måndag, juni 11, 2012

SKRUBBSÅR och SEXTRÄSK

Man kan slå halvt ihjäl sig utan att man ens går ut *ler*. Jag var ute i köket för att hämta ett tuggummi pecis innan jag skulle börja skriva här. Tightsen jag har på mig är lite för långa och dessutom en aning vida nertill. När jag sprang ut och in till tvättstugan i lördags vek jag upp dem eftersom det var blött ute och sedan fick de vara så. När jag då nyss klev över den lilla tröskeln in till datorrummet ( i ganska hög fart ) fastnade på något lustigt sätt ena fotens tå i andra benets uppvik. Blev ungefär som ett fotfängsel ha,ha. Resultatet kan ni tänka er. Jag föll handlöst på mattan jag har här, som i sin tur kanade iväg och precis innan staffliet stannade den upp. Annars hade jag fått både staffli och tavla i huvudet. Nu blev det ett litet skrubbsåt på knät och en halvvrickad stortå. Finns ju både bättre och sämre sätt att börja sin måndag på.

Jag tänkte att jag skulle anstränga mig lite för att korta ner mina blogginlägg. Men det är inte så himla lätt när skallen är full och man inte bara vill spalta upp det på ett sterilt och opersonligt sätt. Just nu har jag bla en del om Fas 3 och jobbpolitiken som studsar runt mellan hjärnväggarna, men låter det vara så länge. Funderar faktiskt på att låta iden jag fick för en vecka sedan löpa linan ut, så det kan bli att jag idag slänger iväg ett mail till AF-chefen eller cheferna och eventuellt även till kommunchefen. Läste idag att Telia ska avsluta samarbetet med Proffice i Norrköping vilket medför att ett 60-tal i värsta fall blir utan jobb. Här om dagen var det Biva som varslade ett 20-tal. Ingen går säker idag och tyvärr ökar ju inte de lediga jobben i takt med antalet arbetslösa.

Jag lämnar det och övergår till det jag snuddade vid igår.... sexträsken vid stora sportevengemang. Blogge ( Niklas Dougherty ) skriver om det idag bla och utan lov så har jag lånat bilden från hans inlägg och hoppas att det var okej. Jag tog bort HBT fördelningen. Inte för att den är ointressant, utan för att jag inte ska skriva om det nu.  Bilden kanske inte alls är intressant för er, men jag tror ändå att ett ganska stort antal av mina läsare tycker det är kul att se läget i världen vad gäller förbud mot sexköp. Jag har nog visat något liknande tidigare för längre sedan.

Det kan vara svårt att se texten. I det röda området som är det största är det förbjudet att sälja sex. I de få ljusgröna fälten är bordeller förbjudet, men prostitution tillåten fast reglerad. I de blå länderna är bordeller förbjudet men det är tillåtet att sälja och köpa sex utan att det är reglerat av myndigheter. Så som jag önskar att det vore här i Sverige. I de rosa områdena då, där är det som vi vet förbjudet att köpa sex, men helt okej att sälja. I mitt och många andras huvuden, ett helt ologiskt tänk. Och det tänket tror alltså vissa, som på något sätt, enligt mig, ser män som ett av världsproblemen, att de kan pracka på de mer liberala (på kartan gröna och blå) länderna. Är den tanken ens rimlig? Och är det rimligt att staten lägger miljoner på den övertalningen? 

Blogge tar även upp hyckleriet. Att i vissa frågor ska vi vara så himla demokratiska och i andra, typ kommersiellt sex i frivilligt och ömsesidigt samförstånd, så totalt diktatoriska. Här har staten bestämt över huvudet på alla att det finns INGEN kvinna som vill ha sex mot pengar. Hon tvingas/luras av dumma män och är därför ett offer som inte kan kriminaliseras. Och skulle någon som säljer sex påpeka att så är inte fallet alltid, då blir den kvinnan i stort sett idiotförklarad. Eller offerförklarad för naturligtvis finns då ett trauma  i botten. Fast nu när manliga sexsäljare äntligen börjat uppmärksammas mer, så måste de väl ändå ändra sitt tänk. Annars faller allt de har byggt upp med dumma män och svaga kvinnor. 

Nu borde jag alltså avsluta det här inlägget och inte fortsätta med tavlan i köket tex. Som inte blev som tanken var och att den iden för tillfället är nedlagd. Iden var... att istället för att en stor ram tog upp plats i förrådet så kunde jag hänga den i köket och måla något motiv i akvarellfärger på ett vanligt papper. Ramen är vit vilket var anledningen till att jag inte ville ha den och jag insåg att det var lättare att fixa något kul än att försöka måla om en lackad plastram. För att få kontrast gjorde jag en svart passpoal och motivet tänkte jag skulle vara typ fransk uteservering med hattar och långrockar och vin och baskrar, vilket då skulle gå i svart och vitt med enstaka färgklickar.  Sedan var tanken att alla besökare ( barn, syskon och vänner) skulle om de ville, få kladda lite och göra ett avtryck på den. Därför valet akvarell.  Nu funkade inte papperet tyvärr och jag borde nog ha insett från början att jag skulle haft akvarellpapper som suger åt sig färgen. Men så stort akvarellpapper har jag inte. Jag tappade lusten och funderar nu på att bära ut ramen till återvinningshuset så jag slipper se den. 

Nu är det slut.  

7 kommentarer:

Unknown sa...

Synd om dig men tur att det endast blev skrubbsår.

Intressant sammanfattning av prostitution i Europa. Som mycket annat har en paralamentsledamöter/riksdagsmän/kvinnor missuppfattat prostitution. Det finns kvinnor som säljer sex av fri vilja. Det finns män som köper sex av kvinnor men inte vill förtrycka dem utan betraktar dem som jämlikar

Gretas Svammel sa...

Visst finns det..Hans-E...men detenklaste för vissa är att se allt i svart.

Unknown sa...

Men nu var det ju en karta med olika färger!! Där det är rött (gamla sovjet med sateliter) är prostitution illegal och prostituerade kan bli åtalade!! Där fungerar bäst, Tyskland, Österike, Schweiz och Holland, är prostitution lagligt och betraktas som en tjänst. Du har väl läst boken 4 minuter?

Gretas Svammel sa...

Nä den har jag inte läst...Hans-E.. *ler*...jag tror du menar elva minuter och den har jag läst.

Istället för svart så ser de väl allt i rött då ha,ha.

Unknown sa...

Yes, 11 minuter är titeln. Var för snabb! Tänkte kanske på 4 sekunder (Magnus Ugglas låt). Får träna upp uthållighet!

Svenne sa...

Hoppas du inte var onykter när du föll för då gäller inte "drulleförsäkringen"

Gretas Svammel sa...

Nej då..Svenne...lite tidigt på dagen för det *ler*. Men jag är nog sjutton mindre klumpig efter ett glas vin och mer skärpt. Eller så är det bara något jag tror ha,ha.