söndag, juni 10, 2012

REGNTUNGA SKYAR

Gammal bild, tagen i ettan. Troligtvis från sommaren 2008, för har ett annat jordgubbskort som jag daterat -08. Fyra år sedan! Tiden går, men just det här fototillfället minns jag ganska väl. Jag drack vin, åt jordgubbar, knäppte kort och mådde bra. Företaget haltade visserligen mellan varven, men blomstade där emellan. Jag hade inget AF som flåsade mig i nacken, inget Fas3 system att däcka ner mig för och inget aktivitetsstöd att kämpa för att behålla.

Idag är det 2012. Söndageftermiddag på landet där himlen är grå och marken våt. Intar varken vin eller färska jordgubbar och jämfört med många andra så har jag det ganska bra ändå. Kommande vecka är i stort sett klar. Jag tänkte ju boka in lite fler än vad jag brukar eftersom det sedan går bort en hel vecka och efter det kan det gå bort många veckor om jag har otur. Fast jag har inte brytt mig om den där förgrömmade anordnarlistan ännu. Fast måste denna vecka. Om det inte dimper ner någon annan ide i skallen. Hur som helst fick jag vara lite flexibel med tiderna i veckan och inte strikt gå efter de tider och dagar som jag först noterade i kalendern. Jag valde alltså att vara flexibel, med tanke på det osäkra läget framöver. Det är tisdag eftermiddag som fortfarande är tom. Ingen fara med det, men eftersom jag ändå är i ettan så kan man ju slå två flugor i en smäll.

Alla inbokade är kända figurer och det är bara en som kan krångla. Ja, förhinder kan ju alla få, men det är en som krånglat tidigare. Men jag tror på att mötet blir av denna gång. Tron är viktig ( menar då inte gudstro *ler*). 

Jag har en del länkar sedan jag sist surfade runt. Just nu syns de inte så jätteviktiga, fast ändå viktiga. Att AF ger underkänt till alliansens jobbpolitik är ju både intressant och viktigt. Åtminstone för mig. Det är en enkätundersökning gjord på uppdrag av fackföreningen ST där drygt 2000 arbetsförmedlare svarat på frågorna. Vill ni ta del av frågorna och resultatet finns det här. Själv orkade jag inte traggla mig igenom allt. Det räcker att veta att de är kritiska. De som blivit beordrade att utföra de av regeringen bestämda arbetsuppgifterna.

Annat jag har i min länklista är att reglerna ska skärpas för Fas 3. Senast 30 juni ska AF redovisa till regeringen hur bidraget till Fas3 anordnare kan förändras. Som vi alla vet  (som är i behov av att veta,) så har ju Fas3 blivit en guldgruva för många. Vilket inte var syftet från början.  När jag nu skrev detta så erinrade jag mig ett blogginlägg som jag nu tog mig tid att leta reda på via Poliometern. Där framgår något jag inte visste och säkert inte så många andra heller. Anordnaren får sin ersättning oavsett om Fas3:aren är där eller inte. Hur sjukt är inte detta? Inlägget handlar om en kille som parallellt med fas 3 platsen har ett timvikariat och när han är på vikariatet och jobbar med lön så får ändå anordnaren ersättning som om han vore på Fas3 platsen. Jag blir bara mer och mer förbryllad på denna politik. Förutom förbryllad blir jag även frustrerad och förbannad att jag ingenting kan göra och att jag dessutom själv befinner mig som ett maktlös kolli mitt i skiten.

Som en parentes kan jag nämna Correns satsning på sommarjobb för ungdomar. Resultatet blev ett (1)  och det var det som de själva skapade. I Norrköping blev det 17. Det fanns logiska förklaringar typ att Corren var för sent ute eller att mindre företag anställde de anställdas barn. Men några var tydligen helt oförstående... "Vi har inte behov av några ungdomar här, så varför skulle vi ta in några, blev svaret."  Nu ska ni vara kritiska till min åsikt och min tanke för den är inte alls förankrad någonstans. Det är bara något som swichar förbi i skallen.... har man arbetslösa som man får betalt för och som utför det jobb som behöver göras så går det före sommarsökande ungdomar. Så tänker kanske en liten minoritet, för jag vill faktiskt tro att de flesta företagare månar om dagens ungdomar. 

Desto roligare var det att läsa om den arbetslösa killen som vann 28 miljoner på någon spelautomat på nätet. Jag kan förstå hans lycka, fast jag kan ju tycka att det var lite för mycket kosing, som om det vill sig illa kan bli hans olycka. Det är bara att hoppas att det inte blir så.

De sista länkarna i min sparade lista handlar om det som kanske de flesta vill förknippa min blogg med. Nämligen sex och då framförallt kommersiellt sex mellan vuxna människor öga mot öga, kropp mot kropp. Försäljning och köp av sexuella tjänster med andra ord.

Denna dam heter Anna Hedh EU-politiker (s). Det är inte första gången som pekpinnarna kommer fram när det handlar om sport och sex. För ett antal år sedan var det exakt samma visa. Då var det EM i Tyskland och spaltmeter i media om sexslavar, bordeller, bojkott och faan och hans moster. Resultatet visade att sexsäljandet i Tyskland var oförändrat efter sportevengemanget. Undrar om det inte till och med minskade, fast det vill jag vara osagt.

Nu är det Ukraina som det skrivs om. Ett land där sexsäljande är förbjudet, men okunniga och ej insatta personer tror med automatik att bara för att det spelas fotboll på elitnivå där några veckor så blir det ett "sexträsk".  Ordet sexträsk hittade jag hos Motpol som också ger sin syn på det hela. Precis som han skriver i sitt inlägg så triggas läsare och folk upp med " lämpliga" ord och formuleringar. Jag tror att man lär sig det på journalistskolan. Det och att alltid hålla sig politiskt korrekt hur idiotiskt det sedan är.  Den lyckliga journalisten. Finns han eller hon?

"  Det är tyvärr ett faktum att stora sportevenemang och sexköp hör ihop på ett fruktansvärt sätt. Varje stort sportevenemang har medfört en stor ökning av sexköp i de städer som är värd för evenemangen. I kölvattnet på den ökade efterfrågan kommer ökad människohandel med kvinnor och barn. Prostitution leder till människohandel, helt enkelt därför att de ”lokala” kvinnorna inte räcker till."  Säger denna Anna i artikeln.

Sedan kommer det som antagligen är hennes huvudsyfte. Minns att regeringen betalat ett antal miljoner för att sprida vår attityd om sex, om sexköp och om vår förnämnliga sexköpslag. " Sverige bör därför marknadsföra lagens positiva effekter och verka för att fler länder inför denna lag. ".

Det är bullskit och floskler för hela slanten, enligt mig. Vill ni veta varför jag anser det, så är det bara att ta ett djupt andetag och i första hand klicka in er till Bloggplatsen och läsa inlägg för inlägg. I andra hand bläddra bakåt i denna svammelblogg.

Regntunga skyar skrev jag som rubrik redan vid start och förutom att det stämmer väl med det jag ser genom mitt fönster så stämmer det även väl med de flesta av dagens länkar. Nu ska jag radera sparade länkar *ler* och sedan fixa en sallad med ägg, räkor, ruccola och fetaost. Tv-n har jag inte haft på sedan i onsdags. Kollade utbudet igår och insåg att det nu är sommar ( ha,ha) och därför inget att se. Kollade även dagens, men eftersom jag inte minns att det var något speciellt jag skulle se, så är det nog samma ikväll. Boken " Alkemins eviga eld " ( Anna Wern ) går trögt, men ändock framåt. Ingen bok jag skulle rekommendera för den som vill ha spänning och action. Vaknade halv tre inatt, sittande med lampan tänd, glasögonen på näsan och boken i knäet. Vet inte hur länge jag sovit, men jag vet att jag lade mig vid halv ett och jag har ingen aning om det jag läst, vilket innebär tillbakabläddring ett antal sidor. Fast då blir det bara skumläsning. Snart hoppar jag nog till sista kapitlet och anser den utläst.

Måste bara nämna nu när jag skriver om böcker, de två böcker jag hittat sedan sist jag beställde för några dagar sedan. Det kan ju finnas läsare som liksom jag ibland har slut på bokideer . En av Daniel Webb som heter "Livvakten". Jodå, helt rätt.... det handlar om kungens polare bla. Jag har inte känt något intresse att läsa vad den nu heter, men den som handlar om kungens eskapader. Jag gillar skvaller, men det ska vara skvaller på rätt sätt. Om det här är det ,vet jag inte, men går jag på intuition så gjorde den mig nyfiken.  Den andra är en bok av Peter Thamm " Rekordvinnaren". En fiktiv historia om någon som vinner massor av pengar. Jämförs lite med " Hundraåringen som klev ut genom fönstret" som jag själv tyckte var kul och lättläst. 

Nu får söndagen fortsätta i sitt gråmulna töcken. I morgon är det måndag och en annan dag, en annan tanke, en annan känsla, ett annat svammel.   

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det är trist att politiskt korrekta och därmed opportunistiska personer alltid kommer fram vid sportsammanhang. Det är också konstigt att den svenska sexköpslagen tas fram som ett föredömme. Men det är naturligtvis den svenska självgodheten som kommer fram här.

Det finns ju goda exempel på lagstiftning som stödjer en god prostitution, dvs utan människohandel. Det finns i Nya Zealand och Hong-Kong. Det är en tjänst som byts mot pengar inom ett avtal mellan två myndiga personer

Gretas Svammel sa...

Jadu..Hans-E..det är mycket man inte förstår *ler*. Jag förstår tex inte vad som är drivkraften hos dessa som kämpar för lagen och mot sexköp. Det måste finnas något inom dem som är så starkt att de inte kan se sex på annat sätt än på deras eget. (Om de ens har sex, utom i alstringssyfte.?)

Unknown sa...

Greta, Det är ju verkligen trist för de nämnda personerna ifall de anser att sex bara är till göra kvinnan gravid

Gretas Svammel sa...

Ja..Hans-E..vem vet vad de anser *ler*