tisdag, juli 12, 2011

SEXKÖPSLAGEN UTAN SYFTE

Handlade lite efter besöket i eftermiddags. Kändes som att det var hög tid att fylla på skåpen. En påse biggaråer slank ned i korgen också. Kan vara gott att ha till Mord i Midsommer ikväll. Men hälften är redan uppätet. Nu får man köpa det man tidigare bara kunde gå ut på tomten och plocka... biggaråer, plommon, rabarber.

Besöket idag var av det lite annorlunda, ovanliga slaget. Jag behövde i stort sett bara vänta in personen mellan de varv som avverkades. Summa summarum 7-8 stycken. Jag är imponerad *ler*.  Naturligtvis en person jag träffat flera gånger tidigare. Fast aldrig på det här sättet. Men det är kul med variation. Personen senare i veckan, som jag misstänkte kunde lämna återbud, gjorde mycket riktigt det idag. Ska kolla upp sedan hur många gånger det kan vara. Tror detta var tredje gången, men är inte säker. Mer än tre försök brukar jag inte ge, om det är tre på raken. Jag orkar inte anstränga mig att få in någon annan. Finns säkert en massa annat jag kan roa mig med.

De tog upp det här med bemanningsföretag igen i gårdagens nyheter. För något/några år sedan gjorde Uppdrag granskning ett reportage om hur omänskliga villkoren där är. Man blir lätt skrämd när endast en enda i gårdagens Aktuellt vågade prata om sin situation, och då anonymt med förvrängd röst och påhittat namn. Det ska ta mig sjutton inte behöva vara så i vårt århundrande och i vårt land. För många år sedan, iallafall flera år, vågade inte landstingsanställda uttala sig. De fick inte heller för ledningen om jag minns rätt. Jag var ju själv landstingsanställd på den tiden. De som ändå protesterade hade påsar över huvudena.

Sexköpslagen kan jag ju skriva lite om. Fast det är ju rätt tjatigt för det har jag ju gjort i hundra år. Det känns som om det vore så länge. Och jag har ännu efter alla år inte förstått syftet med lagen. Mer än att förbjuda män att betala för sexuella tjänster av kvinnor. Något annat pratas det ytterst sällan om. Att det finns, om än få, kvinnor som också betalar för sexuella tjänster och att det finns, desto fler, män som betalar för sexuella tjänster av andra män. 

Alltid, utan undantag när prostitution debatteras så likställs den med sextrafficking, fastän att vi har särskild lag för människohandel. Man hör även att sexköpslagen ska vara en hjälp för de som säljer sex. En ren jävla lögn... fortfarande. För några år sedan skrev både jag, Isabella Lund och andra hur kvinnor som tvingats sälja sex blir bemötta av svenska myndigheter och rättsväsende. Att i de allra flesta fall så skickas de tillbaka till sitt hemland, utan terapi, utan hjälp, utan stöd. Där börjar oftast resan om igen. Ett helt oacceptabelt sätt att behandla människor på, anser jag.

Efter alla turer de senaste åren med handlingsplan för prostitution, östersjöprojektet, mer samarbete osv så trodde nog jag att det blivit lite annorlunda. Men så fel jag hade. 

"GP berättade i lördags att polisen i Göteborg just nu nystar upp en rekordstor traffickinghärva, där nio hallickar misstänks ha lurat uppemot 25 unga rumänskor till prostitution i Sverige.

Men i takt med att polisen samlat på sig bevis mot männen skickas deras offer ut ur landet, till en osäker framtid i Rumänien. Hittills i år har åtta kvinnor avvisats.
Några av kvinnorna i vårt tidigare reportage kommer troligen också att skickas hem, om det inte redan har skett."

"Enligt Angela Beausang ( ordförande i ROKS )  finns det stöd i lagen för att avvisa personer som försörjer sig genom prostitution, trots EU-bestämmelserna om fri rörlighet i Europa. Prostitution nämns nämligen som ett skäl att avvisa personer i förarbetena till utlänningslagen. Anledningen är att kvinnorna anses försörja sig på ett oärligt sätt.

Detta trots att det inte är olagligt att prostituera sig i Sverige."

Jag har väldigt svårt att ta in sådan cynism och jag blir än mer hatisk mot sexköpslagen. Precis som jag skrev här ovan är enda syftet med den att jaga kåta män, eller ensamma män, eller funktionshindrade män, eller bekräftelsebehövda män mfl. Inte för att få stopp på sextrafficking som det så ofta heter och som just sexköpslagen inte har något med att göra, inte för att stödja och hjälpa utsatta sexsäljare, inte för att uppmärksamma och förebygga att unga tjejer och killar ger sig in i branchen.

Förutom att ifrågasätta sexköpslagen i nuvarande form så har jag genom åren också föreslaget bättre sexundervisning med mer och allsidig information. Där sexundervisningen även kunde ingå i de flesta ämnen och eleverna kunde tillskansa sig kunskapen på olika områden och genom olika sätt. Idag läste jag en liten notis i min lokaltidning att sexundervisningen kommer att ingå ( troligtvis bara förslag ) i historia, religion och samhällskunskap, förutom i biologin föstås. Nu vet jag förstås inte om det här lär bli så som jag menade, men det är iallafall en början och en väldigt bra början. Med kompetenta lärare förstås.

Så, det får räcka. Nu ska jag köra in huvudet under duschen och dra över det med schampo och balsam. Väcks av klockalarmet även i morgon.

6 kommentarer:

Svenne sa...

Bigarråer och rabarber!
Säger bara: Mums filibabba!!!

Unknown sa...

Greta,
Fint på sommaren med frukt, bär och grönsaker från egna täppan. Alltid fräscht.

7-8 varv?? Låter spännande. Men klarade gubben 7-8?? Imponerande!

Bra att regeringen förstår att sex och därme sexundervisningen är viktigt. Det är inget pinsamt ämne utan naturligt och viktigt.

Hoppas att regering och riksdag blir lika klarsynt på prostitution och sexköp. Det är en tjänst som gör under avtal melln två myndiga personer

Gretas Svammel sa...

Det är gott..Svenne...men inte ihop.

Gretas Svammel sa...

Ha,ha..Hans-E...gubbe vill jag nog inte kalla personen. Men jag blev också imponerad och som jag skrev det här var en annorlunda grej. Man lär sig saker inom den här sysselsättningen också *ler*.

Svenne sa...

Självklart äter man inte bigarråer och rabarber samtidigt! Då kan det bli för mycket av det goda!!!
Kram

Gretas Svammel sa...

Nja..Svenne.. ingenting är självklart idag *ler*