onsdag, oktober 08, 2014

FAS 3, ALLIANS, PARTILEDARDEBATT

Ja här blev jag sittandes på min ända timma efter timma. Framför datorn alltså. Jag satt här halva natten också och varför det blev så, förutom att jag inte var så trött eftersom jag sov i soffan på eftermiddagen, tar jag i nästa inlägg. Det kan således bli några inlägg idag. Det här inlägget ägnar jag mest åt politik.

Först lite om Fas3. Jobbfabriken har jag nämnt tidigare och hur ägaren Ivan Daza tjänat miljoner på att förvara arbetslösa. Nu går han i konkurs. Precis som det kritiserade Prio 1 gjorde förra året. Prio 1 som var den indirekta anledningen till att jag blev avstängd från AF i 45 dagar och utan aktivitetsersättningen. Jag bad om förslag till annan anordnare, men enligt alla instanser jag överklagade till hade jag som arbetslös inte rätt att ifrågasätta och handläggaren var i sin fulla rätt att tvinga på mig vad skit som helst. Jag skulle bara tacka, ta emot och vara glad att jag fick jobba gratis på en second hand istället för att gå och dra hemma. Fast nu går ju inte alla arbetslösa och drar hemma eller sitter och rullar tummarna och är nöjda med tillvaron. Just nu gör jag det för att jag utan egen förskyllan är sjuk och sjukskriven, men jag kan lugnt påstå att det absolut inte är en tillvaro jag är nöjd med. De allra flesta vill vara delaktiga i samhället och känna sig meningsfulla och klara sig själva och sin försörjning.

Moderaterna med sitt alliansfölje var och är väldigt stolta och nöjda med sin arbetsmarknadspolitik. Ja, alliansföljet låtsades i alla fall. Hur det förhöll sig i verkligheten bakom kulisserna vet man inte. Att centerpartiet i valrörelsen nu förkastade Fas 3 säger en del.

Ivan D skyller konkursen på AF:s nya generaldirektör, att han sabbat för honom. Det är alltid bra att skylla på någon. Enligt skatteverket har företagets intäkter bestått till 98 % av bidrag från AF, alltså skattebetalarnas pengar. Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen.... det är för mig helt oförklarligt hur de här anordnarna  som dominerar bland anordnare och enbart har som syfte att tjäna pengar på arbetslösa har kunnat få fortsätta år efter år. Citat artikeln:
  De sammanlagda bidragen till Jobbfabriken under fem år är ungefär lika stora som ersättningarna till 1 000 fas 3-deltagare under ett år, om man gör en snabb uppskattning mellan tummen och pekfingret och räknar med att de får ungefär 10 000 kronor i månaden i genomsnitt.

Det här är början på de fyras gäng. Ett gäng som undan för undan tog från de fattiga och gav till de rika, som ökade klyftorna och skapade ett vi och dom. Efter att de i höst har presenterat sin gemensamma budget så är de förhoppningsvis bara ett minne blott. Björklund har ju aviserat att de ska ta en paus. Kvartetten som sprängdes, en artikel i Sydöstran som jag hittade på Mobergs facebookssida.




Idag har det varit partiledardebatt i riksdagen vilket ni säkert inte har missat. Få se om det lyckas att bädda in inslaget nu. Löfvens första och Reinfeldts sista. Personligen kan jag ju tycka att det är lite larvigt att komma med presenter och avtackning under en debatt. Men det är väl kutym kan jag tänka.
Jag har inte sett videon, bara läst vad som sades. Det går liksom snabbare att skumma en text än att se en video. Aftonblaskan har text, kanske kommer det även på riksdagens hemsida.

Inte vet jag om det är vad han tänker *ler*. Men kanske. Han började i alla fall med sitt avskedstal som han avslutade med:
Jag vill rikta mig till hela svenska folket, var och en, Sverige är fantastiskt, men hoten finns. Bli inte vi eller dom, bara vi. Tack ska ni ha."

Antagligen syftar han på att alla ska ses som etniska svenskar för att använda hans egen benämning. Alltså att inte göra skillnad mellan svenskar och invandrare. Men för mig är det hycklande eftersom han själv har medverkat till ett vi och dom samhälle vad gäller låg/höginkomsttagare, arbetande/arbetslösa och friska/sjuka. Nu ska han visst skriva en bok om sina år inom politiken. Inte överraskande alls och med stor sannolikhet skriver han den inte själv utan berättar för någon som sedan skriver. Men förresten med hans perfektionism och kontrollbehov så kanhända håller han själv i pennan. Jag skulle inte heller bli förvånad om det efter att det gått ett tag dyker upp både det ena och det andra om denna man. När folk börjar våga öppna upp munlädret.

Vi får se om jag får rätt. Jag hade ju fel om vem som skulle lämna Idol i fredags *ler*. Så intuitionen är inte helt knivskarp. Å andra sidan var det inte heller något viktigt.

Inga kommentarer: