onsdag, februari 05, 2014

LÄNKAR och ÅSIKTER OM MYCKET


En kass bild från igår, men den duger till bloggen. Dels är det fel profil, man har ju en bättre och en sämre sida som ni kanske vet. Och sedan var det inget lyckat att dra ut dörrfärgen till hela bakgrunden. Får fundera på hur jag ska göra med de övriga där jag sitter.

Innan jag började blogga tog jag en bensträckare. Det är så totalt odugligt det här, för man sitter ju klippt hela dagarna. Visst, man sitter även hemma men där kan man ta paus när som. Här finns liksom inget att göra när man tar paus. Flytta ändan från stolen här vid datorn till stolen ute i lunchrummet! Nu vankade jag omkring lite, tills folk började undra om jag var nervös ha ha. Det slutade med att jag sprang runt bordet medan en tjej tog tid på mig. Lite omväxling förnöjer alltid. Blir det varmare ute kan man ju gå runt kvarteret några gånger om dagen.

Idag har jag en massa sidor uppe, så det skulle kunna bli ett inlägg med bara länkar. Det kanske det blir också, det märks. Utrikeskorrespondenten i Min sanning i går var riktigt intressant att lyssna till, kan jag ju informera om och inte somnade jag till Veckans brott heller. Men när jag stängt av tv-n för att krypa i säng var jag så dum att jag blundade lite. Det blev två timmar innan jag sedan fortsatte sömnen i sängen.

Över till alla mina websidor. Börjar med företagssamma Emma, som fått in en artikel i Dagens Arena. Bra jobbat. Det behövs verkligen nytt blod som kritiserar och protesterar mot den onyanserade prostitutionsdebatten. Fler röster som gör sig hörda vore önskvärt, fast jag vet att det kan vara svårt med tanke på hur attityden är och vad man riskerar.

Öppna brevet på Landstinget hemsida från en moderat med varning till yngre vårdpersonal att inte rösta rött, för då riskerar de att mista jobbet fortsätter röra upp känslor. Med all rätt, tycker jag. Jag vet inte hur samhället har blivit. Men det har jag ju undrat länge. I dubbel bemärkelse känner jag mig inte delaktig i samhället och jag tror faktiskt inte att jag är ensam. Till och med korrespondenten i tv igår kom in på det här att vi inte ser vår medmänniska. I det fallet var det att vi inte ser barnen längre. Något jag också påpekat ett antal gånger och någon blaska, tror Aftonblaskan, har nu en reportageserie om barns ohälsa, som i onödigt många fall leder till självmord.

Återgår till brevet och hur arroganta och smått nonchalanta styrande politiker är. Filippa Reinfeldt som är Landstingsråd bryr sig inte och påstod sig till och med inte ha läst brevet. Något märkligt kan jag tycka, att säga så. Hade hon inte läst det så vore det väl det första hon borde göra istället för att via Instagram förlöjliga sig själv.   


Idag kände hon väl att hon inte hade något val så hon mailade tydligen till Aftonblaskan. Fast fortfarande har hon inte satt sig in i brevet?? Jag tolkar det inte på annat sätt än att hon tycker det är okej att ett parti varnar folk att rösta på ett konkurrerande parti.

Sedan kan man då fundera på vad syftet med brevet EGENTLIGEN var. Daniel Swedin skriver lite i sin ledarblogg om det. 
"Det konstiga är att den politiska debatten om de sänkta arbetsgivaravgifterna fortsätter utan att någon från den borgerliga sidan nyktrar till. På andra sidan blockgränsen finns det till och med folk som påstår att systemet nu är etablerat och att ”arbetsgivarna vant sig”.
Vant sig vid vad då? Att deras anställda slutar fylla år? När de fyller 26 år så blir ju arbetsgivarna av med rabatten.
Då är frågan: Vill Moderaterna i SLL sparka personal som blir äldre än 25?"

Samma Daniel tog sig sedan tid att ringa upp socialstyrelsen och frågade om det fanns många anställda sjuksköterskor som var under 26 år. Svaret var nej. Medelåldern låg på 28 år. Likadant var det 2012. Så vad är egentligen meningen med spektaklet?

Här i min stad har tydligen några kommunalråd bl.a. Paul Lindwall (m) och Lena Micko (c) fått hockeykort som de inte skattat för. Personligen bryr jag mig inte om just det. Det som däremot stör mig är det arroganta svaret från Lindwall... -  Det är inte jag som jobbar på skatteverket. Skulle vanliga dödliga ha den attityden, straffas de ändå. En sjuk som råkat få för mycket sjukersättning tex och inte förstått att det måste vara fel. Kan hon eller han då bara lite nonchalant säga... - Det är inte jag som jobbar på Försäkringskassan?

Idag svarar arbetsmarknadsminister Svantesson ( som annars inte gör så mycket väsen av sig ) på Berges artikel igår om arbetslinjen. Enligt Svantesson så ökar arbetslinjen jämställdheten. Jag vet inte vilken värld styrande politiker lever i. Hon kör även med samma påstående som alla i alliansen, att det är 200 000 fler i sysselsättning nu mot 2006. Hon säger till och med jobb, inte sysselsättning. Men märk väl att i denna siffra ingår exempelvis jag och vilken undersökning befäster det här påståendet? Hon nämner också att ändringen i sjukförsäkringen gjort det bättre för bl.a. kvinnor att återgå i arbete. Inget om att det idag är fler unga sjukpensionärer än tidigare, eller att många sjuka lider både ekonomiskt, fysiskt och psykiskt.

Här om kvällen lyckades jag snappa upp i ett nyhetsprogram att någon fått upp sitt fall angående att vara sjuk men ändå tvingas till arbetsmarknadsåtgärder i rätten. Det finns hur många sådana exempel som helst, men väldigt få orkar slåss för sin rätt. Fast enligt nuvarande regler är det ju ingen rätt. Hittade ett klipp från gårdagens Nyhetsmorgon om just detta.  Jag vet inte hur länge det ligger kvar.

Dagissnusket kan jag ju också nämna. Mest för att jag tycker att det är för jävligt att folk inte använder sitt sunda förnuft. Skulle du vilja ha ditt vattenglas precis där man tömmer pottor och torkar bajs vid blöjbyte? Skulle du vilja sitta och utföra dina behov i sällskap av flera andra och där folk kommer och går? Det är utbildad personal som jobbar på dagis. Ska vara i alla fall och numera heter det väl inte dagis, utan förskola. Hur som helst. Är det för att det "bara" är barn det handlar om som man kan gå till sådana här ytterligheter? Inte undra på att ungar på dagis ständigt är sjuka. Jag uppmanar alla föräldrar att kolla hur det är på deras dagis. Det finns ju även jättebra dagis. Men alla dagis borde vara jättebra.

Börjar det bli tråkigt *ler*. Men det kan jag väl inte tro. Det är ju det här samhället vi lever i och man kan ju inte göra som politikerna.... bara leva i sin egen bubbla och sko sig själv och blunda för hur ens omgivning mår och har det.

Får väl pigga upp er med en dagens då, för har några sidor kvar. Fas 3 är ju också ett skitsystem som väldigt många i vårt samhälle tvingas leva med. Ett nytt inlägg på Solrosuppropet är på sin plats. Vi hör ju alltid moderaternas mantra, det ska löna sig att arbeta. Författaren till inlägget frågar sig när det INTE lönar sig att arbeta.
"När man gick ut med sin slogan ”det ska löna sig att arbeta!” så vände man sig till dem som redan hade jobb. Klart att de vill att det ska löna sig! Så sänkta skatter – ja tack!
Och inte vill man heller att grannen som inte går till jobbet tidigt på morgonen utan bara är hemma hela dagarna ska ha lika mycket pengar som en själv? Han eller hon får väl bara se till att ta sig i kragen och börja jobba. Och får denne granne inget jobb så ska han iaf inte vara hemma och softa hela dagarna utan han ska aktiveras. Bara det att arbetslösa har aldrig haft lika mycket som de som har jobb, det var en bild man ville måla upp. Och folk köpte tankesättet även om de visste att det inte var sant. För det ska löna sig att arbeta!
Och så föddes FAS 3.
Varje månad går 5 000:- per person skattefritt ner i anordnarens ficka som får betalt för arbetskraft.
Hur många finns det i FAS 3 nu och hur mycket kostar det?
Inskrivna i sysselsättningsfasen (FAS3)  var förra veckan 
35 409 stycken. Om vi tar det gånger 5000:- får vi 177 045 000:- på ett år blir det hissnande 2 124 540 000:- (tvåmiljarderetthundratjugofyramiljonerfemhundrafyrtiotusen!)
Bara för att folk som jobbar inte ska störas av att arbetslösa är ”lediga” hela dagarna. För inte har det visat sig ge några riktiga jobb. Och finns det inte jobb så kan man ju inte få jobb – hur gärna man än vill och behöver.
Men det lönar sig att jobba i alla fall! Eller…."

Lite sex som avslutning då. Kanske har ni läst det. Att det inte är pengar och jobb som gör oss lyckliga. Enligt en undersökning från Nya Zeeland blev resultatet att på första plats kom sex, andra plats alkohol, tredje plats välgörenhet följt av meditation och barnen. Det som gjorde dem mest olyckliga var på första plats sjukdom, andra plats facebook. Ja, kanske ligger det lite i det.

För er som vill läsa mer om svullen mage kan ni göra det här på en äldre Expressenartikel. Jag tror mer och mer att jag slutligen lyckats ställa rätt diagnos, som jag faktiskt är väldigt tveksam till att en läkare skulle gjort ifall jag nu skulle besökt en sådan. Alla symptom har ju inte jag, men förutom svullen mage finns tröttheten och den låga känslan, samt det här med ögonen som jag själv tänkte hade med datoranvändandet att göra. Hackhostan tror jag också har samband faktiskt, men där är jag inte helt säker. Lite långsökt var det att koppla det till Candida bakterier/svampar eftersom jag nästan aldrig äter sött. Fast som jag skrev, socker i olika form finns i det mesta.  Att kroppen försöker göra sig av med skiten via huden ( prickarna ) är helt logiskt. Jag ska ge det 14 dagar så får vi se.

Det blev ett långt inlägg och tid tog det. Gjorde en liten paus i mitten för att rensa hjärnan lite och för att röra på mig. Nu ska jag snart gå ut igen och äta min proteinyoghurt. Eftermiddagen ( om jag orkar ) ska jag ägna åt min bok. Att fundera på för och nackdelar. Har fått svar, efter påstötning, från ytterligare en av de tre egenutgivarna jag mailade. Utförligt svar även här. Någon tusing billigare, jag får 20 ex.... betalar för 20 ex, fast jag får bara ett själv, resten skickas till bokhandlare och bokrondell osv. Så slutsumman blir ju i alla fall högre eftersom jag då måste beställa ytterligare 20 ex till mig själv minst. Det är många jag tänkt mig ska få ett exemplar, politiker, bokbloggar, chefer. Så ska räkna och fundera lite till på det innan jag gör slag i saken. Tror att jag ska korrekturläsa manuset också en sista gång, är ju ett tag sedan nu.

Jag ska planera nästa vecka också. Har ännu ingen spikad bokning och jag vet ju inte hur det blir med prickarna till dess. Men får väl bestämma vilka dagar jag ska ta till jobbsök och kanske bara boka in massager nästa vecka. Gud, vad mycket jag ska fundera på *ler*. Känner jag mig rätt så blir det väl ingenting med de här timmarna som är kvar. Spring runt bordet igen kanske och prata skit med övriga. Friskvård idag så går hem en timma tidigare. Men ingen oas eftersom jag helst inte vill ha sena kvällar som det då blir. Nu när jag kan ta jobbsök två gånger i veckan behöver jag inte offra kvällen tänkte jag. I alla fall inte förrän det blir ljusare. Fast lite flexibel är jag i det fallet. Man får ju inte nagla fast sig i allt för många principer *ler*.    

4 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,

Läcker bild! Sexig!

Svenne sa...

Urläcker bild!
Hoppas du blir jagad på stan:-)

Gretas Svammel sa...

ha ha....Hans-E... och ... Svenne.. ni är inte speciellt kräsna. Eller så skriver ni av bara farten *ler*.

Jagad på stan???

Svenne sa...

Jag är då rakt inte kräsen! Men när kuken står så står jag inte för mina händelser;.)