onsdag, juli 13, 2011

BLANDAT MEN MEST OM NYA SEXUNDERVISNINGEN

Vad gör nu de här figurerna i min blogg? kan man kanske undra. Ingenting annat än att de ingår i de tankar som svävat runt mellan mina hjärnhalvor idag. Observera svävat, alltså ingenting som lett till djupare funderingar. De djupare tankarna kommer längre ner i inlägget. Om inga andra kommer emellan av sig självt.

Jag visste inte att Kalle Moreus hade barn. Om det nu är hans dotter, men hon heter Moreus i efternamn, fast kan ju vara brorsdotter. Jag tror iallafall att det är hans dotter om man ser till likheten. Så otroligt lika, speciellt ögonen. Jag gillar Kalle Moreus, tror att det är en kul kille...och ödmjuk.


Den här killen däremot, vet jag inte om han är särdeles ödmjuk ha,ha. Han är iallafall aktuell igen nu i dagarna, vilket ni säkert inte har kunnat undgå. Hans överklagan tas upp i brittisk domstol. Jag hoppas väl att allt går till hans fördel. Ni som inte känner till fallet och det som skett i kulisserna mm, kan läsa här på Samtycke.nu om ni vill. Jag skriver långt ibland, men det är inget mot inlägget här, fast då ingår ju förstås hela fallet i stort sett i sammandrag. Jag håller tummarna för Assange.

Det här förslaget till förändrad sexundervisning i skolorna kritiseras väldiga. Det gör mig faktiskt förvånad. Samtidigt gör det mig lite ledsen att folk så i gemen har så inskränkt sätt att se på saker. Det betyder inte på något sätt att mitt sätt är rätt. Men jag kan absolut inte tycka att det är rätt så som det är nu. Läser man vad folk tycker så vill de flesta fortsätta ha tabu runt det sexuella och att det är föräldrarnas sak och helst ska inte ungdomar lära sig något om det sexuella alls. Det kommer liksom av sig självt när det är dags. 

Men i dagens samhälle är det inte så enkelt. Jag hoppas ni klickade in och läste researchbloggen jag länkade till igår. Länkar igen, för det är nya inlägg nu. Den bloggen handlar alltså om barn som säljer sex. Barn och ungdomar som ingen ser. Inte skolan, inte barnpsyk, inte vuxenpsyk som de hamnar efter fyllda 18, inte socialtjänsten. Ingen. Och vad beror det på? Till viss del tror jag att det beror att det är skämsigt att fråga. Även fast det är så kallad professionell personal, så vill de inte inkränkta på andras sexsfär. Det är tabu. Vad som helst annars kan man fråga..varför man fått blåmärket där eller hur skärskadorna på armen uppstått etc. Men inte vilka sexuella kontakter de har, om de har sex för pengar och liknande. Att på ett icke fördomsfullt sätt fråga är inte att inkränkta enligt mig, utan att bry sig.

Vad har då det med skolans sexundervisning att göra? Massor vill jag påstå. Om naturligtvis det är en sexundervisning värd namnet. Alltså inte så som de flesta verkar vilja ha det (vuxna alltså) hur barn blir till, hur man skyddar sig och liknande. Utan om gränsdragning, kultur, religion, nätkunskap, samtal, diskussioner, kanske teater där olika scener som förekommer i verkligheten sätts upp, musikal kanske, porr och hur det påverkar oss och hur det oftast inte visar verkligheten, olika sexuella preferenser och massor av annat. Försvinner tabut så försvinner även skammen och skulden och unga människor ( ja även äldre) skulle ha lättare att både be om hjälp och att upptäckas av omgivningen.

De här tankarna är det många år sedan jag började fundera på. När jag själv var aktiv i skolvärlden och med egna ögon såg hur miserabelt det många gånger var på olika områden. Då hade det här med värdegrundsprojekt precis startat, så det var inte läge då att informera om mina tankar. Jag hoppades att det projektet skulle innebära en annan ton och annan attityd, vilket det även gjorde till viss del.

Men när sedan den ena larmrapporten efter den andra ploppade upp om stressade barn, bekräftelsesökande ungdomar, sämre skolresultat, slutkörda lärare, pressade och maktlösa föräldrar, okunniga föräldrar, ointresserade föräldrar, mobbade barn, sexutnyttjade ungdomar etc, etc då funderade jag ett snäpp längre. Och med den hobby jag har och den erfarenhet jag själv har av stigmatiseringen och den attityd politiker och samhället har vad gäller just sex, så insåg jag att med en vettig sexundervisning med kunniga och intresserade lärare så skulle man kunna nå flera områden. Inte bara humanitet och jämlikhet som min första tanke var då i början. Läs inte jämlikhet som detsamma som genuskunskap, utan vanlig hederlig jämställdhet mellan killar och tjejer. Typ att till skillnad mot att en kille är cool som gärna dejtar,träffar, omsvärvas av flera tjejer, så är inte tjej som gör samma en hora, slampa eller mindre värd.

Så jag har ju föreslaget precis det som förslaget nu är. Låta sexundervisningen ingå i andra ämnen. Men det är viktigt att det görs intressant och modernt så det fångar eleverna och jätteviktigt att de även deltar genom exempelvis diskussioner, grupparbeten, forskning, teater, poesi eller vad som helst. Tyvärr verkar folk inte fatta vitsen. Sex i historien är jätteintressant. Att ta del av hur det var förr, hur mannen tex hade rätt att kräva sex av sin fru, hur accepterat det var att ha flera kvinnor, men inte tvärtom, hur det sågs på prostituion under exempelvis sekelskiftet, att läkarvetenskapen då påstod att man kunde se på en kvinna som var prostituerad..större bäcken och näsa eller vad det var, hur det var under antiken och om homosexuella kungligheter. Ja det finns massor där man kan föra in sexundervisning. 

Likaså i religionen, vilket ju även är viktigt nu med den kulturella mångfald vi har. Vad säger kristendomen visavi Islam tex och säkert finns olika grupper i klassen som skulle kunna berätta mer hur de blivit uppfostrade osv. Hur riktigt rotade religiösa framförallt män/ pojkar kan ta anstöt av tex bara ben på en kvinna och enligt deras sed och synsätt ta för givet att det är en dålig kvinna. På vilket sätt genom tiderna har religionen påverkat vår syn på det sexuella. Vad är positivt och vad är negativt? Samtala och diskutera. Hur kul och intressant som helst även för läraren. Återigen, det är viktigt att det är kunniga, pedagogiska, människokännande, livsbejakande, öppna och intresserade lärare. Annars kan det kanske bli som någon hade som argument emot, att skolan manipulerar eleverna att se på sex som samhället vill de ska göra. Så är det enligt min mening nu. 

Samhällskunskapen är ju givet, lag och rätt och attityder och stigmatisering. Socialtjänstens roll, polisens roll. När ska man anmäla övergrepp? Varför är det viktigt att göra det? Hur undviker man så kallad grooming? Vad ska man tänka på vid okända nätkontakter? Vem kan man prata med? Hur mycket som helst även där. Sätta gränser, säga nej, prata om det osv. Assangefallet kunde ju bli ett identiskt fall att diskutera kring *ler*.

Sedan kör man det vanliga i biologin. Anatomin, skydd, ställningar och allt vad det kan vara.
I min lokaltidning läste jag i morse kritiken mot förslaget på ledarsidan. Där nämndes debattartikeln på DN, så förut gick jag förstås in och läste den och kommentarerna efter som inte var så kul att läsa. Artikeln är skriven av Nyamko som står bakom förslaget. Vi är oense i flera frågor, men i den här stöder jag henne fullständigt. Men det får inte bli pannkaka med ointresserade lärare och hafsiga lektioner, det är viktigt.

Nu är klockan så mycket plötsligt, annars hade jag fundering på att skriva en replik till lokaltidningen. Få se hur jag gör. Jag kan ju ta delar av dagens inlägg *ler*. Jag började skriva på det här vid tre, men fick gå ifrån då det kom annat emellan. Telefon bla att det dyker upp folk imorgon eftermiddag. Det är okej och jag får försöka planera om lite där. Jag hade ju återbud på besöket, men har nu en annan inbokad. En lika osäker som den förra. Som alltså också lämnat återbud en gång tidigare. Båda är nya förmågor, som jag aldrig träffat.

Hur som helst så hade jag tänkt att dels ta med kameran för att fota två poser som jag kom på under gårdagens väntetider, dels dra av golvet i ettan och sedan betala några av denna månads räkningar och slutligen handla inför helgen. Fota och handla vill jag göra, så jag ger mig iväg några timmar innan besöket kommer ( om han kommer) , så jag kan gå direkt hem efteråt och hinna hem till folket kommer.

Fick nu också klartecken vad gäller lån av bil och jag har prickat för två tillfällen i almanackan. Du kan väl ta det som det kommer sa personen som är min broder. Men det är ju just det jag inte kan ha,ha. Jag måste ha koll på när jag ska göra det och det och allt annat. Men nu börjar pusslet så sakta att framträda och bli klarare och klarare, vilket då innebär att tankarna blir lättare. Nu ska jag ta ett glas av mitt nyköpta tetravin och slå mig ner i soffan och göra upp en mer nogrann planering.

Det enda som skymmer sikten nu är tapetseringen. Ingen har hört av sig varken via telefon eller svarat på mitt mail. De kan ha semester så jag väntar till måndag för att ringa igen. Eller så tänker de att jag är en tjatig kärring som tror att hon ska få några företräden *ler*. Men så tänker jag ju inte alls. Det är ju därför jag är ute i så himla god tid och det borde underlätta även för dem att tapetsera i en tom lägenhet. Jag hoppas även det löser sig på bästa sätt.  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Greta! Det var längesedan, återkommer så småningom. Du har rätt i dina tankar, Kalle har tre barn om jag inte minns fel. Träffade honom under min tid i Dalarna och jag kan bekräfta att han ärotroligt ödmjuk./Lennart

Gretas Svammel sa...

Då var det som jag trodde då...Lennart.
Kul att hitta kommentar från dig *ler*, tack.