onsdag, mars 16, 2016

KORTISONPIGG MITT I NATTEN

Hej hej från mej. Skrev fel på bilden såg jag nu som först. Jag är alltå inte här och föder barn och suger i mig lustgas *ler*. Syrgas ska det förstås vara. Det är mitt i natten och jag sitter här i sängen och skriver. Kom ju på att jag kan ta bilder med webkameran. Det är inget fel på handen... skugga.

Varför sover jag inte kan man undra. Dels fick jag 12 kortisontabletter i kväll och dels bubblar det i en vattenburk som hör till syrgasen. Gjorde det i natt ochså plus att jag som vanligt hostade.

Det händer inte mycket och inget får jag veta. Lite dåligt kan jag tycka, eller så är det jag som är kräsen. 08-ungen ringde i går kväll. Hon hade ringt och pratat med kvällssköterskan och fått veta att proverna som togs var okej och att LAH skulle komma som idag. Själv hade jag inte blivit informerad om något.

Ingen läkare har jag sett eller pratat med idag. När de kom med korisonet i kväll undrade jag förstås vem som bestämt det. Det hade en läkare. Ena tjejen från LAH pratade om det, men jag fattade vad som kunde bli aktuellt. Lite lustigt tycker jag. Det skulle då kunna hjälpa mot illamåendet. Jag gick med på att testa. Det ger ju snabb effekt så hjälper det inte vill jag inte ha det mer. Ni vet ju vad jag tycker om kortison. Dessutom är det ju inte vanligt illamående jag har, bara ibland.

Försökte med smörgås i morse, tog en timma sedan kom lite upp. Åt lite böngryta till lunchen och fick proppen i bröstet. Himla jobbigt och obehagligt. Satt väl 45 minuter på sängkanten och väntade på att spy eller att det skulle lugna sig. Gick sedan omkring lite och satte mig i en fåtölj med spypåsen beredd och då kom allt upp. Strax efter kom de in för att ta blodtryck, syremätning och räkna andetagen och jag satt kvar med spypåsen. De har liksom inte brytt sig när jag sagt att jag fått upp lite. Enligt mig bör de ha koll på vad jag får i mig och vad jag spyr upp.
Nu räckte jag påsen till undersköterskan så hon gick och sa till sköterskan.


En bild utan mask. Jag är ju lite orolig att kroppen ska bli ännu svagare när jag inte får någon näring i mig och organ kan ta skada och det är en del som kan påverkas. Avkomman kom och gick ut och frågade om jag ska få näringsdropp. Jag hade själv tänkt göra det när sköterskan visade sig. Men nu kom hon in med ett näringsdropp. Den här sköterskan är en aning osäker vilket visade sig i morse, men tar det sedan. Nu frågade jag hur många kalorier droppet gav. 1600, sa hon och jag undrade förstås om det inte var lite mycket med tanke på att jag varit utan mat några dagar. Nej då, det ska gå in på 14 timmar. Jag kan ju inte misstro allt, men var fortfarande funderad.

Nu i kväll kom två andra ungar hit och underhöll mig några timmar.... eller om det var jag som underhöll dem haha. När kvällsskötersakn kom in frågade jag igen om näringsdroppet och fick då veta att första sköterskan blandat fel. Jag skulle haft färre kalorier. Så himla skönt att min känsla var rätt, men vaför sa hon inte det. Nu är det inställt att stanna efter en viss mängd, så jag ska inte ha allt.

I morse kom den här osäkra sköterskan ( kanske är ny ) in med en spruta. Jag tog ju med mina egna tokig som jag är. När jag sa det, sa hon att jag kunde ta de egna. Men vad ska du göra med det du dragit upp då, sa jag?  Det är väl bättre jag tar det vilket hon då insåg också. Jag tryckte in den i magen och tyckte ja gfick trycka så mycket så sa det. Då blev hon osäker på hur mycket hon dragit upp och bad mig vänta. Sedan tog hon sprutan och gick ut för att kolla.

Medan hon var borta kollade jag mina sprutor och insåg att mina är större i omkrets än den hon hade, så det var säkert rätt mängd hon gav mig. Det stämde, hon kom tillbaka, hade bytt kanyl och så tog jag sista skvätten. Jag tror hon kände sig lite dum, men jag sa att det var bra att hon kollade ordentligt och peppade lite. Det är inte alltid så lätt, men ibland kan det ju ske misstag som blir ödesdigra.

Bild på mina dropp, för senare i kväll kom de in med ett vätskedropp också. Det får jag nu och näringsdroppet får vänta. Anledningen till vätksedroppet ikväll, är för att vid sista blodtryckstagningen var det 90/50. Det är lågt och jag har inte glömt hur det var efter operationen. Men det här droppet behövde jag inte be om.

Nu är klockan halv ett på natten. Jag trycker fram tiden lite när jag publicerar så det blir ett onsdagsinlägg. De kommer nog snart in och kollar tryck och syre. Ska läsa Kepler nu.

Inga kommentarer: