måndag, december 30, 2013

AFTONBLASKANS GRANSKNING OM SEXKÖP OCH SEXKÖPSLAGEN

För cirkus en månad sedan fick jag ett sms från en reporter på Aftonblaskan angående ett reportage om sexköp och sexköpslagen. Jag bad henne maila sitt ärende istället, vilket hon gjorde och samtidigt ställde hon en massa frågor om mig och mina åsikter och hur jag bedrev min hobby. Med tanke på hur lobbyister försöker sälja in lagen till andra länder och hur allt inte är med sanningen överensstämmande, så bestämde jag mig för att svara på frågorna, med kravet att få läsa och ändra och godkänna. Det var okej fick jag till svar samt att någon bild vore ju bra. Så tillsammans med svaren sände jag med åtta olika bilder, fyra med hobbykaraktär och fyra vanliga. Valet fick de göra själva skrev jag. Det här är en av de vanliga.

I efterhand är man ju alltid klokare *ler*. Jag borde kanske hört mig för om vilket sorts reportage det handlade om, fast med tanke på frågorna och att en bild gör det mer trovärdigt så tolkade jag det som att det skulle handla om olika åsikter runt och om sexköpslagen, vilket då mina svar skulle vara en del av det hela av. När jag sedan fick några få rader av allt jag svarat på, som jag skulle godkänna och även gjorde så började jag förstå att syftet med det här reportaget nog var något helt annat. Jag fick heller inte någon info om publiceringen, vilket jag kan tycka är dåligt.

Tummetotten som blev av mina utförliga svar och som jag godkände var detta:
Greta har sålt sex i tio år och är i dag i 50-årsåldern. Hon är trött på att målas ut som offer.
– Jag är en självständig, oberoende, stark kvinna som vet vad jag gör. De extra kronorna, bekräftelsen, lusten och välbefinnandet är anledningen till att jag fortsätter, säger Greta.
Hon tycker att lagen borde göra skillnad på kvinnor som säljer sex frivilligt och de som tvingas.
– Lagen stjälper mer än vad den hjälper. I dag tvingas kvinnor till mer undanskymda platser där de blir ännu mer utsatta.
Det är mina egna ord, men vad säger de? I stort sett ingenting. Varför tycker jag att det ska vara skillnad tex? Ni ska snart få alla mina svar för att ni ska förstå hur något som för mig är viktigt att folk förstår, i det slutliga resultatet blir noll. Man kan undra varför alla dessa frågor ställdes överhuvudtaget? Man kan även undra över reporterns senare fråga ifall hon kunde skriva hur många barn jag har och min rätta ålder? Hur relevant är det för budskapet som jag vill föra ut?

Det här fyradagars reportaget finns nu att läsa på AB. Andra delen är idag. Spännande att se hur de andra två presenteras *ler*. Det är ju lätt att få det här till ( fast säker är jag inte ) att Karin Östman, precis som Reinfeldt i sitt jultal vill hjälpa till att lobba för hur hemsk prostitution är och hur dåligt lagen efterlevs.. För prostitution är ju detsamma som sextrafficking, för ingen tar ju betalt för njutning frivilligt. Förresten kan ju ingen som tar betalt njuta av sexet och alla sexköpare är ju svin som till och med köper sex av barn ( som i själva verket är 16 år och byxmyndig ). Nu försvarar jag inte alls de som köper sex av de som inte uppnått myndighetsåldern 18 år, men jag förstår ju att det är ett bra ämne att skriva om för att få folk att reagera mot sexköp. Det är alltså samma princip som att få folk att tro att alla tiggare är i händerna på kriminella ligor.

Här kommer frågorna jag fick och mina svar. Jag har fetmarkerat det som jag själv anser vore viktigt att få med.

  jag undrar om du kan berätta lite om hur länge du sålt sex,
10 år, började 2003, då var jag 49 år.

 varför du gör det, Efter ett 20-årigt förhållande flyttade jag till eget och kände mig otroligt fri. Då (och fortfarande) kände jag att jag inte ville ha ett förhållande med endast en enda man igen. Jag ville inte ha vardag med någon. Men jag ville hålla mig sexuellt aktiv och närhet och beröring är en viktig del i varje människas liv. Jag skaffade 4-5 "gratis" älskare som jag varierade med. Alla kände till varandras existens, men för vissa är det svårt att dela en kvinna med flera män så det slutade med att några mådde väldigt dåligt.
Då kom tanken att dejta mot betalning istället och ganska snart insåg jag att det passade mig ypperligt.

Kan tänka mig att en följdfråga blir... spelar inte pengarna någon roll? Naturligtvis är pengar drivkraften till det mesta vi företar oss, men det var inte anledningen till att jag började. Idag är de extra kronorna, samt bekräftelsen, lusten och välbefinnandet anledningen till att jag fortsätter.

om du har ett annat arbete också r jag började så pluggade jag och jobbade extra i mitt gamla yrke. Arbetade sedan i eget företag inom hälsobranchen tills för tre år sedan. Frånsett ett kortare jobb i år så är jag för tillfället arbetssökande och ägnar mesta tiden till att skriva.

Och om det är något du håller för dig själv eller är öppen med.  För mig var det inget konstigt när jag började, så berättade för några stycken. Men ju mer insatt jag blev och ju mer jag informerade mig förstod jag att jag i samhällets ögon bara kort och gott var en hora utan rätt att tala för mig själv. Jag var inte ens lycklig enligt vissa.  Fortfarande lever den här attityden att betrakta ALLA sexsäljande kvinnor (män nämns aldrig fast de finns) som offer, som traumatiserade, som inte vet sitt eget bästa.

Naturligtvis finns även den varianten. Men allt är inte bara svart. Det finns en vit sida också med alla kulörer däremellan. I ett försök att berätta detta för omvärlden började jag 2006 att blogga, vilket senare blev underlaget till min bok som kom ut 2010. Då kände jag att jag inte längre kunde fortsätta vara slav under stigmatiseringen. Jag står för den jag är och nu är jag ganska öppen med det jag gör. Helt öppen kan jag inte vara på grund av den kopplerilag vi har i landet, återkommer med den i sexköpsfrågan. Men alla i min nära omgivning, barn, syskon, vänner vet vad jag gör.

 Hur reagerar omgivningen på ditt jobb?
För vissa är det säkert ett "jobb", men för mig är det alltså inte så. Ingen har reagerat negativt och tagit avstånd. Jag är samma mamma, samma syster, samma kompis. Hade jag tillfredsställt min sexuella lust med olika män utan penningtransaktion, så skulle ingen ha höjt på ögonbrynen. De som känner mig gör det inte i det här fallet heller.

Lever du ensam eller i ett förhållande? Hur går det att kombinera förhållande med att sälja sex? Se tidigare fråga. Att sälja sex till olika män när man är i ett förhållande funkar säkert för en del. För mig skulle det aldrig fungera. Däremot att dela sexuella upplevelser tillsammans, om båda är öppna för det. 

Vad tycker du om sexköpslagen?  Sexköpslagen är ett skämt som några mansfientliga radikalfeminister efter motstånd fick igenom 1999. Då var den en del av kvinnofridslagen. Hur många sexsäljande kvinnor fick frid av den? Och i vilket stycke avhandlades män som säljer sex till andra män... och kvinnor? Enligt tidigare rapporter är andelen unga män som säljer sex större än andelen unga kvinnor som säljer sex.

Resultatet av lagen blev att gatuprostitutionen minskade, men man behöver inte vara något geni för att förstå att de som inte övergick till internet, sökte sig till mer undanskymda platser där de blev ännu mer utsatta. Lagivrare pratar ofta om männens makt och nu kunde oseriösa köpare verkligen utöva sin makt i det dolda.

 I efterhand har man förstått och även fått det bekräftat av bl.a. Gudrun Schyman, att lagen egentligen inte kom till för att skydda och hjälpa kvinnorna, utan för att straffa männen. Kopplerilagen försämrade ytterligare för sexarbetarna. Det finns fall där en kvinna fick fängelse då hon hjälpte en kompis att boka en kund. Det är straffbart att dela lokal med en annan "kollega", trots att det skulle öka säkerheten. Det är straffbart att skjutsa någon till ett betalmöte, det är straffbart att hyra ut om man misstänker att hyresgästen tar emot kunder. I Norge när de antog vår lag, så vräktes kvinnor på löpande band. Ofta tog de hjälp av polisen som utgav sig för att vara kunder och därmed fick adressen.

lagen finns inte för att vara till hjälp för oss. Tvärtom. Nu försöker man sälja in lagen till andra länder med hjälp av EU. Argument man använder är att attityden ändrats efter lagens införande. Det betyder att stigmatiseringen ökat och sexarbetare fått det besvärligare. Även i deras eventuella kontakt med myndigheter och det fick vi ett tragiskt exempel på i somras i Västerås. (se gärna denna länk). Andra argument som används är att sexköpen minskat. Det har jag inte sett någon tillförlitlig undersökning på och hur vet man det när de flesta sexmöten sker i hemlighet? Man påstår även att kriminella organisationer med syfte att bedriva sextrafficking skyr Sverige på grund av sexköpslagen. Finns det bevis på det? Jag vet inte. För slavarbete och människohandel finns andra befintliga lagar och det faller inte under sexköpslagen, trots att lagivrarna alltid blandar in det i syfte att få folk att ta avstånd.
Det vi vet och som vi alldeles nyligen läst om, är hur hit lurade människor som tvingas sälja sex utan att själva få ta del av vinsten, inte får den hjälp och det stöd de borde få. Oftast skickas de tillbaka till hemlandet för att på nytt hamna i människohandlarnas klor.

På alla dessa år har jag inte någon gång blivit överbevisad om att sexköpslagen fyllt någon funktion. Den stjälper mer än vad den hjälper. 

Har ditt arbete förändrats sedan dess (om du hållit på så länge) Lagen fanns redan när jag började så redan från start var det viktigt att vara oerhört diskret eftersom de som träffar mig enligt lagen begår en kriminell handling.

Du anser dig - vad jag förstår - inte vara ett offer.  Nej, jag är långt ifrån något offer. Jag är en självständig, oberoende, stark kvinna som vet vad jag gör.

Kan du förstå de som tycker att du är det?  Nej, det kan jag inte förstå. De som talar i offertermer om frivilliga, oberoende sexarbetare lever sitt liv genom färgade glasögon, eller är blinda på grund av okunskap, kontra uppfostran, religion och moralism.

Det finns sexarbetare som av olika anledningar går emot sin egen vilja och börjar sälja sex och som då helt klart mår dåligt. Dessa behöver hjälp och stöd, men tyvärr lägger lagen med dess stigmatiserande attityd hinder i vägen och istället skam och skuldbelägges de. Finns undersökningar på det.

Bilden av kvinnor som säljer sex är ofta en rumänsk 20-årig kvinna som tvingas och luras i prostitution. Vad säger du om den delen av sexköpen? Jag säger återigen, att då handlar det inte om sexköp såsom sexköpslagen instiftades för. Här handlar det om människohandel och slavhandel och påtvingad prostitution. Till detta finns andra lagar.

Människohandlare utnyttjar inte bara kvinnor i syfte till prostitution, utan det förekommer inom både byggbranschen, restaurangnäringen och säsongsarbete som exempelvis bärplock och asfaltläggning. BRÅ gjorde en undersökning för några år sedan som visade att människohandel i syfte till prostitution inte var den mest utbredda.
Vi förbjuder inte folk att bygga och inte att äta på restaurang, men vi förbjuder all sex där ersättning förekommer. Även den frivilliga. Hur logiskt är detta? 

Hur ser du på männen som köper sex?  Som vilka män som helst. De män jag på dessa tio år träffat och som betalat för att umgås med mig en stund, är varken bättre eller sämre än de män jag tidigare träffade gratis. Med min ålder, min livserfarenhet och sättet jag gör detta på, så drar jag inte till mig avarterna. Tro mig eller ej, avarter finns överallt, både kvinnliga och manliga och inte bara bland de som köper sex.
Unga tjejer som inte kan/vågar sätta gränser löper naturligtvis större risk att stöta på avarterna än vad jag gör. Lagens attitydstigmatisering gör dessa tjejer än mer utsatta. Vem ska de våga tala med? 

Kan du berätta lite om hur dina sexköpare är?  Alla män, sånär som på ett litet fåtal, är rena, trevliga, hänsynsfulla, lyhörda, ömsinta, en del väldigt attraktiva, de visar respekt och behandlar mig som vilken kvinna som helst. I 80 % handlar det om delad njutning, de övriga 20 är det massage med kunden i fokus. Fast jag njuter av det också, att få medverka till att en medmänniska mår bra.

Jag har en undre gräns på 30 år, medelåldern är mellan 40-55 år. Alla samhällsklasser förekommer, från sjukskrivna till högt uppsatta chefer och egenföretagare.

Med vissa utvecklas en vänskapsrelation där pengarna tack och lov är en barriär. Jag har personer i min kundkrets som följt mig sedan starten.

Nu tror säkert en del läsare att jag säger som jag gör på grund av att jag måste för att inte förlora kunder. Till er kan jag bara le. Jag förlorar inga kunder. Jag har inte annonserat sedan 2009, ändå hittar nya intressenter mig via hemsidan och som sagt, de gamla återkommer. Så vad jag säger och inte säger spelar ingen roll för mitt kundunderlag.
 
Många frågor och många svar och resultatet blev som sagt knappt en tummetott. I gårdagens nyheter på SVT talades det om Albanien. Ett land med mer fattigdom än vad vi i Sverige har (än ) och där fattiga kvinnor lurades till andra länder med hopp om att där kunna tjäna mer pengar än hemma i Albanien. Fallet de tog upp var en 16-årig tjej som lurades av sin pojkvän. Hon hamnade i Italien och tvingades sälja sex mot sin vilja. Det hela uppdagades och här kommer min poäng. Till skillnad från vårt "perfekta" land så tog detta fattiga Albanien hand om dessa tjejer. De fick hemligt boende, terapi, utbildning. Något man inte kan säga att Sverige gör. Tyvärr.  

4 kommentarer:

Svenne sa...

Gott Nytt År

Gretas Svammel sa...

Tack du..Svenne.. får väl säga detsamma då.

Unknown sa...

Greta,
Det är spännande och intressant att jämföra dina svar och vad som AB använde. Det visar nog hur tidningarna ser på prostitution och sexhandel. Det böra vara förknippat med tvång för att kunna vara intressant tidningsmaterial. AB har ju material från dig som visar motsatsen.

Ett annat område med betald sex är porr och porfilm. Men detta tycks vara accepterat av tidningsfolk. Troligtvis för att det tittas på en hel del porr i de svenska hemmen. Och att det också gör en hel del amatörporr i Sverige












































































































































































































































Gretas Svammel sa...

Ja du...Hans-E...det här reportaget var nog inte menat att vara nyanserat. Därför förstår jag inte alla dessa frågor.