måndag, mars 28, 2016

SOL, SYSTER, BARN

Bild från idag när jag tog "minneskort" med syrran. Hon hade med egen kamera och tog egna kort eller ena avkomman gjorde det, som också kom i eftermiddags. I morgon kommer nog bara LAH på kvällen. De ringde idag och undrade om vätskedropp, men jag klarar nog en dag till men imorgon kör jag en påse.  Urinen är koncentrerad idag och jag har bara kissat en gång.. i morse. Annars märker jag inte på måendet om jag behöver, svårt för en själv att bedöma faktiskt. Jag märker inte heller så stor skillnad på måendet efter ett vätskedropp, vilket jag gör efter ett näringsdropp.

Mat är det ta mig sjutton omöjligt att få i sig. På morgon har jag upptäck funkar det att dricka ett glas vatten och äta en Brevitakex medan jag är kvar i sängen. Utan att få den där obehagliga klumpen i bröstet. Men så fort jag går upp och rört mig är det inte lika lätt längre, fast frukosten brukar jag få behålla nu på sistone. När avkomman åkte vid halv sex ikväll tog jag fram maten och mosade ett litet potatis med quorngrytan som jag fick idag. Tre tuggor sedan blev det stopp. Satt länge och väntade att det skulle lugna sig, men lite kom upp i stället och det är ännu inte helt okej.

Det här gör mig lite frustrerad för jag vill ju gärna få i mig mat på vanliga sättet och jag tycker ju det är gott och nu blir jag även sugen på lite olika då och då. Länge sedan. Idag bad jag avkomman köpa te med rabarbersmak som jag ska testa ikväll med en sockerbit. Två dubbla rån med ost brukar jag kunna få i mig på kvällen också..

Gick upp halv tio idag. Har inte fått in sommartiden ännu och så blev det ju sent i natt. Hostar slem gör jag fortfarande på nätterna, men vaknar inte alls så ofta som innan. Fixade att duscha utan att andas syrgas innan jag var klar. Vid elva var jag redo att bänka mig vid datorn med lite kaffe, ett ägg och en husman med ost och tomat. Får i mig hälften av kaffet typ, men det duger, det är gott. Ägget går bra och så blir det nästan alltid att jag får lämna en bit av mackan.
Kvart i tolv kom de med maten och då var jag inte klar med frukosten.

Precis nu kom det upp massor med tjockt slem ihop med diverse annat vätskeaktigt. Känns bättre nu. Fick flämta ifatt lite luft för det tar på krafterna. Har haft syrgasen på 5 idag efter duschen och det funkar men inte om jag rör mig för mycket. Då blir det nästan som det var innan jag hade syrgas, jag får sätta mig och flämta.

Strax efter två hade solen krupit runt hörnet på min balkong, så jag kunde sitta i hörnet. Har ju varit jättefint väder idag. Då hade jag betalat räkningar och styrt lite på datorn och printat ut ett kort på den gamla f.d. familjeinvolverade personen som var här om ni minns. Syrran som då var med tog ett kort på oss då och han har inte dator så jag skickade med kortet med syrran som kom idag och hoppas han får det. Tror han blir glad av det.

Hann sitta en kvart typ innan syrran med man kom och 45 minuter senare kom avkomman som fixade kaffe. Bröd hade syrran med. Sedan satt avkomman och jag en stund när det bara var vi kvar. Skulle ju vara najs om vädret fortsätter så här, men jag tror inte det. Fast har inte kollat vädret.

I morgon som jag då är själv hela dagen ska jag fortsätta med datorstyret. Deklarera, säga upp A-kassan, fixa med bilderna, skriva om Vita arkivet, kontakta Handelsbanken, se förra veckans Parnevik. Gåsmamman missade jag ju också på sjukan men blir för mycket att se det också på webben. Hemsidan har jag fått svar om. Den raderas inte förrän abonnemanget är slut, som då blir 1 september. men något mer bildbyte blir det inte.  

Syrran som är 16 år äldre än mig har inte pratat med sina barn om hur de vill ha det efter sin hädanfärd. Om de ska kremeras, ha grav eller ja... sådant som är bra om de anhöriga vet. Blev lätt förvånad faktiskt. Trodde hon var lite förutseende *ler*, så mina principer är inget släktdrag verkar det som. 

Nu kör jag nog en harpan och kollar mailen och sedan lämnar jag datorn för i dag. Andarna på sjuan kl.21 och rån och te som förhoppningsvis stannar kvar. Håll tummarna.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Hoppas att du har haft en bra dag, Inte rätt att att en intelligent och vacker kvinna som skall lida!

Gretas Svammel sa...

Rätt och rätt... Hans-E... ingen bör lida, men nu är det som det är och då får man göra det bästa av det.