onsdag, juni 01, 2011

BLÄ FÖR MIG

Blää för mig själv. Varför kan jag inte bara coola ner. Jag har ingen tid att passa, inget arbete jag måste infinna mig på, ingen deadline på något som måste bli klart. Ändå har jag tusen och en saker i skallen och lägger till fler efter hand som jag betar av dem. Helst skulle det mesta också varit klart innan 13.00.  Så var tanken i morse och då var det lugnt. Sedan kommer den där inre stressen, som jag vet är så himla onödig. Utan att avslöja alltför mycket så kan jag ju säga att just stresshantering var en av flera saker jag ägnade mig åt i företaget. Men det är femtio gånger lättare att hjälpa andra, än att ta tag i sin egen harmoni. 

Dessutom har jag blivit sämre på att ta mig tid till avslappning. Trots att jag egentligen har hur mycket tid som helst. Det var lätt när jag hade företaget, för då levde jag i det hela tiden och då var jag också i oasen varje dag i veckan. Atmosfären är helt annorlunda där än här. Där blir man lugn så fort man går innanför dörren. Här är det ta mig sjutton precis tvärtom. 

Vädret stressar mig också. Därför gick jag upp vid åtta i morse. För att uppdatera bloggen, skriva blogginlägg, uppdatera hemsidan, söka ett jobb och beta av mailen. Det räknade jag lätt med att jag skulle hinna på fem timmar. Fram till nu har jag bara sökt jobbet  ( samtidigt kollade jag min privata mail, kollade samtliga jobbsajter efter andra lediga jobb och kollade på AF-s hemsida efter utbildningsseminariet jag ska gå på i juli ) , uppdaterat bloggen ( det tog en timma eftersom jag glömt vad som är sidotext, gadgettext, gadgetlänk och bara länkar, sedan hittade jag inte den färg jag ville ha förrän jag kom på att man kunde klicka på färgen och få upp en ruta där man kan ändra nyanserna och då började jag om, fick sedan för mig att försöka lägga in bloggportalens logga, då jag gjort det på nya bloggen, men skrev fel lösen på bloggportalen så bad om nytt ) , Nu skriver jag dagens inlägg samtidigt som jag fick för mig att fixa bilden jag tog på skoj igår, så efter beskärning och borttagande av viss bakgrund på photoshop, så laddade jag upp den på Fotoflexer där jag blev sittande och lekte med olika alternativ ).

Mellan varven har jag också då och då gjort en del avstickare från datorn. Främst för att kolla vädret och molnen och hur mycket det såg ut att blåsa i trädtopparna. När jag då ser hur en av krukväxterna slokar så börjar jag att vattna alla. Vid vattenpåfyllningen i köket så blev det lite sms svar och inplockning av disk från diskstället. För varje gång jag sedan återkommit till datorn och ser klockan, får jag nästan snudd på hjärtklappning. Nu är klockan över två och jag blir inte klok på vädret. På framsidan är det molnfri himmel, på baksidan där datorrummet är försvinner solen titt som tätt. Efter mycket dividerande med mig själv har jag bestämt att världen inte går under om jag inte solar idag. Jag ska göra klart det som jag har bestämt och sedan stänga av datorn och ta en lång promenad... i promenadtakt. 

Inget besök ikväll alltså, som planeringen var. Hade ett mail igårkväll med återbud. Den här tjommen har varit en gång förut. Nu har jag några stycken nya som väntar på förslag om tid, men jag kände att jag inte orkade ta energi till att maila först den ena och sedan invänta svar..ja eller nej, sedan en annan osv. Det var lättare att ställa in sig på ytterligare en ledig dag. Om morgondagen går efter planeringen vet jag inte, då jag inte varit inne på hobbymailen ännu. Jag kan alltid hoppas, för då blir det ekonomiskt ändå en vecka som om jag haft två (kanske tre) massager. Nästa vecka ser bra ut så här långt. Men i den här hobbyn kan som sagt allt hända. Det är väl det som är tjusningen. Kanske. Fast det får inte gå för länge mellan sexandet. Det riktiga sexandet alltså. 



Jag har inte hängt med så mycket i nyhetsvärlden sista tiden, vilket kanske har märkts med tanke på att det varit dåligt med länkar i inläggen. Skönt, kanske ni tycker *ler*. Mitt huvud tycker i allafall att det är rätt skönt. Men nu alldeles nyss såg jag på msn-sidan att det var någon prostitutionshärva i Göteborg. Misstänkt människohandel, främst vid Rosenlund. Så kan det vara, eller så är det enligt mitt huvud, ingenting. Det vet man inte utifrån en sådan här artikel.

Att kungen är i fokus har förstås inte undgått mig och jag läste faktiskt intervjun någonstans. Vad jag tycker om det? Inte ett förbaskat dugg. De kungliga intresserar mig inte och vad han gör eller inte gör i sitt privata liv borde väl vara en familjeangelägenhet och inte en statsangelägenhet. Men ska man ljuga så ska man ljuga trovärdigt. Nu svävade han ju bara, med all rätt, på de flesta frågorna. Han skiter väl i vad festvärden bjuder för folk och vilka samrören han eller hon har. Han är där för att ha kul och det har han all rätt till. Speciellt med tanke på det skitämbete han har. Även med tanke på att han är en vanlig människa med samma drifter och samma behov som vi alla.

Men en sak gör att han tappat all respekt i mina ögon. Det är hur han behandlade Madde och Jonas. Madelene kände ju till allt innan det kom i media. Ändå förbjöds de av kungen att fortsätta sitt förhållande. En bra förälder lever som han lär, ( eller lär som han lever ) men det kan man inte säga om kungen.

Jag skriver som vanligt mycket mer än jag tänkte göra. Men ytterligare en tanke flög som flyktigast genom huvudet här om dagen.  Man ägnar 15 år till att jaga en massmördare från Serbien, vilket är helt rätt. Han ska stå till svars för det han gjort. Men samtidigt kan man inte slå till mot en annan massmördare i Syrien som är i full gång just nu, med att mörda sitt folk. Det kanske finns en logik, men jag ser den inte.

Nu ska jag återgå till mina krav och fullfölja dem. Avslutar med ett passande citat av Oscar Wilde, som jag hittade i Corren Bostad, som jag bläddrade igenom också vid en av de här avstickarna.

          " Arbete är tillflykten för dem som inte har något bättre att sysselsätta sig med"

2 kommentarer:

Svenne sa...

Oscar Wilde har skrivit många bra citat. Undrar ibland hur han tänkte och levde?
Kramis

Gretas Svammel sa...

Ja du..Svenne...antingen levde han kanhända i fullständig harmoni, eller så kanske han kände sig som en liten outstanding.