torsdag, april 09, 2015

PERUKER, KLÄDPROVNING, TROSRENSNING

Visst, solen fanns på balkongen, men den gömde sig bakom ett tunt dis och så blåste det lite kallt. Så ingen solnjutning på balkongen i dag heller. Och ingen promenadintervall. Attans vad lat jag är *ler*. Fast klockan är ju inte så mycket så det kan allt bli en sväng när jag skrivit klart här. Sedan hem och kleta ricinolja i håret i hopp om att få fart på växandet.

Låg i morse innan jag klev ur sängen och funderade på leksaksperuker som jag kallar dem. Jag har ju två riktiga från frisören, fast med syntethår varav jag mest bara använder den med lite längre hår. Skulle ju vara kul att variera sig lite, så googlade sedan peruker när jag satt med frukosten. Hittade massor av billiga på Partykungen ( tror det hette så ). 99 kr för den på bilden, som jag faktiskt beställde hem.

Även den här kostade 99 kr, så jag tog den också. Lite knas med proportionerna huvud och peruk, men spela roll. Nu kan man ju tycka att jag är lite dum och ansvarslös som skickar efter saker när jag knappt har pengar till mat. Men de här ska ju inte betalas förrän jag fått nya pengar och jag räknar kallt med att klara av det eftersom denna månads utgifter inte inbegriper vare sig elräkning, TV-licens eller telefonräkning och något kul tycker jag att kan unna mig när jag kan. Annars håller jag hårt i de ören jag har.

Annat som rört sig i huvudet nu i flera dagar är lördagens kläder. Himla glad är jag i alla fall att kroppen börjar bli som förr så jag kan ha mina kläder i garderoben. Det måste vara nya giftet Avastinets förtjänst. Klart jag tänker ibland hur det skulle vara när och om jag slutar med det. Är cancercellerna verkligen döda, eller skulle det bli som sist? Att de bara är knockade och så fort giftet slutar komma så börjar de leva loppan igen. Det är inget man vet förrän man är där och det var ju inte det jag skulle skriva om heller.

Provade de klädalternativ jag tänkt ut. Det här är klänningen jag hittade bland andra klänningar och som jag nog inte använt så mycket. Kanske för att den är blommig.  Den skulle funka, men då måste jag vara säker på att det blir varmt. Så varmt att jag kan gå barbent och ha ballerinaskor. Jag vågar inte riktigt lita på vädret så skippar nog den. Sparar den till i augusti för då blir det också ett stort party i huvudstaden. Om jag inte hittar något nytt, billigt till dess. Det är som ni säkert kan lista ut samma människor som står för båda de här festligheterna eftersom de tilldrar sig i huvudstaden.

Andra alternativet. Samma korta kavaj med blommig blus, som jag nästan upplever som lite stor nu när diafragman krympt. Men funkar. Till det mörka jeans som sitter bra. Kanske inte jättefestligt, men jag är inte så festlig ha ha och flera av folket är avslappnade personer.

Tredje alternativet som jag inte var så bekväm med. Ett finare linne och underdel skulle vara samma jeans som det förra. Kommer jag inte på något annat så blir det nog mittenalternativet. Om jag inte vaknar till sommarvärme på lördag, då kan det bli klänningen, som jag egentligen helst vill ha.

Jaha, nu vet ni det. 

Jag har rensat troslådan idag också och även behåar. Drog på ett par string för att göra kortet lite roligare. Det här att rensa trosor skulle jag gjort för länge sedan, men inte kommit mig för, eller inte haft lust eller ork. Har en hög med nio stycken nya, oanvända vardagstrosor ( numera har jag nästan bara vardagstrosor ) som jag inte tänkte använda förrän jag rensat ut gammalt. Idag fick jag rycket. Har blivit så att när jag bara går här hemma så har jag dragit på mig de här urtvättade, gamla trosorna och fortsatt att tvätta dem om och om igen och använda dem igen om och om igen. Sedan har jag en drös andra som jag har när jag åker bort eller ska till onkologen med mera. Dom skulle jag lika gärna kunna ha här hemma också, vilket nu blir fallet. För idag åkte alla gamla i soppåsen och resten sorterades fint i högar. 

När jag ändå höll på så fortsatte jag med behå lådan. Har 3-4 stycken som är bekväma och som jag ständigt växlar mellan. Men jag har väl sådär 6-7 stycken till som jag inte kunnat ha när diafragman växte. Så provade igenom alla för att se vilka som fortfarande satt åt och vilka som passade nu. Har fortfarande en på mig som jag inte kunnat haft sedan i höstas, men som nu sitter perfekt och är jätteskön. Kände mig lite nöjd när jag var klar. Nu är det bara t-shirt, linnen och annat i garderoberna kvar. Men det tar jag efter hand. Har en papperskasse stående här inne som jag lägger sådant i som jag allteftersom märker att det är för litet, eller för slitet, eller för fult osv. 
Strumplådan brydde jag mig inte om. Har bara svarta och vita och hittar jag ett hål i någon så kastar jag den efterhand. Och nu är det ju snart dags att skippa strumpor överhuvudtaget, förutom i joggingskorna. 

Skulle göra rotsaksgryta i veckan var tanken. Men när jag handlade i tisdags så hittade jag mindre, behändiga vitkålshuvuden. Så idag blev det vitkålssoppa. Nyttigt, basiskt och billigt. Och gott om man som jag gillar vitkål. Fast jag har fortfarande inte min vanliga smak. Tror inte jag kommer att få det förrän den här behandlingen är slut. Trist, men ett intet mot annat som är värre.

Annars håller det någorlunda braiga måendet i sig. Hostan tilltagit igen, så sista halvan av natten var väl sådär. Känt av det konstiga magsuget idag, men det har inte gått över i illamående tack och lov. Så för tillfället ska jag inte klaga.

Någon promenad blir det inte ikväll, för klockan drog visst iväg medan jag skrev. Jag ska ha ricinolja i håret nu och sedan kolla Jordskott på nätet innan jag tvättar bort det. Såg att reprisen på tv ikväll var så sent. Var visst 1½ timma golf innan. Fördelen med att se det på nätet är att jag kan forcera fram om det blir för tråkigt. Jag kan inte riktigt låta bli att se trots att jag tyckte det spårade ur sist. Det kan ju ta sig igen.

Spännande dag i morgon *ler*. Kommer dosan att funka? Har cancermarkören sjunkit? Har jag gått ner ytterliga i vikt?
  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Trevligt att du mår så bra. Det riktigt sprudlar om dig.
Hoppas allt funkar på VC. Dosan är OK. Markören har sjunkit. Sedan att vikten kommer i ordning.Men du får ju inte minska hur mycket som helt. Du är ju kvinna och måste ha former. Tuttar och rumpa!

Fin mannekäng uppvisning. Du såg fin ut i alla kreationerna.

Trevligt med trossorteringen. Du har en fin rumpa! 10 poäng!Sexig!

Gretas Svammel sa...

Onkologen...Hans-E... inte vårdcentralen var jag idag.
10 poäng... inte dåligt *ler*