söndag, januari 20, 2013

HÄRLIGA SÖNDAG


Härliga söndag, kan man ju säga när man har söndag även i morgon. Törs väl knappt säga vad jag gjorde nu innan jag klickade upp bloggen för att skriva inlägget. Öppnade en sådan där petflaska vin, hällde upp ett litet glas, skar en bit av den lagrade prästosten och tog med in till datorn. Klockan är mitt på dagen bara, men kände för att vara lite operfekt. Jag vet att jag egentligen borde ha fixat något ätbart istället, men det var inte lika kul och jag tror kroppen behövde ha lite lugnande *ler*. Gott var det, så det blir nog ett glas till eller ett halvt, medans jag skriver.

Igår var det mer ordning på mig och vinsuget kommer ju dessutom alltid bara när jag sitter och hänger ( skriver) vid datorn. Idag vaknade jag kvart över sju, pigg som en mört. Hade det inte varit vinter, snö och kallt så hade jag snört på skorna och gett mig ut. Men det gjorde jag alltså inte. Igår vaknade jag inte lika tidigt som idag. Vet inte vad klockan var, men när jag lagt i blöt några "trasor" som jag tog hem från ettan och kört igång tvättmaskinen med överkastet, fixat frukosten, slagit mig ner i soffan och knäppt på nyhetsmorgon på fyran, så blev jag så glad över att jag satte på tv-n. För i rutan fanns Magnus Uggla och jag tror att intervjun precis börjat.

Under resten av dagen målade jag bakgrunden till den andra kökstavlan, hämtade in symaskinen från förådet, tvättade och hängde upp hobby"trasorna", sprang fram och tillbaka till tvättstugan och sydde en fåll på överkastet, plus lite mer när jag ändå hade maskinen framme..typ sydde fast lossnade hängare på handdukar bla och så tog jag några kort.


Tyckte det första blev lite tråkigt så tog några till. Nej, jag sitter normalt inte och syr i string ha,ha, men allt för konsten.

Till Slottsjärnorna igår fick jag för mig att ta det här granatäpplet jag köpte. Jag har köpt tidigare någongång för länge sedan så visste att det inte är någon höjdare att äta. Skvätter röd fruktsaft överallt. Men jag samlade allt i en skål och åt med fil. Inte lika gott som blåbär, men lika nyttigt. Googlade på det idag, för att se så jag inte lurade mig själv. Men det innehåller massor av bra ämnen och antioxidanter, är bra för immunförsvaret och förhindrar prostatabesvär och åderförkalkning. Som vanligt får man ju läsa allt med kritiska ögon *ler*. Vem säger vad liksom och energivärdet skiljde sig på några sidor. Men visst är det nyttigt. Nyttigare än vin. Nu går jag och fyller på glaset. Sedan är det bra.

Jag kan tänka mig att det fanns personer som läste mitt förra inlägg och inte alls tolkade det så som jag menade. Men det må så vara och det är inte så väldigt viktigt. Alltså vad jag tycker och hur det tolkas, iallafall inte i den här frågan. Jag tror att alla vet att det finns många människor idag i vårt land som på något sätt är utsatta och utanför och att klyftorna mellan mindre bemedlade och mer bemedlade ökar. Det som stör mig är att man inte kan lita på det som kallas "fakta". Finns det överhuvudtaget någon "fakta" idag, någon riktig sanning? Att det är söndag idag är förvisso sant *ler*. Det som också stör mig är att media hela tiden hakar på och sprider inte helt sanningsenliga saker som om det vore sanning. Om det är för att få fler läsare, eller för att vara så politiskt korrekta som möjligt vet jag inte. Politiker dribblar med siffror för att vi ska tro något som inte är sant. Antalet traffickingoffer i syfte till prostitution överdrivs å det grövsta för att vi ska ta armslängds avstånd från all prostitution och nu överdriver hjälporganisationer sitt behov för att få folk att skänka så mycket pengar som möjligt. Det sista jag läste nu precis i dagarna var att dosen på D-vitaminburkar inte stämmer. Den riktiga dosen var långt över skadlig dos.  Det har tydligen blivit en norm att förvanska och överdriva för att lättare nå sina syften.

För att då hoppa till annat så fastnade jag i fredagskväll efter Skavlan på svt24. Jag zappade runt lite för att slutligan hamna på sjuan och Tyst vittne. Var tanken alltså. Men jag fastnade alltså på vägen och någon repris på Antikrundan. Jag är inte det minsta intresserad av sådant och ser aldrig på det programmet. Men kanske ska jag börja göra det ha,ha, för det var ganska underhållande. Dit jag vill komma är att världen ibland är ganska liten. I ett tidigare program var en äldre dam med och visade en ask av något slag med bokstäver som hon berättade vad de stod för. Två namn som då var hennes farföräldrars föräldrar. Samtidigt på en annan plats i landet satt en man och tittade och insåg att de här namnen även var hans farföräldrars föräldrar. Han tog sedan reda på vem damen var och ringde senare upp henne och i fredagens program var tv med när de slutligen träffades. En både märklig och fin historia tyckte jag.

Om ni undrar vad jag ska göra resten av denna söndag, så vet jag inte riktigt ännu. Kanske går jag ut en sväng ( men inte så troligt), eventuellt målar jag klart tavlan, eller sitter med photoshop och fixar bokomslag. Jag får se när vinet är urdrucket. Kanske blir det en runda ändå för att få frisk luft i lungorna och sedan en lång och varm dusch. Ja,ja,halva dan är kvar.


2 kommentarer:

Svenne sa...

Du är bara så himla fin vid symaskinen,vågar inte skriva mer;-)

Gretas Svammel sa...

Tack...Svenne...och håll inne resten du.