fredag, augusti 12, 2011

STRESS, DET VAR LÄNGE SEDAN

Jag vet att de flesta har sett den här bilden, men kanske inte riktigt alla. Vad vet jag. Det jag vet är att jag inte har mer än ett relativt nytaget kort till bloggen kvar och det sparar jag på. Jag vill helst inte gå händelserna i förväg och visa alla hemsidesuppdateringsbilderna här innan jag lägger ut dem på hemsidan. Men vissa blir det ju så klart. Fast gamla beprövade kort som dagens funkar nog också *ler*.

Annars? Jag kände mig stressad en sväng idag. Alltså tidsstressad. Och det var länge sedan jag gjorde och jag hoppas det dröjer länge tills nästa gång igen. Det tog längre tid på Ikea än jag beräknat och broder skulle ha tillbaka bilen runt middagstiden för att uträtta egna ärenden. Men jag tror jag fick till det mesta av det jag skulle ha. Tänkte även köpa ny skrivbordsstol, en billig. Men den var slut och den var ju inget måste.

Rullbordet jag skulle ha hittade jag inte, men  fann istället ett annat, billigare och antagligen också bättre och funktionsdugligare. Istället för 579 (tror jag det var) gav jag 179 för det här inklusive korgar och plastlåda, där jag ska ha tvättmedel och dy. Man tror att det ska gå fort och lätt när man har en lista med namnet på sakerna man ska ha. Att det liksom bara är att plocka. Jag trodde det iallafall, fast så var det ju inte. Jag fick fråga tre gånger efter saker. Hyllplanen tex, ingen stans fanns det namnet som de skulle heta och det här var de enda hyllplan med det mått jag skulle ha. Jag ska ha dem till garderoben i hallen och vad det är för garderob det är det väl ingen som vet. Spelar ingen roll heller, huvudsaken är att hyllorna passar. Tänkte först att jag letar på hämtlagret, men så frågade jag ändå. Som tur var.

Först hittade hon inte mina mått på datorn, hon slog nog fel. Så letade vi båda tills hon slog igen på datorn och då hittade hon dem. Det fanns bara några stycken kvar så det var ju tur. Jag skulle bara ha två. Men de fanns inte där utan på det andra Ikealagret. Där började första hjärtflimret *ler*. Klockan var över tolv och jag skulle stå i kassan och jag skulle hämta hyllorna och jag skulle köra ut till lägenheten och jag skulle hem med två tomma kartonger och sedan återbörda bilen till klockan ett senast.


Kassan gick rätt snabbt tack och lov, så halv ett stod jag i nästa kö på det andra lagret. Ringer broder så han ska veta hur jag ligger till tidsmässigt. Ja, men jag måste ju åka dit och dit innan då och då gnällde han och jag bara kände hur stessen ökade. Påmindes om hur det var varje dag när jag jobbade i mitt gamla yrke. Fy sjutton, tänkte jag. Hur stod man ut. Nåja, jag gjorde ju inte det till slut. Men alla andra som dagligen jobbar mot klockan. Här kom samvetet in också och spädde på det hela. Han var snäll och lät mig ha bilen över natten så att jag skulle kunna fixa det jag tänkt mig. Bara han fick tillbaka den vid tolv-ett. Det är ju hur lugnt som helst, resonerade jag då. Så lugnt blev det alltså inte, insåg jag idag.

Att stå overksam i kö när man är tidsstressad, utan att kunna påverka, gör att man beter sig märkligt. Jag kom på mig själv med att sucka, att byta fot, att leka med bilnycklarna och det allra märkligaste...jag liksom hjälpte eller skyndade på tjejen genom att vifta till med armarna då och då. Man blir ju helt enkelt inte klok. Hur som helst så hampade det sig så att jag fick mina hyllor före den som var före mig. Det är ju kölappar på det där stället, men han fick vänta medan hon tog mig. Tror att hans saker på något vis inte fanns där ännu. Jag vet inte. Jag var glad och satte sedan fart med bilen. För mycket fart egentligen. Men jag hade inte mycket för det, då en skördetröska uppenbarade sig på vägen framför. 

Hur som helst kom jag om och kånkade upp allt till lägenheten snabbt som satan och så iväg tillbaka. Bestämde på tillbakavägen att jag struntar i att åka hem hit med kartongerna. Jag bär dem hem. Har jag kånkat och burit så mycket redan så kan jag bära två tomma kartonger den halv eller hel kilometern det är hem. Strax före halv två parkerade jag hos broder och gick upp med nycklarna och ett kuvert med tack för lånetgage. Sån himla tur att jag lagt det i väskan. Sedan gick ju luften ur mig när han frågade om jag ville ha kaffe och blaha blaha. Han hade ju för sjutton bråttom...eller? Nu dricker jag ju bara kaffe en gång per dag så det ville jag ju inte ha. Men nog satt vi där en halvtimme och pratade skit innan jag traskade hem med mina kartonger. Hade jag stressat helt i onödan, frågade jag mig, där jag gick i sakta mak i solskenet.

Eftermiddagen och kvällen har jag ägnat åt att beta av mailen, som jag inte brytt mig om sedan i onsdags. Jag har ätit en burk kikärtor för orkade inte styra med något och så har jag pratat med alla ungarna, vilket tog någon timma minst. Det blev som ett löpande band eller vad man ska säga. Först ringde den äldsta och vi kan prata i timmar. Men nu sa hon direkt att vi ska inte prata så länge, så vi höll oss till en halvtimma ca. Men hon pratade om syskonen så jag var tvungen att ringa upp det ena och kolla läget lite. Sedan kom känslan att va sjutton... för rättvisans skull måste jag ringa alla. 

Det jag också har gjort ( och det tog också en timma minst ) är att läsa igenom utkastet till de här intervjuerna jag gjorde sist. 41 sidor. Herregud. Men det var i stort sett ordagrant mina ord och det här ska ju sedan kortas ner och renskrivas och sättas i ett sammanhang. Österrike vet jag inte mer om. Jag har sagt att jag avsätter en dag nästa vecka, sedan är det upp till henne att bestämma tidpunkten. Men jag har inget mer hört, så vi får väl se. Jag har gett henne lite länkar. Det kanske blev för mycket *ler*. Vi delar ju inte varandras åsikter. Men det kan också vara så att hon inte installerat sig riktigt ännu, hon kom ju hit igår. Det är bara att vänta och se. 

Se ska jag snart göra också. På tv. Tänkte se "Mitt Afrika". Jag är lite osäker på om jag sett den eller om jag bara hört andra som sett den. Jag hoppas att jag inte sett den. I morgon ska jag inte ens tänka tanken flytt. Då ska jag bara vara och låta dagen bli som den blir. Sedan är det dags att börja fylla de tomma kartongerna igen. Jag har lite flyt ändå. Hade brev idag från hyresvärden att besiktning ska göras här dagen innan flyttbilen kommer. Det blir ju hur bra som helst. Den dagen ska jag vara hemma ändå och fixa det allra sista, kyl,frys, skruva bort ben på bord och sängar, plocka ner lampor och ta bort alla spikar och krokar på väggarna mm. 

Men nu är det soffan, ett glas vin, tända ljus och tv som gäller. Ha en bra helg alla.   

8 kommentarer:

Benny sa...

Hej Greta hoppas du gillade filmen mitt Afrika,den är bra tycker jag,bra skådespelare Robert Redford o Meryl Streep,jag har den på dvd,såg den senast förra helgen.Den finns på bok också,den fick en Oscar 1985.Trevlig helg rara Greta,jag tar ett glas vin på lördag kväll i stället,"Skål"varma kramar Benny

Svenne sa...

Mumsig bild, vill bara se meeer!
Vad beträffar syskon och barn så känner jag igen det, men det gör inte min katt!!!
Ha en bra helg

Benny sa...

En dikt om den den svenska naturen som du gillar att vandra o jag
Med snäckor kring halsen
o blomdoft i luften.
Ska vi vandra ute i skogen.
Och ta en kopp kaffe o äta jordgubbs tårta.
o koppla av från jobb o stress
Kram rara Greta
Mvh Benny

Gretas Svammel sa...

Fint skrivet..Benny

Gretas Svammel sa...

Katter är ju som de är..Svenne..*ler*

Benny sa...

Tack för att du gillade dikten Greta,kram Benny

spinglover sa...

.....hur fixar man med självutlösare mitt ute i vattnet?
Eller har jag missförstått något?

Gretas Svammel sa...

Ha ha..spinglover...bakgrunden är ditlagd efteråt. Jag gör ju så ibland.