måndag, mars 09, 2015

SOLMYS PÅ BALKONGEN

Här sitter jag och ser glad ut. Klockan är inte mer än tio, men det var riktigt skönt där i lä i solen. Passade på att sätta mig där en stund efter provtagningen för det var nästan en timma tills min buss skulle gå hem.  Åkte hemifrån halv nio och kom hem vid tolv. Provtagningen med väntan tog mindre än tio minuter och resekostnaden för att åka in och ta fem rör med blodprov 60kr. Själva provtagningen kostade inget.  Men de ville ju ha färska prover inför morgonens så kallade operation, så det var bara att göra som de sagt. Cancermarkörprov togs igen och vanliga blodvärden och njurfunktion samt koaguleringsprov. Det femte har jag glömt.

Träffade min gamla släkting på bussen hem. Jättelänge sedan vi stötte på varandra fast vi bor så nära, så det var lite kul. Nu vet den personen läget också.

Framåt tre kollade jag in om det gick att sitta på balkongen utan att frysa ihjäl. Och det gick ju alldeles utmärkt. Tog med en pläd för då och då kom en kylig vind och drog förbi vid nacken. Men solen värmde rätt bra faktiskt. 45 minuter satt jag där och halvsov och njöt av solen.

Någon mat har jag inte ätit ännu. Åt två hårda tunnbröd när jag kom hem och på balkongen knaprade jag på en morot.  Hade en halv påse ostbågar kvar sedan helgen, så hällde upp lite i en mindre skål och tog med hit till datorn. Inget bra alternativ till mat *ler*. Men ska bryna lök om en stund och blanda med en liten burk tonfisk. Orkar jag ( läs har lust ) så kokar jag kanhända couscous till, annars äter jag det som det är. Jag är inte speciellt hungrig.

Efter midnatt är det fasta som gäller. Ingen frukost och ingen spruta i morgon bitti. Tar med två mackor att äta efter ingreppet. Vet inte varför jag ska fasta egentligen för får ingen narkos, men lugnande intravenöst. Kan slå mig i backen på att det är morfin som jag inte vill ha. Men får ta den dusten då. Borde stå i mina journaler. Vill inte påstå att jag ser fram emot att operera in den här dosan precis. Fast som med så mycket annat så vet jag ju ingenting. Det kan ju vara en baggis även det här. Men att ha ett främmande föremål i kroppen tilltalar mig inte alls. Överhuvudtaget inte att göra åverkan på min kropp. En av orsakerna till att jag varken har hål i öronen eller är tatuerad. Å andra sidan har jag ju ett långt ärr på magen nu ha ha.  

Men det här är ju ett nödvändigt ont så jag får finna mig i mitt öde.

När jag fixat maten ska jag skrubba mig med desinfektionsmedel från topp till tå och ta på ren skjorta. Sängen bäddade jag rent  förut i dag. I morgon bitti upprepar jag proceduren. Funderar på hur jag ska göra med håret. Men så jäkla noga kan det ju inte vara. Jag tänker på peruken alltså. Tar jag på den i morgon så sabbar jag ju det hela. Men det gör jag ju även med en halsduk runt halsen. Onödiga funderingar kanske. Jag vet inte. De tvättar ju ändå där de ska hålla på och karva.    

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Det var en intensiv förberedelsedag. Bra att du får bra vård av en kompetent sjukvård. Viktigt att du är målmedveten kvinna som skall "be back in business"

Trevligt att se en fin vårkvinna i solen.

Fick mail från Blogger, som säger att min blogg inte bryter mot Bloggers villkor och därför återaktiverat den.

Firade med att lägga ut novell och lite naket. Men Bloggergänget teamet fick spader om snoppbild. Jag blev persona non grata direkt och de stängde ned bloggen igen!

Gretas Svammel sa...

Ja du... Hans-E.. tur att du har den andra bloggen nu.