onsdag, juni 15, 2011

PRATAT och FRUSIT och FARIT RUNT PÅ INTERNET LITE


Fy fabian så kallt det varit idag och vad jag har frusit. Jag hade ju kunnat klätt på mig lite mer naturligtvis, men termometern visade på 20 grader och då och då kikade solen fram. Jag tyckte nästan att jag tog i när jag tog på mig en tröja. Men jag hade behövt många tröjor. Den här blåsten tycker jag vi har dragits med hur länge som helst nu.

Cyklade iväg till mötesplatsen i god tid och då frös jag inte. Upptäcker att vägen är avstängd dit jag ska svänga in, så fick vända och köra en extrasväng. Tur att man är ute i god tid, tänkte jag. Motvinden gjorde att det tog lite extra tid också. Men nästan exakt på utsatt tid parkerade jag min cykel och ställde mig att vänta...och vänta...och vänta...och vänta. Jodå, klart att personen hörde av sig. Hon hade åkt fel, så efter en halvtimma kom hon till slut.


Vi letade reda på en plats att husera på, där inget folk störde och där det inte blåste så mycket. Hon plockade upp sina attiraljer och sedan bluddrade jag på i nästan två timmar. Det handlade alltså om en intervju igen. Inget ni kommer att kunna läsa i någon blaska eller se på tv, iallafall inte i nuläget. Det finns ju andra sätt att nå ut med det budskap man vill förmedla. Det var bara mitt prat som spelades in. Sedan togs några bilder som jag blev lovad att få mailade och jag fick även lov att lägga ut någon här på bloggen. Jag godkände dem i kameran, ja inte alla förstås. Och utan glasögon. Men det viktiga är att inte hela ansiktet syns.

Det var när vi satt här som jag började frysa. Jag fick låna hennes kappa, men frös ändå. Sedan blev jag kissnödig så frös ännu mer. Men det kunde ju lätt åtgärdas, när jag pratat klart. En väldigt trevlig bekantskap iallafall, utan något fördömande eller liknande. Sedan är det alltid lika spännande att se resultatet så småningom. Cyklade sedan hem och det har väl aldrig varit så skönt att komma in i värmen *ler*. Satte faktiskt på en kopp kaffe för att värma mig med och drog på mysbyxor, tröja och varma sockor.

Ringde om lägenheten i eftermiddags och visst var det jag som får skriva kontrakt. Bestämde en dag framöver då jag ska ta mig till deras kontor. Men jag ska vänta några dagar med att säga upp den här jag har, för att vara säker på att det är jag som får den. Blev ju en miss sist. 

Nu har jag surfat runt lite på nätet. Såg att sommarpratarna var valda. Jag mailade ju till radion i vintras, om att jag tyckte det skulle vara alldeles förträffligt att ha en sådan som mig som sommarpratare. Men det var det nog bara jag som tyckte ha,ha. Jag fick aldrig något svar. Det hade jag heller inte väntat mig. Men man vet ju aldrig. Fråga skadar inte.

Skummade igenom min dagstidning som vanligt. Förundras väldigt över vissa saker. Egentligen borde jag inte varken förvånas eller förundras, då vi lever i en tid som inte överrensstämmer med min önskan om hur ett samhälle skulle vara. Såg även en rubrik på yahoosidan ( de visar rubrikerna från fyra tidningar) att politiken är kall och hård. Detta efter partiledardebatten idag. Jag har inte hunnit läsa hur den utföll. Vet inte ens om jag är intresserad. Jo lite kanske.

Det jag förundrades över i min tidning var krisen i vården. Nog sjutton borde man kunna lösa det här på ett smidigt sätt från början. De gör ju allt för att sabotera istället. Försämrar för personalen  och tror att de ändå ska ställa upp. Ska man prata slavarbete så kan man göra det här.

På nästa uppslag läser jag att sjukhuset här ska figurera i en tv-serie. Min första tanke innan jag läst artikeln var förstås att det handlade om pengar. Men enligt artikeln så får de inga pengar för det. De vill bara visa hur det går till på sjukhuset. Det mesta skulle visst handla om kardiologen (hjärtsjukvården). 

Läste sedan en krönika som man blir mörkrädd av. Någon ssu-are vill göra skolan obligatorisk från 3 år?? och avskaffa den fria leken??  Är det på riktigt?  Jo, det är det nog. Det är bara att ta del av genusprogrammen i förskolan och skolan så inser man det. Jag själv orkar inte engagera mig så mycket i det, men läser och förskräcks när jag stöter på det. Som nu och som hos Tanja ibland.
Citat från krönikan:

"Genom att ersätta barns fria lek med pedagogstyrd, genuscertifierad lek, ska en ny människa skapas. Den fria leken föder könsstereotypa mönster, menar Ingemar Gens, och därför har den avskaffats på Trödje förskola i Gävle: "Vi vill bara få dem att välja fritt (?) och då måste vi styra", förklarar en pedagog.

Det är makalöst att sådan genustro uppmuntras av staten när annan religiös påverkan är bannlyst i skolan!"

Jag kan bara lyckönska mig själv att mina barn hunnit växa upp och blivit självständiga, fritt tänkande individer. Fått bygga sina kojor, lekt med lego, suttit med kompisar i timmar och lekt med barbie, byggt hinder med kvastar och hoppat häst, lagat låtsasmat i dockspisen, kört runt i en lådbil, lyssnat på mammas påhittade sagor mm mm. Helt enkelt lekt och gjort, det de för stunden velat leka och göra. Precis som nyfikna, växande och testande ungar ska göra. Oavsett vilket kön de har.

Ja nu kom jag ju in på både det ena och det andra. Hade lite andra funderingar som på sätt och vis hänger ihop med dagens babblande i intervjun. Men det får vara. Jag stoppar här. Men ni kan få en länk till en dansk sexsäljares blogg. Inte Sus "en luders dagbok", utan en annan. Mitt liv som prostituerad. Hittade den i en tråd på Flashback.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, Kul att du är eftertraktad som intervjuobject. Du är intressant och kan formulera dig. Men, se till att du får läsa texten innan den publiceras.

Den danska länken var si så där. Tycker damen är för ung för min smak. Vill inte läsa om kvinnor som är i samma ålder som min dotter

Gretas Svammel sa...

Just denna gång...Hans-E... blir det nog ingen text, utan mina egna inspelade ord. Och de är inte så lätt att förvanska *ler*. Annars är jag alltid noga med att godkända innan publicering.

Svenne sa...

Bra det du skrev om skolan!
Men hur ska det gå med våra barnbarn om det nytänkandet fortsätter? Jag blir riktigt skrämd inför den utvecklingen i så fall.
Kram på dig

Gretas Svammel sa...

Du är inte ensam..Svenne... att bli skrämd