torsdag, mars 17, 2016

MÅTT BÄTTRE IDAG

Sitter i sängen och skriver och lyssnar samtidigt till Hasse Aro. Medan jag har det i huvudet ska jag säga att jag inte kan svara på kommentarer på denna dator.

Vad har hänt i dag då? Ja långtråkigt är det ju, men jag har mått bättre och äntligen träffat en underbar läkare. Inte utan egen ageran förstås.

I morse kom sköterskan med 12 nya kortisontabletter.  Ska jag ha på morgon också, sa jag? Nej men du ska ha på morgon och inte kvällen då jag blir så speedad av det. Nej du, sa jag, jag tar ingenting förrän jag patat med läkare om varför. Men du pratade väl med XX igår, sa hon. Onkologläkaren som inte ringde. Nej, sa jag.Sedan lommade hon ut med pillerburken.

Vid nio kom dagsköterskan in och hon trodde också att XX varit här i går. Sedan frågade jag efter altaner för skulle ju vara sol och rätt varmt idag. Jodå det fanns två stycken. Jag frågade efter portal syrgas. Det fanns på lungmedicin, så det kunde ordnas. Bra sa jag, gör det till två typ.

Vid elva kom en läkare in, satte sig och tog sig tid att förklara både det ena och andra. Det handlar inte om att ge behandling nu, utan att lindra symptom. Hur lång tid jag har kvar kan ju ingen säga. Men med tanke på utvecklingen sista veckan kan det ju gå fort. Så jag ändrade mig om hemtjänst och han tog för givet att soc ställer upp där med kostnaden. Kortison är inte bara för illamående och inflammationshämmande. De kan även vara avsvällande så att lungmetastaserna minskar och ger mer space. Kan alltså. Men det räckte med den infon för att jag ska gå med på tre dagar med 12 tabletter, sedan minska till 8 och sedan ännu lite till kanske.

Han satt så länge så jag undrade till slut om han hade tid att sitta så här. Jag tar mig tid sa han, för du behöver veta. Även han trodde att XX var här igår. Senare på eftermiddagen kom han in med anhörighetsintyg om någon unge tar ledigt och vill vara med mig en dag tex. Han ringde även upp 08-ungen, som ringt avd för att få prata med läkare, och informerade om att de kunde få ersättning för den kostnad de lagt ut, för i helgen nu skulle ena halvan åka till Afrika. Nu ställer de in resan och de kommer ner hit på lördag.  Man kan säga att det är en läkare som gör sitt jobb, vilket alla inte gör.. hmm.

Om LAH hinner fixa syrgas till i morgon och installera hemma, så får jag åka hem i morgon. Men det vet vi inte förrän i morgon.  Ingen klump i bröstet och inget spyande idag... förrän precis nu för två minuter sedan. Fixade en rutknäcke till frukost, sedan en pannkaka till lunch och i kväll lite fiskgryta och en potatis plus riven morot. Fick senare in en bulle, en näringsdryck och ett glas blåbärsoppa, som jag nu suttit och sugit i mig av. Tills jag fick klumpen och nu kom således blåbärssoppan upp. Skit att inte klara en hel dag. Men nu mår jag bra. Det är viktigt att jag får i mig vätska, vilket jag ju vet. Men inte lätt när det kommer upp.

Efter lunchen upprepade jag frågan om portabel syrgas så jag kunde sitta en stund på altanen. Jodå, det skulle fixas. Men jag skulle duscha först och innan två var det inte aktuellt. Halv tre ringde jag för att säga att jag var klar. Då... det finns ingen portabel syrgas ledig och dessutom var det ingen sol på altanerna. Stämmer det verkligen, sa jag. Då går jag utan syrgas och reser mig ur sängen, tar av mig masken , tar tag i droppstativet och går mot dörren.

Då blev hon skraj. Du kan inte gå utan syrgas, tjattrade hon medan jag bara fortsatte. Kände ju direkt att jag inte skulle fixa det, men inget jag tänkte erkänna. Presic om hörnet står rullstolar, så ber henne ta fram en så jag kan sätta mig och flämta. Nästan synd om henne, hon var rädd och sa hela tiden... du kan inte gå dit. Första stolen fick hon inte upp, när hon höll på med den andra kom läkaren. Du kan inte gå, sa han. gå in och ta på dig masken ska vi fixa syrgas. Efter en stund kom de med en tub på en rullator och jag kom inte till någon altan för där var inte solen, men i ett glasat väntrum så jag iallafall kunde slänga upp fötterna på rullatorn och sjunka ner i en fåtölj och känna solen genom fönstret. En halvtimma, det var så länge syrgasen räckte då jag får så mycket som 7.

Att man måste ta saken i egna händer jämt *ler*, trots att man är svårt sjuk. Haft besök även ikväll, först av ena avkomman och sedan en avkommas sambos mor. Trevligt. Mest jag som bluddrade. Få se vad som händer i morgon?
Spypåsen har jag på golvet bredvid sängen. När de kommer in ska jag säga att jag spytt blod. Taskigt kanske, men jag säger ju direkt sedan att jag skojade och att det är blåbärssoppa. Men de ska se tycker jag att jag har spytt igen.

Kanske det blir det ett inlägg hemifrån i morgon och en massa bilder som jag roat mig med att knäppa. Den som lever får se. Nu ska jag se klart Opinion som jag slagit över till och sedan göra mig klar för natten. Blir nog en rätt sömnlös natt igen. Har nästan läst ut Keplerboken, fast hoppat över sidor. Det är den sämsta av Kepler och inte deras vanliga stil.

Inga kommentarer: