fanns något att se på tv och då fick jag iden. Så jag pallade upp flyttkartong + banankartong i lilla delen på soffan och så kameran för att få det lite sådär från ovan. I brist på annat kan man roa sig med sådant.

Tanja B läste jag om igår på Correns ledarsida. Tyckte det var lite kul eftersom jag läser hennes blogg då och då som några av er vet. När jag var ute och cyklade idag så gick tankarna som vanligt åt alla håll och kanter och som vanligt är jag nu på väg in på ett sidospår. Om man vill få ett helt folk att spinna på ens egna teorier, så används ofta något som på något sätt berör de allra flesta. Oavsett vilken fråga det är. Tanja ger ett exempel i artikeln. Om ni inte vet vem Tanja är så försöker hon få en mer nyanserad debatt vad gäller Genusvetenskap. Läser man hennes blogg där hon har många exempel blir man mörkrädd. Genustänket används på ett både oekonomiskt och skrämmande sätt. När jag susade fram på min cykel så funderade jag just på det där, hur man ( många gånger med osanning) lyckas få så många att anamma ett speciellt tänk. I prostitionsdebatten är det Lilja4ever stuket. Exemplet Tanja ger i genusfrågan är detta:

"Genusexperterna har fått politikerna att sätta likhetstecken mellan genusvetenskap och jämställdhet, och ingen vågar ju vara emot jämställdhet. Så har man lyckats tysta ner ett helt folk."

Maud Olofsson kan jag bara kort nämna dagens tankar kring. Jag sparade inte länken, men läste det på Aftonblaskan samtidigt som jag var inne där och läste om pride. Hon gör förstås som hon vill och har den åsikt som hon har. Men jag reagerade negativt, om det nu är sant är bäst att tillägga. "Får jag inte vara partiledare så slutar jag helt med politiken" ska hon ha sagt. Det säger väl allt om människan ifall det stämmer. Hon skiter i medorgarna och det politiska, det är bara makten hon vill ha. Så ser jag det iallafall. Tyvärr tror jag inte att hon är ensam om det tänket.

Prideveckan är igång nu, vilket väl ingen har missat och på lördag går paraden. Som jag har skrivit tidigare så är i år sexarbetarna med i tåget. Om jag inte har fattat helt fel så är det inte första gången som de är med faktiskt. Men det kanske är första gången som det är organiserat, då det är Rose Alliance = organiserade sexarbetare, som står för det. Sexarbetare är då inte endast sexsäljare, utan alla som på något sätt sysslar med kommersiellt sex. Och som jag också tidigare skrivit så är inte jag med i tåget, men jag tror det är ett skönt gäng som kommer att paradera i sitt burlesktema. Är ni på plats så måste ni ju bara ut och kolla och jag hoppas verkligen att det uppmärksammas ordentligt. Det här är en bit på vägen.

Proffessionell hjälp. Jag nämnde ju det för några inlägg sedan, att jag verkligen hoppas att Norge nu satsar på det till överlevande och till efterlevande. Jag vet hur dåligt det brukar vara med just den biten. Därför blev jag förstås nyfiken när jag såg den här rubriken på Svd.  Exemplet i artikeln är över tjugo år gammalt. Frågan är om det är bättre nu. Hoppas kan man alltid.

Sandwish Artist var bara strunt egentligen, som jag skulle kunna hoppa över. Jag satt och letade jobb här förut och jag kan bara inte låta bli att störa mig på vissa formuleringar. Härlig programmerare tex. Visst låter det löjligt? Sandwish Artist är vad jag förstod detsamma som smörgåsnisse på ett subway.

Cyklat har jag alltså gjort idag. I hettan. Jag var och hämtade nycklarna till nya lägenheten och det tog lika lång tid som tiden det tog att cykla dit och då var det ändå uppför i stort sett nästan hela vägen. Nu visste jag på ett ungefär hur jag skulle åka, så krånglade inte med buss och bussbyten. Jag använder ibland orden "stör mig" och det tolkas säkert olika av olika personer och faktiskt så har det även olika tolkningar också för mig. Men oftast betyder det att jag stör mig och inget mer. En reaktion att det kunde ha gjorts på ett smidigare eller annorlunda sätt, men mer än så bryr jag mig inte. Ibland att jag blir lätt irriterad, ibland att jag blir lätt frustrerad. Nyckelhämtningen idag tex skulle kunna ha gjorts på ett smidigare sätt. Istället för att först hämta några och sedan skriva in på datorn och sedan gå iväg för att hämta ytterligare en och så skriva in på datorn osv, borde man väl, enligt mig ha haft alla klara då de visste att jag skulle komma. Men tjejen var väldigt söt och trevlig och jag hade ju hela dagen på mig. 

En av mina önskningar var okej efter att hon gått iväg och frågat och den ska fixas. Den andra önskningen var osäker och den får jag ta med fastighetsskötaren som gjort besiktningen ( jag godkände alltså inte besiktningen ), men han har semester några veckor till. Det som är felanmält ska förstås också fixas och det ena blir förhoppningsvis gjort redan i morgon. Jag kan ibland känna mig som en tjat och gnällmoster ha,ha. Målaren hade redan varit och hämtat ena nyckeln och det gillar jag. Ordning och reda. De har även ringt och informerat om sin planering. Undrar om de läser min blogg här och vet mitt behov av planering? 

Att sedan ha nedför hela vägen hem var riktigt skönt och det fläktade så behagligt. Det var så skönt så jag struntade i att åka hem. En tanke var tidigare att åka i väg och bada eftersom vädret är så fantastiskt. Men jag var helt enkelt för lat, så jag susade vidare till Biltema och gick där och skrotade ett tag. Där var det svalt och skönt. Jodå, jag hade väl ärende dit, fast ändå inte. Jag hade tänkt att gå till Claes Olsson för vissa inköp nästa gång jag måste till stan. Men så fick jag för mig att lika gärna kolla på Biltema och då också köpa lite lila färg och kleta på byrån där det fattas. 

Nu fanns det ingen lila färg, men maskeringstejp skulle jag ha och en lång skruvmejsel. Nu tror jag inte att den längsta jag hittade är tillräckligt lång ändå. Den är nästan lika lång som den jag redan har. Jag ska ha den till att skruva fast ena soffbenet och den jag har räcker inte, så troligtvis är även den jag köpte för kort. Onödigt köp igen alltså. Jag vill ha en ny soffa, men man får ta en sak i taget. Uppladdningsbara batterier var en annan sak. Jag kastade de som satt i kameran i söndags. Bara för att det kändes som att jag skulle det. Sedan blev det en helt oplanerad grej. Men jag behövde det och har inte tänkt på det. Ny massagedusch till nya lägenheten. En lite mindre och smidigare. Den jag har är ju trasig, pilledutten som man reglerar strålen med gick av en gång i ettan. På den jag hade där alltså, så jag tog hem den trasiga hit och tog den hela jag hade här till ettan.

Eftermiddagen har jag ägnat åt diverse saker. Har hållit mig inne faktiskt, trots vädret. Totalt genomklibbig är jag och då har jag bara ett linne och trosor på mig. Jag kollade upp billånet i morgon bla så det är okej och så ringde jag AF. Tänkte att det är nog lika bra, för min handläggare har semester fick jag autosvar om och man vet inte hur de resonerar. Det stod att jag skulle ta kontakt omedelbart i brevet. Det resulterade i att jag måste dit och skriva in mig i Fas3. Sicket jäkla system. Jag är ju för sjutton inskriven. När jag ska få möjlighet till det vet i sjutton, för det kommer att ta en halv dag.

Ryggbesvär då slutligen. Man kan ju inte påstå att det blev ett kortare inlägg bara för att jag stukturerade upp det. Började känna av ryggen igår på vänstra sidan vid höften ungefär. Precis där jag hade ont vid njurstensanfallet för några år sedan. Det är lite typiskt att det ska komma nu när jag ska kånka på kartonger upp och ner för trappor och ut och in i bilen. Men jag tror inte att det är något organ som spökar, utan att det är ryggen. Det blev ingen massage igår, utan en trevlig timme med en trevlig pöjk, så kan inte skylla på att jag stått snett eller så. Jag har ingen aning om orsaken. Det bara kom och jag hoppas förstås att det bara försvinner. Helst inatt. Eller nu.

4 kommentarer:

Svenne sa...

En gång i tiden så röstade jag på Maud när jag stod i valet och kvalet bakom båset. Hon fick min röst eftersom jag tyckte att hon hade snygga ben ;-)
Secken tok jag kan va ibland!

Gretas Svammel sa...

Ja så tokigt..Svenne.. benen har ju inget med åsikterna och den politiska viljan att göra. Typiskt karlar *ler*

spinglover sa...

......nej benen har ju egentligen inte med politisk uppfattning, men för oss män (åtminstånde) är de verkligen säljande.

Gretas Svammel sa...

Jo jag har förstått det...spinglover