torsdag, maj 09, 2013

ETT LÅNGT INLÄGG DENNA KRISTI FLYGARE


Ifall ni glömt bort hur jag ser ut ha,ha, så börjar jag inlägget med den här bilden. Tagen i tisdags i oasen. Tyckte den var lite trevligare att börja med än bilden under.

Men kronologiskt borde den här kommit först. Söndagkvällens fyllda fransklimpor. Något jag inte gjort på säkert tjugo år minst. Men det blev succe, fast jag tyckte visserligen att franskan blev i hårdaste laget.

Efter söndag kom måndag och då blev det inte mycket gjort. Den gamla uven jag skulle ha träffat på eftermiddagen fick ju oplanerat sällskap i bilen så då fungerade det inte med en liten visit hos mig. Ganska nära att jag satte på den vanliga stationära datorn, men hejdade mig. Jag solade lite på balkongen, skrev lite, fixade söndagens bilder och tog några blajbilder på webcammen på skrivdatorn. Plus promenad förstås. Det har det blivit varje dag utom igår. 

Det kan ju låta lite ambitiöst det här med en veckas datorfrid. Men jag har ju inte avhållit mig från datorn fullt ut. Jag insåg bara att det var dags att bryta en vana som i sin tur gav andra vanor och som var väldigt nära att bli ett behov. Och från behov är steget inte långt till ett överdrivet beteende som man helt klart kan kalla lätt missbruk, då man upptäcker att ens vilja är svagare än behovet. Är det något jag har svårt att förlika mig med, så är det att inte ha kontroll över min egen vilja. 

Min vana som alltså var på väg att bli ett behov som jag insåg att jag plötsligt hade svårt att styra över....var att börja dagen vid datorn och att sedan bli sittande därför att jag " var tvungen" att gå till botten med allt. Nu hade jag ju i och för sig anledning att gräva lite i arbetspolitiken och AF etc, men det ena gav det andra och slutligen var hela huvudet fullt med all sköns jävelskap, alltså inte bara AF. 

Allt är alltså datorns fel *ler*. Den stationära. Det är bara när jag sätter mig i datorrummet vid den, som hjärnans autopilot slår till. Det är bara då som den tjatar om att jag glömde vinet, eller du är värd ett glas rött som sällskap när du sitter här. Det är bara då som jag blir fast i en massa onödigt som till slut riskerar att spränga skallen av alla tankar detta ger. Men det tar ett tag innan man inser vart man är på väg och det tar också sin tid innan man mentalt är mogen att bryta beteendet. Jag lär få återfall ha,ha, men jag är lite rädd nu för att sätta på den stationära och bänka mig i datorrummet. Jag sitter fortfarande vid skrivdatorn nu. Men jag har ju allt på den stationära, länkar, bilder mm. Här på skrivdatorn finns knappt något, dessutom finns inte så många usb uttag så jag kan tex inte lägga in bilder samtidigt som jag har det mobila nätverket i, eller ha usbminnet i samtidigt som jag är på internet. Dessutom kostar det mer än mitt fasta bredband. Och det är ju bra, för då avstår jag onödigt datorsurfande. Jag gör det jag ska och går sedan därifrån.

Jag kan förstå om det här resonemanget är oförståeligt för den yngre genrationens läsare, som är född i datoråldern. För mig är det iallafall viktigt att ta tillbaka mitt liv. Ett liv där inte datorn har hög proritet.  Det var tex länge sedan jag tänkte...jaha, vad ska jag göra nu? Det tänkte jag i måndags.  Kanske ska förklara att när jag skriver dator så menar jag internet, alltså det som fyller min hjärna med både nödvändig, men framförallt onödigt information och till det hemska nyheter som sätter fart på min fantasi. Att använda datorn som skrivmaskin och till kreativt skapande på tex photoshop är en annan sak. Och att använda datorn/internet på ett balanserat sätt är förnämligt. Det är när det går till överdrift man bör se upp, vilket jag då slutligen gjorde. Såg upp alltså.

I tisdags blev det sommar för en dag. Jag insöp lite mod och vågade ta på mig en kjol och visa mina vita bara ben. Det är alltid ett bestyr innan man blir bekväm med att gå barbent, därav en lite längre kjol.  Det är samma sak på hösten, då är det svårt att vänja sig vid jeans och strumpor.

Besöket på AF som skulle ägt rum på förmiddagen fick jag på måndagen besked om var inställt. Handläggaren hade fått förhinder hette det. Nej, jag är inte förvånad och nej det är inte första gången sådant sker. Förvånad är jag däremot över att jag ännu inte fått besked angående min omprövning. Jag vet egentligen inte vad som gäller för mig nu. Jag har varit inne då och då och läst lite på Aftonblaskan och dess granskning. Skriver nog av mig mina tankar om det så småningom.

Eftersom jag inte behövde vara i ettan förrän på eftermiddagen, så startade jag dagen med en 45 min rask promenad. Och eftersom jag inte ägnade tiden fram till jag skulle åka vid datorn, så var jag klar alldeles för tidigt. Åkte då in en timma tidigare än jag hade behövt och handlade innan besöket och knäppte några kort.


Ser ni vad långt håret har blivit? När det är precis nytvättat då gillar jag det, men efter en dag ser det mest risigt ut och jag vill klippa av en bit. Längden jag har på blogghuvudet tycker jag är lagom, men ungarna tycker inte att jag ska klippa av det och inte frissan heller och inte jag heller när det är nytvättat. Sicka problem man kan ha.

Besöket var en person som återkommer då och då med lite längre mellanrum och när vi båda var nöjda och glada och han tackat för sig, så tog jag mina matkassar och åkte hem. Vädret var ju då helt fantastiskt och vid halv sju på kvällen snörde jag på mig skorna och tog en timmes promenad med stavarna. Helt ljuvlig kväll. Man fick nästan lite utomlandskänsla.

Igår onsdag åkte jag in skapligt till oasen för att först massera en person som varit hos mig en gång tidigare...före 2008. Nu ville han då ha ett återbesök 6-7 år senare. Men sånt händer och det kan jag tycka är lite kul. Jag kunde ju omöjligt minnas honom efter bara en gång för så länge sedan. Men han verkade nöjd av behandlingen och då är också jag nöjd.

Kameran hade jag med även igår och knäppte lite i mellantiden. Jag hade sett en bild i veckan och då direkt fått en ide och den iden försökte jag då förverkliga. Igår kväll satt jag med photoshop och blev faktiskt riktigt nöjd. Är bara två bilder och en lägger jag ut här till höger vid nästa uppdatering. Den kommer förstås även på hemsidan vad det lider ihop med den andra som är för vågad för bloggen, enligt min princip. Knäppte några blahabilder också när jag ändå höll på *ler* som jag raderade, alla utom en.

Eftermiddagens besök var en regelbundet återkommande kund sedan många år tillbaka. Ett trevlig avslut på veckans hobbydel. Sedan ut i blåsten. Vilken kontrast mot tisdagens sommarkänsla.

Idag torsdag, Kristi flygare, var jag ute på min runda redan vid åtta. Hade regnat i natt och lukten av regn satt kvar i luften. Marken där jag går är numera alldeles vit av vitsippor, nästan utblommade snart.  Förra söndagen hittade jag ju några enstaka gullvivor som ni såg på ett av korten. Nu lyser det gult lite överallt och jag bara väntar på att nu få se liljekonvaljer. Björkarna har slagit ut och Ginsten blommar. En underbar tid, men alltför kort och jag är så himla glad att jag ännu ett år har kunnat följa naturens och vårens gång. Fast vår är väl kanske att ta i *ler*.  Den har visserligen gjort tappra försök, men backat i sista stund så försommaren fick slutligen ta kommandet så något skulle hända. Nu är det bara att hoppas att sommaren som är på gång inte backar den också, som den gjorde förra året. 

Tanken idag var att fixa och pumpa cykeln och cykla till badet. Nej, inte för att bada, fast vem vet. Nu tror jag att vattnet är lite för kallt ännu för ett dopp. Däremot tänkte jag ta lite kort. Är ganska länge sedan jag tog utebilder och så här års kanske det inte är något folk ännu vid badet, resonerar jag. Den här tanken har jag, vilket ni nog räknat ut, redan förkastat. Det är visserligen rätt varmt, men jag tror och hoppas att morgondagens väder är bättre än dagens, så jag väntar en dag. På lördag sedan skulle det ju bli sämre igen om man får tro expertisen.

Istället tänkte jag idag att roa mig med att skriva om mitt cv, kanske skriva ännu ett blogginlägg efter det att jag läst mer ordentligt om AB:s granskning. Dels för att sätta tankarna runt det på pränt och dels för att gå tillbaka till det när jag kommit så långt i bokprojektet. Blir det skitväder på lördag så ska jag försöka att vara diciplinerad och ägna den dagen åt att skriva på det. Troligtvis blir det framåt kvällen även en tur upp till skogen, om det inte regnar. Fast jag kanske går ändå... i regnet...ifall det är varmt i luften. Det är renande och bra.

6 kommentarer:

Benny sa...

Hej Greta tack för en intressant läsning,nu behöver jag inte gå ut o köpa kvälls tidningen,fina bilder du la ut i dag,nog märkte jag att det hadde regnat i natt o där jag bor åskade det i går kväll(du vet ju var jag bor)ha en fin torsdag,mvh Benny

Svenne sa...

Översta bilden gjorde att det började röra sig lite mellan mina ben. Men avslöjar inte hur det slutade;-)

Gretas Svammel sa...

Du sparar pengar...Benny.... bättre att läsa mitt svammel än kvällstidningarnas *ler*. Fast de finns ju på nätet de också.

Gretas Svammel sa...

Låt det röra sig...Svenne...låt naturen ha sin gång *ler*.

Unknown sa...

Greta,

Koll och skrivande av mail på datorn har blivit en av samtidens rutiner. Precis som du skriver känns det litet konstigt de dagar jag inte använder dator.

Tycker också det är skönt med värmen. Trevligt att kvinorna blir mer lättklädda. Bara ben är snyggt!

Fina bilder du har fotograferat!

Du i de halvblanka korsettlikanade toppen är fin! Läckert porrig! Brösten är perfekta med din klyfta och skönt runda och mjuka! Håller med Svenne att bilden är en "kukresare". 10 poäng!

Sen blir det ännu mer "brön". Blir sugen på en macka.

Barbent i kjol. Bra indikation på att sommaren snart är här!

Jag tycker du ser fin ut i långt hår! dvs på huvudet. Där nere ser det som du har har rakat. Eller tofs?

Sportig kvinna med joggingskor! Träningssäsngen har börjat!

Gretas Svammel sa...

Du är kul..Hans-E...som kommenterat varje bild. Kukresare *ler*