måndag, april 20, 2015

INTE SÅ STÄDTAGGAD IDAG

En av de två bilder jag fick mig tillsända förra veckan av en tidigare kund. Kollade egenskaper om jag kunde se när den togs. 19/4 -04. Elva år sedan. Jag vet inte om jag överhuvudtaget haft den här på hemsidan, i så fall med beskuret ansikte. Men -04 hade jag inte ens hemsida. Tycker den är fin i alla fall. Den andra bilden är bara en ansiktsbild och den tror jag att jag kommer att ha i ett blogghuvud framöver. Nu när jag visar hela ansiktet.

Inte den bästa natt vill jag påstå. Om det beror på sängens nya läge med huvudet mot söder, eller på annat vet jag inte. Vaknat flera gånger och då inte bara av hostan. Vid sju gick jag upp. Söder är sämsta stället att ha sängen mot, om man inte är en väldigt seg person, men jag kan bara välja mellan norr och söder i mitt sovrum. Norr är inte heller så bra, om man inte är en rastlös person. Väster är det bästa.

Känner mig inte lika taggad idag att ta tag i det sista av städandet.  Ser två möjliga orsaker till det. Dels har det lite speedade tillståndet man får av Kortisonet lagt sig och dels känner jag av kroppen och ryggen. Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra. Solen lockar ju också. Man vet aldrig hur länge den finns där. Å andra sidan är det inte speciellt jobbigt att svänga runt på en soffa och tvätta rumsfönstren och sätta upp rena gardiner och torka golv. Kommer jag igång tolv så bör jag vara klar till halv tre och kan då med gott samvete inta balkongen resten av eftermiddagen. Ja, jag får känna efter.

Hallen ser ut som ett bombnedslag. Men det får jag ta ett tag även om det stör mig. Kartonger, bokkassar, en hylla jag ska försöka bli av med och ett sängbord jag inte heller ska ha. Men det ställer jag nog ut i återvinningsboden.

Finns en hel del man kan ha åsikter om vad gäller världen och samhället. Vill jag åka på semester till ett medelhavsland till exempel och utan att äcklas bada i medelhavet? Med tanke på alla flyktingar som drunknat där de senaste åren. Nu har jag vad jag kan minnas bara varit vid medelhavet en enda gång och det är många år sedan. Då tog jag med ungarna till Italien året efter jag hade flyttat till eget, alltså 2002.

Oerhört sjukt är det också med dessa mutor till landets sjuksköterskor ifall de ställer upp och jobbar i sommar. Vi lever i ett I-land och borde ha en sjukvård som fungerar oavsett årstid och oavsett mutor.

Nu har jag inte så mycket lust för tillfället att engagera mig i vad som händer och sker. Ganska skönt det också måste jag säga. Att scrolla rubrikerna på nyhetsblaskorna utan att adrenalinet ger sig till känna.

Men jag såg Babel igår och det pratades om fas 3 och arbetslinjen. Inte vanligt i det programmet. Är en kille som skrivit en bok om det. Mer känd person än mig *ler*. Jättebra i alla fall och jag blev lite glad. "Vi bara lyder" heter boken och författaren Roland Pålsson. Ca 38 minuter in i sändningen intervjuas han om någon är intresserad att se och lyssna.

Nu ska jag ställa mig och glo i vardagsrummet och fundera över min dag.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Hoppas att nattlugnet återvänder. Du sliter på med vårfejandet. Blir fint hemma hos dig.
Bilden är också fin. Sexig! Du är duktig på att modella.

Gretas Svammel sa...

Ja jag har nästan en ny lägenhet nu... Hans-E.... Himla stolt över mig själv är jag *ler*.