söndag, april 10, 2011

HELG 2.... SÖNDAG

Kom hem runt halv tolv idag, efter en fnittrig bilfärd. Vilken känsla att stiga in i en nästan ny lägenhet *ler*. Det känns lite som så, åtminstone de första dagarna. Såg när jag länkade till lampinlägget förut, att förra året vårstädade jag 18 april och det var ingen vårvärme då heller. Det var då jag klantade mig med den externa kabeln som sedan blev en följetong nästan. 

Knäppte på datorn ganska omgående, med gott samvete och viss längtan. Mycket hinner hända på några dagar. En artikel på SvD Brännpunkt bla, som jag ska fundera lite över. Hade ett mail angående den artikeln från en person som ville ha tag i mig för synpunkter. Nu skrevs det mailet igår lördag, men jag svarade att om det fortfarande var aktuellt fick hon höra av sig. Kanhända hittade hon någon annan. Kanske återkommer jag om den här artikeln. Kanske inte.

Jag hade också en massa, massa frågor till en uppsats. Det ska jag försöka ta tag i ikväll. Det är väldigt många nu som hör av sig angående sina arbeten och uppsatser. Jag tycker som vanligt att det är jättebra att det diskuteras och arbetas med prostitution, så jag hjälper gärna till. Men bara via mail just nu. Om inte något väldigt intressant upplägg dyker upp förstås, då kan jag frångå mailprincipen.

Efter lite surfande så tog jag itu med annat jag ville ha klart, mest för att jag sedan skulle kunna sitta här i lugn och ro. Fast så lugnt vet jag inte. Jag skenar fram och tillbaka till tvättstugan för tillfället och tvättar överkast, plädar och mattor.

Hur om helst lämnade jag datorn för att bära ned grejer till källaren och bära upp grejer från källaren och bära bort tidningar och lampstativet till rislampan och även ta en rask promenad. Jag ska försöka komma igång med lite fysisk aktivitet igen efter vinterns ide. Imorgon ska jag till stan i några ärenden och ska då också leta efter nya gåstavar.

När jag kom hem var det ganska skönt ute, men inte tillräckligt varmt för att gå barbent. Men jag ville ha lite vårkänsla och skippa jeansen. Testade lite av varje, vilket kanske kan te sig lite tokigt för somliga *ler*, bara för att ta en promenad. Tunna, svarta leggings var grunden och sportbh ( ifall jag skulle få för mig att jogga lite, vilket jag inte fick ). Bara leggings och tröja känns oklätt för en snart sextioåring, iallafall att visa sig i offentligt.
Blev till slut en kjol jag inte använt på minst två år och som jag faktiskt varit på väg att kasssera. Trodde den var för liten. Jag väger mig inte längre av rädsla för att de där fyra kilona jag hade lagt på mig sist jag vägde mig, ( vilket är länge sedan)  har ökat ytterligare fyra kilo. Så länge jag kan ha mina kläder är det lugnt, resonerar jag. Just idag tror jag att det är väldigt lugnt *ler*. 


Jag bar alltså ner en hel del till förrådet i källaren och bar upp dynorna till solstolarna ena vändan och cykeln den andra. Det börjar bli dags att ta itu med cyklarna också nu. Lade sedan kameran i tidningskassen och tog det kasserade lampstativet i den andra handen och gick iväg. Inte alls speciellt skönt vädermässigt. Trodde nästan det skulle börja regna. Men det var skönt att röra på sig och jag gick fort i början. Sedan tog jag lite kort och njöt av naturen. I slutet av nästa vecka, om det är väder måste jag ta skogsrundan. Idag hade jag inte riktigt ro till det, med tvättid som väntade och datorjobb att göra.



Även om vårlök inte riktigt kan mäta sig med vitsippor som kanhända snart börjar komma i skogen, så är det ändå både fint och inger hopp.

Så plötsligt sitter en liten ekorre framför mig på vägen. Ja, framför och framför. Det är ganska långt från honom och mig, men jag sätter på kameran, zoomar in och knäpper. Resultatet blev en öde gångväg. Ekorren var borta, men när jag är framme där han var så ser jag honom i ett träd. Upp med kameran igen och resultatet blev det här. Han är på språng igen.

Jag står ändå kvar och pratar lite med honom. Det kan ju lika gärna vara en henne, men det faller sig bättre med honom. Han sitter där högt upp och lyssnar ( tror jag iallafall ) och så plötsligt börjar han dra sig närmare och närmare. Jag redo med kameran förstås, men han stannar på betryggande avstånd och det var svårt att få en ordentlig bild med alla grenar i vägen.

Kontentan av helgen kan inte bli annat än kanon. Jag har gjort det jag planerat. Jag har umgåtts med både människor, djur och natur. Jag har ätit gott och druckit gott och rört på mig lite. 

Nu har jag också bloggat, ätit upp salladen med potatissallad som jag blandade ihop efter sista tvättstugebesöket. Där kom matbilden. Nu är det dags att gå ut och hänga upp det jag sist lade i maskin och ladda sista maskinen. Sedan ta itu med mailen, besvara frågor, surfa runt lite. 

En relativt lugn kommande vecka har jag planerat. Såg att jag hade fått ett återbud, men har en som jag fick säga nej till som jag ska maila. En känd kund som råkar befinna sig här några dagar nästa vecka, men de dagarna var jag ju då uppbokad. Fast inte längre.

Inga kommentarer: