måndag, september 29, 2014

SÖMN och KLIMP

Förutom allt annat skit som följer i den här resans spår, så är inte heller sömnen som den brukar. Fast tack och lov vaknar jag nu inte varje timma som jag gjorde  nätterna efter det att jag fick gift var tredje vecka. Men är man van att somna när man lägger huvudet på kudden och sova i ett streck hela natten, så är det väldigt störande när det rubbas.
Trots att jag är trött när jag lägger mig så kan jag ligga och vända och vrida mig länge innan jag somnar och oftast är jag ändå för trött ( eller utan lust ) för att läsa. Kan bero på att det framför tv-n på kvällarna blir flera små slumrar på så där tio minuter.

När jag sedan väl somnar så vaknar jag några gånger per natt och då tar det ett tag innan jag somnar om igen. Drömmer gör jag säkert, men jag minns sällan några drömmar längre. Sedan vaknar jag oftast mellan fem och sex på morgon. Har jag tur så somnar jag om en stund till.
I morse vaknade jag strax före sex. Oftast känner jag mig utvilad då, men när jag varit uppe en halv till en timma så är jag dödens trött. Idag låg jag och funderade på om jag skulle fota hela min dag till ett blogginlägg. Men blev trött bara jag tänkte på det och lyckades faktiskt somna om och sov en timma till.

Hämtade kameran och pallade upp och tog ett par morgonbilder i alla fall. Nu har jag både druckit kaffe och ätit frukostmackor, kört min sedvanliga nyhets och datorsurf plus svarat på ett par mail från folk som vill veta hälsoläget och spelat några spel på king.com eller Royal games som det väl heter nu. Innan jag tog mig an bloggen nu så åt jag även upp soppresterna från igår. Tänkte att det kanske håller magen lugn lite längre, än om jag bara småäter mandlar, skorpor och pepparkakor.

Jag kollade också om något nytt läkarintyg fanns på "Mina vårdkontakter". Jag har tjatat nu två tisdagar i rad och den sista är ju  imorgon och då går sista läkarintyget ut. Men nu fanns det och jag är fortsatt sjukskriven året ut. Inga problem att skicka det vidare elektroniskt till FK. Det hänger ju på patienten nu att göra det.

Loggade även in på FK:s hemsida för att kolla om jag hade någon väntad utbetalning, men icke. Jag undrar hur normalt det här är? Att behöva vänta i flera månader på sin sjukpenning. Det är en månad 1/9 sedan jag ringde sist och några dagar senare fick jag beslut på sjukpenningens storlek som alltså var i princip nästan ingenting. Men även om det inte är mycket så bör jag väl för sjutton få dem? Och är det soc. som fått dem, vilket inte är troligt, så bör jag ha fått besked om det. Det är nästan så att jag i pigga stunder funderar på att kontakta lokalblaskan. eller i alla fall skriva en insändare. Det är alltså sjukpengar från och med 27 april och till dags dato som jag väntar på. Fem månader. Är det acceptabelt?

Så det jag tänker ägna återstoden av denna måndag till är att ta fram papperen från FK och ringa upp dem igen. Tänker också ta en sakta promenad bort till Ica butiken för att fylla på lagret av burkar i skåpet. Typ gröna bönor och kidneybönor. Det är väl det som jag använder mest. Kanske en burk röda linser också och mjölk och lite grönsaker och frukt ifall jag inte orkar handla mer den här veckan. Solen är framme här hos mig så bäst att passa på att få lite solenergi medans man kan.

Ingredienserna till klimp. Kan tänka mig att yngre läsare inte har en aning om vad det är *ler*. Kanske inte äldre heller.

Man gör en vit sås i stort sett, blandar i en äggula, salt och några droppar bittermandelolja. Fast det är olika traditioner. Alla har inte bittermandelolja i. Låter det stå kallt medan soppan puttrar på spisen.

Sedan har man i några klickar i den heta soppan. Jag har ganska mycket purjolök i, fast på den här bilden syns inte en enda.

Ja, sedan njuter man och tar ett kort med mössan på svaj. Om man är som jag vill säga.
Nu ska jag se vart jag har sjukpenningpapperen och klara av det där jäkla samtalet. Undrar hur många samtal det är före? Om jag hinner ut innan solen gått ned *ler*.
  

Inga kommentarer: