fredag, juli 08, 2011

NARKOTIKA och PROSTITUTION I ALMEDALEN. (föreläsning)

Den där Bloggtoppen kan ju lika gärna lägga ned helt. Det går dagar utan att jag kommer in där och under de dagar det ligger nere så registreras inte statistiken. Det verkar så iallafall för det stämmer inte alls med den statisktik som finns här på Blogger. 

Men det var inte det jag skulle skriva. Anledningen är att jag hittade en länk på Flashback nyss, som jag gärna vill dela med mig av. Det skrivs ju aldrig i media om de här smådebatterna som förekommer under Almedalsveckan. Men på axess ligger en video från en debatt om narkotika och prostitution. En timma lång men det går alldeles förträffligt att klicka fram om det blir segt. Debatt skrev jag, men ändrar till föreläsning. Johan Ingerö pratar om narkotikalegalisering, Petra Östergren om avkrimialisering vid sexköp och Alexander Bard om båda frågorna. Bards del är både kul och bra och huvudet på spiken. Enligt mig då förstås eftersom jag har samma åsikter som han.

Petra är också bra, men hon har hållit sig borta ett par år och verkar aningen nervös. Kanske bara är jag som tycker, då jag alltid sett henne som lugnet självt.  Annars är förstås det hon säger jättebra. Tappar tråden stundtals, men om det är för nervernas skull, värmen eller för att hon troligtvis har massor i huvudet vet jag inte. Hon skriver ju massor i ämnet och tar in information och kunskap, så när jag ibland påstår att huvudet är fullt så är det en droppe i havet mot vad hon antagligen lagrar i sitt huvud. Ingerös narkotikaprat är även det bra. Men där har jag alldeles för lite kunskap för att ha någon åsikt.

Jag försöker då och då att läsa och skaffa mig kunskap för att bilda mig en uppfattning om vad jag tycker. Och jag var ju med på brukarföreningens seminarie förra året, som gav massor. Men det är väl med mig som med prostitutionsmotståndarna.... tycker man inte om sex så har man svårt att förstå de som gör det. Jag är väldigt anti mot allt vad droger heter och allt som inte är naturligt för människan. Samtidigt är jag väldigt mycket för att de som behöver, ska få den hjälp och det stöd han eller hon behöver och vill ha.

Bard nämner i videon Portugal där man inte straffas om man använder droger, däremot erbjuds man kontakt med en socialarbetare. Man behöver ju inte vara missbrukare för att man är brukare, men är man i farozonen så erbjuds man hjälp. Jag tänkte skriva ungefär som här när det handlar om alkohol. Men den hjälpen finns faktiskt inte alltid när den som mest behövs och det tror jag beror på att man helt enkelt inte vill se.

Jag har precis läst ut "Blondie" och det är otroligt så många gånger hon slängs ut utan fortsatt hjälp. Till slut ställer bla en studerande jurist upp helt ideellt. Det är ett gripande levnadsöde som åtminstone hos mig väcker ilska mot myndigheter. Varför jag drar in det plötsligt? För att hon var drogmissbrukare, kriminell och prostituerad.

Jag väntade ett tag med att gå ut. Det är ju sådana fantastiskt sköna kvällar nu. Sedan var det inget att ha på tv-n så jag fixade en vegetarisk köttbit och lite lök och satte mig här vid computern igen. Blev väl inte direkt proppmätt men var varken sugen på något speciellt eller hade lust och ork att göra något komplicerat som tog tid. Ska ta med några rutknäcken nu när jag snart intar soffläge och tittar på "Tyst vittne" i 4+. Men gå in och titta på videon och ha en skön helg.

Inga kommentarer: