fredag, september 26, 2014

JÄKLA MAGE

Mot vårdcentralen för blodprovstagning är jag här och jag ser piggare ut än vad jag var och är. Magen kom i sitt esse igår eftermiddag. Hjälpte inte att stoppa något i magen. Men jag sov skapligt i natt. Inte bra, men skapligt och inget illamående, bara värk. Vaknade lite över sex i morse och då var det bara att gå upp och fixa te och få något i magen. De där tabletterna som onkologen föreslog hjälper inte alls, men det här är ju inte heller magkatarr. Jag kan inte få det till annat än att slemhinnorna i magen tar stryk av gifterna. Och det är hur jobbigt som helst. Hoppas den är bättre i morgon.

Handlade efter vårdcentralen, rotfrukter bl.a. till soppan. Men den orkar jag inte göra idag. Kanske på söndag. Gick och höll mig för magen och pustade och stönade i affären så folk undrade väl vad det var med mig. Går inte att tänka bort värken heller för den är så intensiv och konstant. Men den lugnar sig ju efter ett par dagar och sedan är den hanterbar, tills nästa gång jag får båda gifterna, om tre veckor . Och förhoppningsvis är det sista gången. Så tänkte jag. En gång till bara... sen slipper jag magvärken.

Köpte Actimell för att se om det kunde ha någon lugnande verkan. Men svårt att få i sig, då det smakar fil. Kanske att det blev lite bättre, men knaprade även i mig en morot, så vad det var som gjorde det en aning bättre vet jag inte. Helt slut när jag kom hem och packat in varorna. Ni anar inte hur trist det är att inte vara som vanligt och att bli trött för minsta lilla.

I går sov jag faktiskt från fyra till halv sex i soffan. Ingen större lust att dra runt på dammsugaren då, men jag tvingade mig. Sedan vilade jag en stund innan jag fortsatte med golvmoppen. Kände mig rätt stolt att jag klarade av det.  Idag ska jag bädda rent i sängen tänkte jag. Det enda ansträngande jag ska göra. Kollade mitt vanliga lönekonto i morse, men hade varken fått från soc. eller sjukpengar. Men hade brev från soc. när jag kom hem att de beviljat tandläkarfakturan, så antingen finns de på kontot nu eller på måndag. Jag orkar inte styra med räkningarna nu i alla fall. Några sjukpengar får jag nog inte den här månaden heller. Helt sjukt i så fall. Har jag inget fått på måndag så ringer jag igen. Jag skulle alltså haft de första i maj.

Petade i mig en veg. panpizza nyss. Inte det nyttigaste, men enkelt och magen fick något att jobba med. Måste nog äta något mer senare i kväll, sallad kanske. Men man är inte så sugen på mat när magen spökar. Man är varken sugen eller har lust med något. Tur att det är övergående. Köpte färsk ingefära i dag också, så ska koka några bitar och dricka för att se om det gör någon verkan. Jag testar allt.

Inga kommentarer: