torsdag, januari 29, 2015

FRAMSTEG MEN TILLKOMMER NYTT

Nu skriver jag innan jag lämnar datorn för en stund. Jag har alltså stjälpt i mig sista tedroppen och gått igenom några nyhetssidor, läst de få bloggar jag fortfarande läser och kollat båda mina mail. Nu går det att läsa artiklarna igen på Correns hemsida utan att registrera sig först. Det är bra. Jag var säkert inte ensam om att tycka systemet var skit.

Det börjar ta sig, men det går ju så hiskeligt sakta. Fast egentligen inte. I går var det 7 veckor sedan sista cellgifterna och håret kommer så sakta, liksom ögonfransarna. Jag testade att måla fransarna idag och det gick. Men de är ju väldigt korta ännu.

Varje litet framsteg gör att man mår bättre. Å andra sidan tillkommer andra saker som påminner mig om att den här resan inte på långa vägar är över. Och ingen vet hur den kommer att sluta. Det är bara att ta en dag i taget och göra det bästa av den dagen. Det som tillkommit nu de tre-fyra sista dagarna är en tyngd vid nedre delen av magen, så när jag hostar vill jag gärna hålla där. Jag kan inte ens gissa vad det är. Vätska kanske, eller något med tarmarna, eller urinblåsan. Ibland får jag för mig att jag inbillar mig, för jag går ju ständigt och känner efter. Men det här är ingen inbillning *ler*.

Jag har inte fått tiden till nästa läkarbesök ännu, men det bör bli i början av mars. Det är rätt skönt att veta att de har koll på mig. Kanske borde man ringa om en sådan här sak, men jag är ju så att jag hellre försöker att inte låtsas om det och väntar att det ska gå över. Och det kanske det gör... hm.

Det ser ljust ut ute och jag skymtade till och med lite sol nyss. Jag ska ta en liten sväng när jag är klar  för att röra lite på kroppen. Bara en kort, kort runda, men ska försöka öka takten lite. Få se hur det går.

Vid tre ska jag se reprisen på Deckarna som gick igår samtidigt som Mord i Midsommer. Igår var det inget avsnitt jag kände igen, men det finns nog otaliga avsnitt som jag inte sett. Vad gäller Deckarna såg jag första programmet och tyckte det var bra. Några kända deckarförfattare som träffas och berättar om sig själva med mera.
Mitt eget läsande är för tillfället heldött. Efter att jag läste ut sista boken har jag inte öppnat någon ny. Jag plockade fram Lisa Marklund ur bokhyllan, Röda vargen, tror jag den heter och den har jag inte läst innan. Jag köpte ju några Lisa Marklund för att folk sa hon var så bra och filmen som jag nu inte minns namnet på var också bra. Det här är ju ganska många år sedan. Jag klarade sedan inte av att läsa hennes böcker, så de har stått och samlat damm. Tänkte ge det en ny chans nu, men när jag inte småsover längre på dagen ( förutom i går ) så är jag så trött när jag lägger mig och orkar inte läsa. 

Mitt eget skrivande blir det inte heller något med. Men jag har burit ut skrivdatorn till köksbordet, sedan blev det inte mer. Lusten kommer väl när den kommer antar jag. På söndag går vi in i februari och när jag tragglat mig igenom denna gråa, trista månad så blir det förhoppningsvis lite ljusare och lusten återvänder. Fast vad vet man? Då är det kanhända dags med nya gifter. Men det är då. Nu är nu och nu ska jag traska ut en sväng och andas in friskt syre.   

3 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,

Trevligt att ögonfransar, ögonbryn och hår börjar synas på dig. Grattis!

Har blivit person nog gråta på Blogger. Så nu byter jag till Tumblr.

Hanseriksnyatankar@tumblr.com

Gretas Svammel sa...

Du får sluta med nakenbilder... Hans-E..*ler*.
Det funkar inte med nya bloggen heller.

Unknown sa...

Greta,
Skam den som ger sig. Det funkar på hanseriksnyatankar.tumblr.com