måndag, september 29, 2014

FK ÄR EN SKITMYNDIGHET

Det är inte lätt att vara glad och positiv när man inte mår bra. Och varför börja med en sådan mening kan man undra? Det vet väl alla att det är så. Ja, men det är en sak att veta/förstå och känna till och en helt annan att VERKLIGEN veta.
Det här gick jag och funderade på när jag i sakta mak strosade hem från Ica medan solen sken på mig och värmde upp mitt trötta inre.... och det trötta yttre också.

Jag blir ju enormt less och arg när jag inte har kontroll på vare sig kropp eller tankar. När jag inte längre är den som jag alltid varit. När det positiva tänket inte längre är en självklarhet. Idag känner jag mig lite piggare jämfört med de senaste dagarna och det behövs inte mycket alls i rätt riktning för att det positiva då ska komma krypande tillbaka. En lärdom så god som någon.
Jag har ju hjälpt och varit till stöd för många som mått dåligt av olika orsaker, men jag har aldrig kunnat säga att jag vet hur det känns. Men nu kan jag.

Jag ringde FK innan jag gick ut i solen. När jag uppgett mitt ärende ... sjukpenning... till en monoton automatröst och rösten frågade.... är ditt ärende sjukpenning och jag svarat...yes... och sedan uppgett mitt personnummer så säger rösten ... kundtjänst har hög belastning. Var god försök senare.  Så kul var det. Så då tog jag på mig och gick ut.

Ica butiken är en skitaffär. Det här är vad jag kom hem med. Jag brukar köpa burkar av det jag använder, i mindre trepack ni vet. Antingen som burkar eller ibland som pappersförpackningar. Den här lilla Icabutiken hade ingendera. Bara stora burkar, så jag struntade i att köpa det. Baguetten och digestivekexen stod inte på listan, men jag har tröttnat på pepparkakor så fick för mig att gå över till digestivekex och det var riktigt gott. När jag är som folk igen så blir det slut på det här småätandet. Baguetten tyckte jag att jag kunde lyxa till morgondagens frukost med. Ska vara på onkologen redan vid nio så blir tidig uppgång i morgon.

Något annat jag också tröttnat på är blåbär som jag brukar äta till tv-n på kvällarna. Och fil eller yoghurt funkar inte alls sedan kräknatten. Mannagrynsgröt har jag inte orkat laga ännu. Så köpte ett paket frusna jordgubbar och ett paket hallon. Jordgubbar är jag jättesugen på. Ska äta det i kväll.
Men jag vet ju att det var tal för några år sedan om både bakterier och hepatitvirus i Icas frusna bär, så googlade lite. De här larmen kom förra året, men jag vågar inte chansa utan ska koka upp dem i god tid de kvällar jag ska ha så de hinner kallna i kylen. Just nu står en skål med kokta, kalla jordgubbar i kylen som jag ska inmundiga med en klick cremefresch till spökena på sjuan kl.21. 

För att göra ytterligare försök till att få till en roligare tillvaro, så plockade jag några fina färggranna kvistar på hemvägen från affären. Jag har inte upptäckt förrän i dag att träden börjat få sina fina höstfärger. Få se om jag orkar senare i veckan att gå en kortare runda vid vattnet, där det brukar vara jättevackert på hösten.

Gjorde sedan ett nytt försök att ringa FK. Om Icabutiken är en skitaffär så är FK en skitmyndighet ( liksom AF ). Du har plats 183 i kön fick jag veta. Tryckte på högtalartelefon och styrde med annat. Till slut var det min tur och då var klockan över fyra. Personen jag pratade med visste förstås ingenting om mitt ärende. Det vet de inte på kundtjänst. Jag fick ett nummer till "min" handläggare. Det är inte alls min handläggare egentligen för det är olika varje gång jag ringt.

Kan du koppla mig dit? undrade jag. Nej, vi kan inte koppla härifrån fick jag till svar. Kan du se om hon är där då? sa jag eftersom klockan är så mycket. Jag hade liksom ingen lust att sitta i ny telefonkö och sedan få veta att personen gått hem för dagen. Fast det är tydligen ett direktnummer, så man slipper kön förstod jag. Jo, det kunde hon och hon var inte där.

Alltså jag fattar inte hur ointresserad och noll serviceaktig man kan vara på sitt jobb. Ett jobb som dessutom går ut på att vara behjälplig för sina kunder. Nähä, sa jag , då får jag väl ringa en annan dag då. Jag ser att hennes kollega är här, säger hon då och ger mig ett annat nummer. 
Jag ringer numret och möts i luren av en opersonlig telefonsvarare som meddelar att den jag söker är sjuk. Jaha. De är så knäppa så jag ids inte ens bli irriterad. Konstaterar bara att de är just knäppa. Är han sjuk kan han väl inte vara där?
Testar att ringa det första numret för att se om den första ändå kanske är där. Möts återigen av en telefonsvarare som talar om att den jag söker är tjänstledig och är åter i mars. Vilket år vet jag inte. Gör ett nytt försök på onsdag tänkte jag så får jag se om han som är sjuk har frisknat till.

Jag får väl skriva en ny bok om försäkringskassan *ler*. Nej vars, det ska jag inte. Det är bara en parentes i mitt liv.

Löfven jobbar på med sitt regeringsbildande och jag hoppas verkligen han ror allt i hamn. Läste nyss att Sd fått sin tredje vice talman till slut.  De flesta hade röstat blankt. Jag är ingen anhängare av det partiet, men om vi nu har demokrati i det här landet som det påstås, så kan man inte bara låtsas att de inte finns. Speciellt som de är tredje största parti.

Det här förslaget med obligatoriskt gymnasie, som många sätter sig emot är även jag skeptisk till. Mer viktigt är att se till så alla går ut grundskolan med godkänt i alla ämnen och att se eleverna och hjälpa och stötta i ett tidigt skede. Vilket ju också är ett förslag. Och att göra undervisningen modern och intressant så man fångar elevernas intresse. Då behövs nog inget tvång för att få ungdomen att lära sig saker.

Jag hoppas det blir verklighet det här med mer resurser till skolan som även det är ett förslag. Då kanske jag kan bli den där resursen som jag tjatat på kommunen om i några år. Fyra år är inte mycket för att höja upp pensionen, men det är i alla fall något och jag gör något meningsfullt och som jag  gillar. Och kan peka finger åt både AF och FK.
Även om man inget vet om framtiden så är det inte fel att ha visioner *ler*.


Inga kommentarer: