torsdag, juli 07, 2011

JUST IDAG MÅR JAG BRA

Just idag mår jag bra. Den strofen har jag haft i skallen de sista timmarna. Men jag kan inte komma på vad låten heter eller vem som sjunger den. Total kortslutning på den fronten. Ändå kan jag nästan höra inom mig hur personen ( en man) låter när han sjunger den. Jag tänker Lundell, men tror inte det är han. Ledin, Wiehe?  
Ja så kan det vara ibland och lite störande är det. För inte så länge sedan stod en kvinna och blev expierad ( nu kan jag inte stava heller, för det där ser knäppt ut ) i pressbyrån. Jag kände igen människan, men visste inte varifrån och hur osv. När hon var klar och gick förbi mig log hon och sa hej. Hej, hej, sa jag och jag vet
fortfarande inte vem hon är, fast jag vet att jag nog känner henne ganska väl. Det är störande.

Hur som helst så mår jag faktiskt ganska så bra just nu. Lugn i sinnet och rätt så harmonisk. Så som man önskar att man alltid skulle må. Men det är nog ingen som ständigt är i balans och som alltid känner harmoni. Jag tror inte heller att det vore så bra. Det är ju topparna och dalarna som gör livet. Som är livet. Men det bör vara balans i kontrasterna, alltså inte för djupa bottnar och inte för höga berg. Då kan det bli jobbigt.

Okej, om jag då ska försöka återgå till något mer ytligt istället. Som dagen till exempel. Jäklar vad bruna och fina de var ungarna när de kom. Undrar hur länge man ska hålla på att kalla vuxna barn och deras kärlekar för ungar? Glada miner över pannkakorna, sylten, grädden och den kaka jag också fick ett infall att baka i morse. En kaka jag bakade när de var små och som just den här ungen nämnde för ett tag sedan. Trodde inte jag hade lappen med receptet kvar för det var skrivet på en postit lapp och hängde på anslagstavlan vid spisen, då när det begav sig. Men klok som jag är, så hade jag stoppat ner den här kladdiga, fetiga lappen bland mina andra recept och fann den efter idogt letande i natt. Det vi inte åt upp fick de med sig hem.

Det är kul att överraska med så enkla medel, tycker jag. Själv fick jag vin och en för mig och avkomman symbolisk sak. En magnetfjäril. Symboliserar hennes mormor. Enkel, simpel grej men som ändå är väldigt värdefull för mig. Mer glad för den än över vinet. Det var alltså "tack för hjälpen med katterna" presenter. Inget jag tycker att jag ska ha, men förstår att de vill ge. Det är bara att gå till sig själv. Här skulle jag kunna komma in på Fredrik Lindströms senaste program. Ligger kvar till 2 aug.  Är det tanken eller handlingen som räknas? Plus andra frågeställningar han tog upp.  Egoism exempelvis. Så himla intressant och igenkännande och bekräftande och som får min tanke att fortsätta fråga. Vem vet jag inte. 

När jag blev allena framåt tidiga eftermiddagen, så åkte dammsugare, trasor och rengöringsmedel fram. Och balkongdörren åkte upp på vid gavel trots värmen ute. Jag har inte kunnat öppna balkongdörren på en vecka på grund av katterna. Jag tror jag gick två rundor med dammsugaren, torkade alla ytor, skvabbade golven, rollade soffan och kuddar, tände en rökelse, diskade, bytte till ny disktrasa, rev ur sängkläderna i gästsängen mm. Storstädning med andra ord och troligtvis den sista städningen här i dennna lägenhet. 

Varm och svettig efter det, hade det varit läge med en dusch. Men jag längtade till datorn. Till min lycka hittade jag en öl i kylen. En vanlig öl som jag trodde att jag inte hade. Det jag däremot har är en massa cola, fanta och loka. Det är ju numera sällan någon är här och rensar det förrådet. Men mitt ibland allt detta stod då en liten burk Stockholmsöl, 7.2. Öl är ju inte min favoritdryck, men ibland så här, är det gott och idag var det extra gott. Jag fick till och med i mig hela till akompanjemang av torrostade jordnötter. Duschen tar jag i morgonbitti. Då blir det tidig uppgång igen. Ska vara i stan klockan nio. Herregud. Efter seminariet tänker jag fylla på förrådet av vin och även inhandla några burkar öl för att ha utifall. Utifall jag som idag blir sugen, eller om någon kommer som föredrar öl framför vin. 

Lördag hoppas, hoppas jag att det blir sol. Inte bara hett, hett med massa moln och dis. Utan sol, med kanske ett och annat stackmoln. Gärna med lite fläktande, ljumma vindar. För då blir det badet.

8 kommentarer:

Benny sa...

Hej Greta,tack för allt du delar med dig din vardag,o det var mycket fina bilder på dig i kväll,ska tala om för dig ,jag ska själv börja skriva ,efter min resa som börjar i morgon,o den kommer att handla om mina reseupplevelser genom åren.Nu kan jag inte läsa din blogg nu på några veckor o sen kan jag inte se vad du kommer att kommentera på det jag skrev till dig,jag gjorde som dig i kväll,tog en öl,"skål Greta"må så gott varma kramar Benny

Unknown sa...

Greta, Trevligt att du har haft en bra dag! Pannkakspartyt verkar ha varit trevligt. Skulle gärna ha varit med.

Det är gott med en öl! Särskilt efter jobb och om det är varmt. Du har tagit ett frestande foto. En verkligt läcker och frestande klyfta!

Svenne sa...

Alltid störande när man inte kommer ihåg. Men en kompis sa en gång att det börjar redan vid 30 års ålder så jag känner mig lugn efter det uttalet. Hoppas han inte skojade ;-)
Vad beträffar öl av den starkare sorten så är min favorit: "sju komma tvåan" och heter 7.2. Mycket mildare i smaken än andra starka sorter som mest smakar sprit.
Prova nån gång men smaken är ju som baken, även vad öl beträffar ;-)

Anonym sa...

Hej,

Kenta sjöng den. http://www.youtube.com/watch?v=mpCRj-pOR3o

Gretas Svammel sa...

Det låter bra...Benny...att du börjar skriva.

Gretas Svammel sa...

Ja... Hans-E... jag äter ju själv inte pannkakor. Men smakade faktiskt en den här gången.

Gretas Svammel sa...

Den här smakade inte sprit heller...Svenne..då hade jag nog inte tyckt det var gott.

Gretas Svammel sa...

Tack..anonym..jag googlade faktiskt själv senare. Hade aldrig kommit på Kenta.