torsdag, mars 12, 2015

NY BEHANDL.PERIOD MED NYTT GIFT.... AVASTIN

Inget inlägg blidde det igår. Jag hann inte riktigt med datorn på eftermiddagen och kvällen. Så kan det bli fast jag bara går här hemma och vankar utan några specifika åtaganden *ler*. Efter frukost och morgonsurf blev jag sittandes en stund och googlade bl.a. på mina gifter och lite annat som jag kände jag ville ha klarhet i. Satt sedan på balkongen ca 40 minuter och insöp D-vitamin. Fixade mat och såg reprisen av "Min sanning" 16.20. Stundtals är jag nog tröttare än vad jag vill erkänna för mig själv ( för vill ju inte vara trött ) så somnade sedan och sov några timmar i soffan. När jag sedan skulle sätta mig här tills "Mord i Midsommer" började 21.00 så ringde telefon. Det samtalet varade till 20.45 och då stängde jag av datorn.
Muskelsträckningen från inopererandet av dosan var helt borta igår. Jätteskönt. 

Idag var det då dags att starta nya behandlingsomgången med gifter. Med gott mod, mentalt förberedd och med stor tillförsikt att nu... NU... ska cancerskiten få vad den tål och jagas på flykten. Hoppet är ju det sista som överger en och att tänka något annat finns inte i mitt huvud.
Skippade vinterjackan för var ju en fin, solig dag även idag, om än lite halvkyligt i skuggan. Vore skönt om jag slapp använda den mer nu innan nästa vinter. Och då hoppas jag den är för stor.

Vägde mig och vågen stannade på typ 74 kg. Mätte diafragman innan jag åkte och den var 94 cm. Nästan exakt som det var 31 jan, både mått och vikt. Efter buktömningen 24 feb vägde jag 69 kg. Nu hoppas jag gifterna tar hand om vätskan i buken snabbt så både vikt och magomfång minskar. Kanske inte märks skillnad första veckan, men sedan bör produceringen av vätska minska succesivt.

Försökte läsa på lite igår om gifterna. Mer än vad jag fått fram tidigare. Var lite förundrad över sköterskans info i tisdags att jag inte behöver varken Kortison eller de andra pillerna dagarna efter. Bara samma dag jag får och då låg dos Kortison. Klart jag tycker det är kanon. Kortison avstår jag ju mer än gärna, men det ena giftet jag får nu är ju samma som jag fick sist... Paklitaxen.

Så jag ville veta mer. Hittade bland annat en studie som onkologen här i Linköping gjort om Avastin och som var uppdaterad nu i år. Intressant men gav inte svar på frågorna jag hade. Men efter att ha skummat flera olika sidor kom jag fram till att kombinationen Paklitaxen + Karboplatin som jag fick sist, inte hjälper alla... men vilka vet man förstås inte förrän avslutad behandling. Får man återfall inom sex månader är man okänslig för platina. Cancercellerna sövs men dör inte kan man säga på mitt språk.

Jag blev förstås nyfiken om Avastinstudien här hos mig lett till att de nu skippar den kombinationen helt och kör Paklitaxen + Avastin som första behandling direkt. Vid min fråga idag fick jag svaret att de börjat göra det. Om jag förstått rätt hur Avastin jobbar, så går det direkt på cancercellerna och stryper blodtillförseln så de dör. Därav mindre biverkningar, men högt blodtryck och trötthet är vanligt och äggvita i urinen, samt ökad risk för proppar. Så jag ska fortsätta med sprutorna under hela behandlingen. Läkaren skrev ut recept på nya idag så jag kan hämta dem innan högkostnadsskyddet på medicin går ut i april. 

Paklitaxenet ger ju de vanliga biverkningarna med håravfall, trötthet etc. eftersom det tar död på alla snabbväxande celler, även de friska. Enligt sköterskan idag... eftersom jag får så låg dos av det varje gång, då jag får det varje vecka så tar det längre tid tills jag tappar håret. Det är ju bara positiva saker *ler*. Men jag ska inte ropa hej ännu.

Jag får Paklitaxenet varje vecka och i kombination med Avastin varannan. Idag fick jag båda. Innan veckan med Avastin ska jag lämna urinprov och kolla blodtrycket på vårdcentralen. Blodprover varje vecka, fast cancermarkör bara var 4:e. Idag fick jag båda sorterna och blodtrycket idag var bra 119/78. Blir det högt så får jag medicin för det. Men jag har en känsla att jag inte kommer att behöva det.
Lite spännande är det allt att se hur det här kommer att slå ut och vad resultatet blir.

Hade sällskap av en äldre dam på rummet idag, som gärna pratade om ditten och datten så tiden gick ganska fort. Jag hade med en sallad för att inte magen skulle få spader helt. Hade ju en eftermiddagstid och hann inte äta innan jag åkte. Kände av ett lätt illamående direkt efter frukost, som sedan släppte frampå eftermiddagen. Vissa dagar är det bara sug och andra lite illamående. Hanterbart, men helt klart störande. På något sätt måste det höra ihop med vätskan eftersom jag i tre dagar efter tömningen var helt okej.

Ja, ja en vacker dag kommer jag nog att vara någorlunda mitt vanliga jag igen. Det tror jag på riktigt och den känslan har varit stark från första stund. Även om jag i sällsynta stunder drabbas av negativa tankar, vilket vore lustigt om jag inte någon gång gjorde.

Nu ska jag ägna några timmar åt tv-n. Debatt och reprisen på Jordstorm bl.a.    

Inga kommentarer: