fredag, april 15, 2016

HA EN SKÖN FREDAG

Snart kommer grabben och underhåller mig i kväll. Och i morgon förmiddag dimper halva Stockholmsfamiljen ner. De skulle komma iväg tidigt, sas det. Under eftermiddagen kommer sedan en annan avkomma också, som ska hem till mig och hämta mer kläder åt mig först och även leva sitt eget liv en stund. Trodde jag skulle klara mig på de kläder jag tag tog med. Men vill ju gärna variera mig här också.
Ungdomskompisen vill också komma, men vet ju inte hur jag har det nästa vecka. Om jag bor på korttidsboende då eller är mer försämrad.

Ibland tycker jag att jag mår oförskämt bra för att i andra stunden inte alls må bra. När jag vaknar i arla morgonstund andas jag lugnt, slemmet är löst ( oftast) och lätt att hosta upp och jag är skithungrig på frukost som inte kommer förrän vid åtta. Men då vräker jag i mig pepparkakor och chokladrån och jag kan dricka vatten utan att få en klump i bröstet. Då försöker jag läsa i boken också för då har jag inte så mycket morfin i kroppen kvar.

Men sedan, när jag slängt benen över sängkanten och varit på toa så ändrar det sig lite. Speciellt andningen blir värre. Idag har slemmet varit ganska okej och är fortfarande, annars kan det bli rossel och tjockare och ansträngt att få upp fram emot eftermiddag/ kväll. När jag tagit kvällsmorfinet vid 20 på kvällen dämpas hostan, vilket är himla skönt. Då blir det som ett dåsigt lugn i kroppen som är skönt ( så länge hallucinationerna håller sig borta ).


Tycker nätterna är ganska okej. Inte som normala förstås där jag sover en natt i ett streck. Men det var ju så länge sedan och inget jag räknar med. Somnade inte förrän halv 12 i natt och sov till 01.00 först. Somnade om efter pepparkakor och vatten.
Vaknade sedan vid 04.00 då jag stapplade upp på toa, utan att ringa efter personal.Satt ett par timmar på sängkanten, tror det är bra att cirkulera och röra ben och fötter lite. Gårdagens besök hade med två apelsiner, men kunde inte äta knappt något i går kväll på grund av klumpen i bröstet. Men i morse var det gott med några klyftor.

Andra kortet tas ju utan blixt och här ser det mer morgonlikt ut. Gjorde sedan sammanställning över försämringen och läste tills morgonmedicinen kom. Man kan tycka det ska bli långtråkigt och i normala fall skulle det herregud bli hur trist som helst. Men jag lever oftast i någon egen liten bubbla. Idag har jag varit mer dåsig än vanligt. Småslumrat till gång på gång och är inte riktigt tidsmedveten alltid.

Kan bero på att jag tog extra morfin för att klara av duschen. Jag vet inte. Det är rätt skönt iallafall. Bäst att avsluta för snart sticker de in huvudet och undrar om jag vill ha maten. Sedan dröjer det en halvtimma ändå innan den kommer in.

Ha en Skön fredagskväll alla.

Inga kommentarer: