torsdag, januari 15, 2015

HALLÅ ( kom inte på bättre rubrik )

Hallå! Här har ni otåliga Greta *ler*. Nej vars, jag har faktiskt ganska stort tålamod, fast lite grand beroende på vad det handlar om. Nog tycker jag den här återhämtningen kunde gå lite snabbare, men, men Rom byggdes inte på en dag och håret växer inte ut på en dag heller.

Om drygt en månad är det samkväm i huvudstaden med likasinnade. Det är längesedan jag var med och jag har ju en önskan att jag då ska vara så kurant att jag kan ta bussen upp. Jag har inte sagt varken ja eller nej ännu, eftersom det är omöjligt att veta hur läget är då. Jag ska avvakta nästa vecka också, sedan måste jag nog ta ett beslut. Det skulle vara himla kul att återse de jag känner och träffa nya jag inte känner.  

Rehabiliteringen jag sökte till som skulle vara nu i februari, har jag fått besked om att det var fullt. Det var jag nästan beredd på. Det finns på andra ställen i landet, Skåne tex. men för mig är det både lättast och billigast och närmast att välja det i Solna. Eventuellt kan jag få plats v.13 men det hänger på ifall de ändrar upplägget. Nu är den veckan tänkt till bröstcancerdeltagare, men det kan alltså ändras. Jag får väl hoppas på det. Man kan ju tycka cancer som cancer, men så lätt är det ju inte.

Idag vaknade jag inte förrän halv elva. Men som jag skrev i natt så var jag inte speciellt trött ( halleluja ) och boken jag läser är en riktig bladvändare som det kallas. Korta kapitel och när jag läst klart ett så tänkte jag... bara ett till. Ja ni vet, så tänkte jag för varje kapitel jag avslutade. Klockan var över tre när jag till slut släckte och sov.
"Ole dole dö" heter boken, skriven av Liselotte Roll. Hennes andra bok. Jag läste även den första "Tredje graden" som var lika spännande den. Vissa har förmågan att bygga upp en spänning så läsaren varken vet ut eller in. Det tråkiga är att sådana böcker blir snabbt utlästa. Jag får väl gå i genom bokhyllan igen sedan på jakt efter någon gammal bok som jag glömt innehållet i.

Hur mycket har jag då strukit på min lista idag? Peruktvätten, det är det enda. Men jag måste klippa naglarna också och ta en dusch och smörja skulten med ricinolja. Det blir efter att jag har ätit. Soppan i frysen blir det idag. Ost och Broccoli och en rutknäcke med ost till. Sedan är det inte omöjligt att jag tar med pärmen, papperen och hålslagaren till soffan och sorterar in i kväll till tv-n. Skrivbordet tar jag en annan dag.

Magsuget har varit konstant hela dan idag, så nu ska jag slopa frukostkaffet i några dagar för att se om det blir bättre. Inte bara en dag som jag gjorde sist. Det är ganska irriterande och ibland kan det övergå i nästan lätt illamående. Men jag tror fortfarande att det är magslemhinnan som inte blivit okej ännu. Jag ska mixa till en smoothie också snart med mycket ingefära i, bara för att känna mig lite nyttig.

Över till annat. Reagerade på ett inslag på nyheterna igår. Sjukskrivningarna ökar bland män som hjälper till i hemmet. Samtidigt minskar den för de kvinnor som har män som delar på ansvaret. Är det överhuvudtaget förvånande? Jag undrar vad den här undersökningen vill säga. Vill den visa att jämställdhet i hemmet är bra för kvinnorna, men dåligt för männen? Det säger sig väl självt att oavsett om det är hon eller han som hämtar/lämnar på dagis, tar flest vabbdagar, planerar matinköp och handlar, ser till att det finns rena kläder, nattar ungar, engagerar sig i barnens aktiviter etc., så utsätts man för dagisbaciller, blir mer pressad och stressad eftersom man inte kan koppla av efter jobbet och har mer krav. Jämställdhet betyder ju att dela lika och då inte bara på det roliga, utan även på eventuella sjukdomar som följer i dess spår. Känns lite förlegat att slå fast en sanning man vetat länge och som nästan ger en negativ klang åt det man strävar efter. Men det kanske finns en poäng som jag inte ser.

Nu ska jag gå och blanda till smoothien. Sedan blir det nog dusch mm, innan jag äter kom jag på. För sätter jag mig i fåtöljen med min soppa, finns risk att jag blir sittandes länge.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Håller tummarna för att du får plats på bra rehab. Du är värd det efter din långa behandling.

Gretas Svammel sa...

Ja, helst nu i vår... Hans-E... för i höst kanske jag inte är motiverad.