måndag, december 30, 2013

LÅT DEN RASERADE MÄNNISKOSYNEN FÖRÄNDRAS TILL DET BÄTTRE NÄSTA ÅR

Hade bara två bilder kvar i bloggmappen. Den här tagen i dec och en annan tagen i okt. Men jag har fyra äldre bilder i AB mappen *ler*. Vad är det? tänker ni. Bilderna jag skickade med tillsammans med alla frågor jag svarade på för ett tag sedan. Tänkte ta det i ett separat inlägg snart.

Jag får tänka till några extra gånger idag för att inse att det är måndag och inte söndag. Solen skiner, marken ser ut att vara torr, ingen blåst och termometern visar 7.9 grader varmt. Helt klart läge för en promenad. Men vill klara av datorstyret först.

I helgen var jag bojo för hela slanten. Bojo skulle komma, bojo skulle ta på stövlarna, bojo skulle sitta på golvet. Jättekul tycker jag förstås, men herregud vad otymplig jag upplevde mig som stundtals. Måste se till att bli smärt och smidig igen snart ha ha. Inget nyårslöfte för sådana ger jag aldrig, fast jag har två prioriteringar för kommande år. Ja tre egentligen. 1. göra en hälsoundersökning, 2. besöka optikern och 3. skaffa mig ett jobb. ( bojo = mormor ).

Förmiddagens timmar har jag ägnat till att fara runt på vida webben. Och så här på årets nästsista dag tycker jag att det platsar med några länkar. Nej då, inga tillbakablickar, utan dagens situation. Fast man kan ju önska att vissa av de situationerna blir ändrade till det bättre nästa år och att andra som är okej förstärks.

P1 morgon som jag någonstans ifrån hamnade på, finns ett inslag om att hindra kriminalitet hos unga. Inget politiskt förslag som ska gälla hela landet. Det här är ett försök i Järva i Stockholm, där skola, socialtjänst och polis ska samarbeta för att förebygga. Naturligtvis är det jättebra, men jag gör inget halleluliatecken förrän jag sett resultat. Enligt mig borde det här vara allom rådande överallt och inte utifrån något försök eller någon lag, utan genom ett medmänskligt och humanistiskt tänk att tidigt se de som faller utanför ramen, erbjuda hjälp och stöd och finnas där. Förutom skola, socialtjänst och polis ska naturligtvis även föräldrar vara involverade. Jag vet att min stad också hade ett sådant här koncept för några år sedan. Jag skrev om det i bloggen vet jag. Men hur det gick har jag ingen aning om. Troligtvis rann det ut i sanden. Kan tänka mig att skolan inte hade resurser, polisen inte hade tid och att socialtjänsten inte vill proritera förebyggande utan agera när något redan hänt. Plus att pengarna saknades. Jag hoppas att det här försöket faller bättre ut. 

Tiggare kan jag läsa om lite här och var. Inte tiggarnas situation, utan mer om hur dessa tiggare genom sin uppenbarelse visar en oskön sida utav vårt samhälle. Ungefär som gatuprostituerade gjorde/gör. De är en skam för Sverige som vill visa omvärlden vilket jämställt och välbeställt land vi är. Trots att de är en produkt av den reella verkligheten. Speciellt Alliansen har ju svårt att se verkligheten så som den är och det är tydligen framförallt moderater som har rent människofientliga åsikter om tiggare. Jag kan tycka att det är snudd på rasism. Alliansfritt har ett inlägg om moderaters olika förslag till utrotning av tiggare.

Ett sätt som man länge hört och som tyvärr slagit rot hos många är att det är kriminella ligor och människohandlare som tvingar folk att sitta och tigga. Visst kan det förekomma, men det vanliga är att det är fattigt folk från fattiga länder som frivilligt kommer hit. Min lokalblaska hade flera reportage om tiggarna i min stad för någon månad sedan där det här påståendet inte alls visade sig stämma. Jag tror att även andra tidningar gjort samma och med liknande resultat. Det här är bara ett sätt för politiker att få folk att ta avstånd. Av någon lustig anledning så köper ju folk vad som helst utan att själv ta reda på fakta. Exakt samma förfarande gör man när det handlar om prostitution. Ingen säljer sex frivilligt och ingen tigger frivilligt. I båda fallen är detta totalt fel.

En moderatpolitiker jämförde tidigare i år tiggare med hundar. Ett land med sådana politiker med sådan människosyn säger mer om landets fördärv än vad tiggare gör.  En annan moderat vill fängsla alla tiggare. En kommentar till inlägget undrar om nästa steg blir att förbjuda folk att panta flaskor. 
Det sista jag läst om förslagen att utrota en grupp människor är kommen från en professor?  Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet tycker att det ska vara förbjudet att ge till tiggare. Hade det varit 1 april så hade jag tagit det som ett aprilskämt. Nu är artikeln från 28 dec -013 och jag får nästan ont i magen. Hela vår socialpolitik är ett aprilskämt. Men ni ser väl likheten med sexköpslagen? Du får tigga men ingen får ge dig något. Du får sälja sex men ingen får köpa. 

Fattiga människor har alltid vandrat. Så heter en artikeln/krönika i min lokalblaska, skriven av Johan Sievers. Med tanke på tiggare alltså.         
"Migration är ett historiskt normaltillstånd, världshistorien är ett myller av människor som vandrat i väg med sitt pick och pack när deras livsvillkor blivit ohållbara."
Tiggarna på Linköpings gator blir bara fler, och det är likadant i alla städer. Antalet asylsökande från krigets Syrien har ökat kraftigt. På Medelhavet riskerar desperata flyktingar sina liv för att försöka skapa sig en ny tillvaro i de rika länderna i norr." 

Fattiga människor, om jag då håller mig kvar på den banan. Det kan diskuteras i oändlighet och på hundra olika sätt vad som utmärker att en person är fattig. För mig är man fattig både ekonomiskt och mentalt om man inte har råd att betala hyran och el, för ett för situationen ordinärt boende och om man inte har råd att köpa mat så man åtminstone kan äta sig mätt en gång om dagen. Samt om man inte har råd att köpa vantar, mössa och varma kläder på second hand till vintern. Med andra ord... tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen. Jag kan faktiskt lägga till sjukvård och livsviktig medicin också.

Har vi då så fattiga människor i Sverige? Dum fråga. Klart att vi har. Om man vill se verkligheten och inte göra som Alliansen, sticka huvudet i sanden och bara se sin egen bubbla. Tack och lov får man väl säga har vi också ännu kvar vår socialförsäkring där människor som inte har pengar till mat och kläder, efter mycket byråkratiskt pappersarbete kan få en allmosa upp till ett existensminimum. Men för att få det måste man nästintill stå på bar backe. Är man arbetslös måste man dessutom tillbringa veckans dagar i ett Fas 3 förvar. Det är jätteviktigt att man, om man har barn, lämnar sina barn på dagis och sätter sig och glor i åtta timmar i en lokal ihop med andra arbetslösa. Eller försörjningslösa, eller arbetssökande. Kärt barn har många namn.


Men även de som lyckas ha ett jobb kan vara så fattiga att lönen de får inte räcker till tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen. Jag tror att de flesta väljer att inte läsa om, inte ta in i sitt medvetande, att den politik som förs idag medvetet går ut på att de med lägst löner och de längst ner på samhällsstegen inte ska klara sig på sin lön.
 "Om man är ensamstående med barn och bara erbjuds deltid på ett skitjobb för en skitlön och inkomsten när skatten är dragen är så låg att du måste fylla på med socialbidrag varje månad? Inte för att du befinner dig i en tillfällig ekonomisk svacka, som en gång i tiden var hela poängen med socialbidraget, utan för att du bor i den där svackan permanent?
Känns det som ett låglöneproletariat vi är nöjda med?"

Jag fick ju själv en skitlön när jag jobbade i somras. Jag fick mindre än vad jag fått i aktivitetsstöd som arbetssökande. Trots det var jag glad för att jag fick ett jobb. För det mentala mår bättre när man skaffar sig sin inkomst genom att vara behövd i samhället istället för att tvingas stå under AF:s kontroll och statens hallickverksamhet benämnt Fas 3. Men det är en gåta för mig hur detta kan vara generellt accepterat och något som Reinfeldt och Borg slår sig för bröstet för.  Jag har en hobby som håller mig över ytan ( än så länge i alla fall ), andra ägnar sig åt kriminalitet och svartjobb, vissa tar livet av sig, några väljer att bli pank och fågelfri det vill säga hemlös, en del åker till Norge och rensar fisk och vissa väljer att inte bara stå under AF:s kontroll utan även socialtjänstens för att på det viset få det resterande upp till existensminimum.

Jag vill inte ha ett sådant här samhälle. Man behöver inte tillsätta utredningar för att ta reda på varför den psykiska ohälsan ökat. Det räcker med sunt förnuft. Något som sittande regering inte har. Därför hoppas jag på en förändring under det år som vi snart kliver in i. Hur den förändringen ser ut och på vilket sätt den sker har jag naturligtvis ingen aning om. Bara det blir en förändring till det bättre är jag nöjd.

Som sista länk önskar jag att ni läser detta blogginlägg om överskottsmänniskan. Skrivet av en helt vanlig laglydig 53-årig man med såväl fysiska, ekonomiska och känslomässiga behov, men som bollas runt som sekunda varor på ett överskottsbolag. En fas 3:are således. 

 " Det är dags att omdana och omvärdera hela dagens rådande arbetsmarknadspolitik och då kan vi börja med den raserade människosynen. När vi, som idag, sätter likhetstecken mellan människor och IKEA-soffor så förminskar vi inte bara de personer vi anser oss "stå över" utan vi förminskar även oss själva, hela existensen, livet självt som något tämligen tarvligt, meningslöst och flyktigt. Den dag vi ser varje människa som en verklig resurs, även utanför pysselsalen...  och även med de skavanker som livet gett oss...den dagen är det omöjligt att som idag ensidigt mata de så kallat "lönsamma" på medmänniskornas bekostnad."

 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Fint kort! Nya kameran funkar bra!!

Gretas Svammel sa...

Jovars...Hans-E...fast den här är tagen med den gamla kameran.