måndag, mars 21, 2011

SOCIALSTYRELSENS UTBILDNINGSMATERIAL och LITE DANSKT

En bild från demonstrationen under de danska sexarbetarnas festival som jag nämnde skulle gå av stapeln slutet av februari-början av mars. Mer bilder finns på den här sidan.


Jag tar en till. Vill ni se och lyssna till föredragen som var första dagen av de tre så finner ni dem här, med bla Pye och Laura Agustin. Ska jag vara ärlig har jag inte själv tittat på dem. Jag klickade upp Pye men hon pratade på engelska och det var lite dåligt ljud, tyckte jag. Men det kan ju också vara så att jag inte skruvat upp ljudet på datorn ordentligt. Jag har alltid ljudet avstängt och sätter bara på det när jag ska lyssna på något.

Ni minns kanske att siffran för antalet prostituerade i Danmark varit väl saltade. I svenska utvärderingen av sexköpslagen brydde sig Skarhed inte om att kolla de siffror hon fick, utan vände det till att eftersom vi inte hade så höga siffror så måste vår sexköpslag vara effektiv.  Men det här höga antalet stämde inte då summan från ena året lades ihop med summan från andra året osv. Man räknade alltså samma personer flera gånger, troligtvis medvetet. Nu har det här rättats till och följden blev att antalet minskades med ca 2000. Undrar om det även rättas i utvärderingen? Troligtvis inte, så  de som inget vet fortsätter väl att se utvärderingen som sanning.

Man frågar i tidningen:  Tror du at prostitutions-modstandere bevidst har løjet om hvor mange prostituerede der er i Danmark?

89% tror att prostitutionsmotståndarna medvetet har ljugit om antalet. Det tror jag också, för tyvärr har det ju visats sig i olika ämnen att man formar resultatet efter sitt syfte. Siffran för människohandel är tex en saltad summa som florerat länge och nu är en "sanning" för de som debatterar mot prostitution. Trots att man i flera undersökningar påvisat att man inte kan uppskatta antalet ordentligt.


Nu hoppar jag från vårt grannland till vårt eget land. Ni med gott minne vet att jag förra veckan skrev om socialstyrelsens material om utbildning till hälso, sjukvård och annan personal så de lättare ska upptäcka de som säljer sex. Jag behövde inte leta reda på det själv som min tanke var. Petit Jasmine hade idag lagt ut länkarna på Flashback. Tack för det. Så nu ikväll har jag suttit och läst igenom alltihop av det som rör vuxna. Det finns även material för barn och unga. Det tar jag en annan kväll.  

Det tar sin tid att läsa och trött i ögonen blev jag. Det som direkt slog mig var, att det kan vara sådan skillnad på attityder vad gäller den statliga utvärderingen av Anna Skarhed och detta material av Socialstyrelsen. Där Anna vägrar att kalla oss för prostituerade eller sexsäljare, utan genomgående benämner oss som de drabbade, där gör Socialstyrelsen helt tvärtom. En sådan ( för andra) liten bagatell gör mig så oerhört glad.

"Socialstyrelsen har, om det inte är direkta citat, undvikit benämningar som ”prostituerad” och ” den prostituerade kvinnan/mannen” för att markera att prostitution inte är en egenskap hos den person som säljer sex. Hon eller han identifierar sig inte heller nödvändigtvis som ”prostituerad”. I materialet förekommer benämningen prostitution eller sexhandel i bemärkelsen handling, samt uttryck som ”personer med prostitutionserfarenheter” och ”personer involverade i prostitution”. Fokus för utbildningsmaterialet är den part som säljer sex. Här används därför uttryck som ”personer som säljer sex”, ”personer som får ersättning för sex” och ”personer som säljer sexuella tjänster”."

Överlag är det väldigt tillåtande skrivit och man blandar inte prostitution och människohandel i samma säck. Hur underbart är inte det *ler*.  De första kapitlen handlar om prostitution och det sista om människohandel. När de båda företeelserna benämns i samma mening så är det med ordet eller emellan.

" Att prostitution kan betraktas på olika sätt har betydelse för den kunskap som produceras, t.ex. genom hur begrepp i undersökningar definieras, hur data tolkas och vilka slutsatser som dras av dem. Omdebatterade frågor kring prostitution har bl.a. handlat om kön, makt och sexualitet.

T.ex. har följande frågor debatterats:  • Är försäljning och köp av sex i sig alltid ett problem för de inblandade parterna eller ligger problemet huvudsakligen i det omgivande samhällets attityder till prostitution?

• Måste en kvinna som har sex med en man mot ersättning alltid ses som förtryckt och saknar kvinnor själva förmåga att använda sex för instrumentella syften – dvs. andra syften än njutning och kärlek?

• Bör män som säljer sex uppmärksammas i lika hög grad som kvinnor som gör det?"


"För stöd och hjälpinsatser till personer som säljer sex är bedömning i det enskilda fallet grundläggande. "  Det här är ju så viktigt. Jag hoppas verkligen att det här materialet kommer att användas och inte bara läggs undan i någon låda. Apropå det jag skrev tidigare i inlägget.  "När det gäller personer som är utsatta för människohandel saknas exakta siffror. Rikspolisstyrelsen presenterar t.ex. inte några siffror avseende antalet personer som kan ha fallit offer för människohandel för sexuella ändamål i Sverige (Rikspolisstyrelsen 2010). Antalet upp-dagade offer antas till stor del bero på vilka resurser polisen har till sitt förfogande för att upptäcka denna brottslighet."


Annat viktigt är att ändra attityden till hjälp. Nu är den totalt kass efter vad jag erfaret från berörda. Sexarbetare som av någon anledning vill ha hjälp med något kan nekas om de inte samtidigt tänker lämna sexsäljandet. En form av nolltolerans även i stöd och hjälp kan man säga. Det står en del om det här och i intervjuer framgår det att vissa hellre söker hjälp privat.

"De sociala insatser som erbjuds i Sverige är i stor utsträckning inriktade mot att få kvinnor och män ut ur prostitutionen, även om det i vissa verksamheter finns inslag av skadereducerande arbete parallellt (Holmström & Skilbrei 2008).9"

"Insatser till enskilda personer ska så långt det är möjligt bygga på respekt för den enskildes egen bedömning av sin situation. I 1 kap. 1 § SoL slås också fast att socialtjänstens verksamhet ska bygga på respekt för människors självbestämmanderätt och integritet."

Ni kanske inte tycker det här är ett dugg intressant. Men hela materialet går i stort sett ut på de förändringar jag själv och en del andra tjattrat om så många gånger. Det är verkligen befriande att läsa det här. Vikten av samarbete myndigheter emellan tas upp också och stigmatiseringen och skam och skuld och missbruk och funktionshinder. Faktiskt också osann fakta.  Pengarnas betydelse nämner man. Det är också en viktig bit i hjälpen och stödet. Att verkligen förstå personen i den biten.  

"De relativt höga inkomsterna kan försvåra för eller hindra en person att lämna sexhandeln. För personer som säljer sex och vill lämna den situationen handlar det om att hitta andra möjligheter till försörjning. Socialtjänsten har en central roll i den omställningsprocessen t.ex. rehabilitering av missbruk, hjälp att ansöka om skuldsanering och stöd i kontakterna med arbetsförmedling.


Prostitutionsenheterna påtalar att det inte är ovanligt att personer som säljer sex blivit negativt bemötta i samband med ansökan om ekonomiskt bistånd. Om klienten däremot haft med någon från prostitutionsenheten som stöd har bemötandet blivit ett annat "
 
Tid, tillit och förtroende är viktiga bitar för att hjälpen ska bli bra och en tillåtande attityd där egna fördomar inte ska lägga hinder i vägen. 
"Det största problemet för de flesta sexarbetare är trots allt det fördomsfulla sätt de blir bemötta på i samhället (Jakobsson 2008, "

Ja jag slutar väl där. Men det finns mycket mer bra saker och människohandeln har jag inte ens nämnt och inte betydelsen att hitta de unga i begynnelsen.  Gå in och läs om ni har tid och intresse. Jag skummade igenom referenserna och hittade både Dodillet och Pye. Det är bra, men oavsett nyanserade referenser så krävs ändå att författarna till materialet är öppna, tillåtande, neutrala och nyanserade. Så verkar fallet ha varit här. Det är nästan så jag vågar hoppas på att det här är en liten öppning. Jag ger det här MVG + ha,ha.

Lite kort om min dag, innan jag avslutar och sätter mig och författar ett svar på en annorlunda fråga jag hade bland mailen. Inte över 400 tecken så jag får nog radera och räkna och fundera ett bra tag. Lite kul med en sådan här sorts fråga där jag räknas som "expertis". Dagen då, har bestått av ett hobbybesök, väntan på banken, väntan hos hyresvärlden. I fredags funkade inte koden. Då lade jag en sten emellan, som någon naturligtvis tog bort. Men kunden hade tur då det kom en annan som ringde till den han skulle besöka som då kom och öppnade.

Idag funkade det inte heller. Jag lade en sten emellan även nu, men planerade att gå ner. Men idag låg stenen kvar och besöket kom precis när jag drog på mig jeansen. Det här är lite störande eller mycket störande, därför gick jag upp personligen och påtalade felet. Vart eftermiddagstimmarna sedan tog vägen är svårt att precisera. En ganska stor del gick åt till att plöja igenom det här materialet från Socialstyrelsen. Men nu är det redan kväll. Sen kväll till och med. Om en kvart tänkte jag se på tv och äta en geishastrut. Något jag hittade sist jag handlade. Sedan tar jag mailen efteråt. Visserligen ingen sovmorgon i morgon, men inte heller något speciellt ansträngande åtagande. Är det fint väder och inte blåser som det gjort idag, funderar jag på en fika på stan ute.

4 kommentarer:

Gunnar sa...

Det virker som at alt av løgner og overdrivelser blir akseptert av myndighetene i debatten mot prostitusjon. Og på bakrunn av dette så fattes det vedtak om forbud m.m.

Derfor er det meget bra at det finnes organisasjoner (som f.eks. SIO i Danmark) der arbeider for at fakta skal fram.

Gretas Svammel sa...

Det stämmer nog tyvärr...Gunnar...att prostitutionsmotståndare förvränger och överdriver. Ofta utan att egentligen vara speciellt insatta. Kan inte jag tänka mig att sälja sex så kan ingen annan det heller, typ.
Det är inte bara bra att organisationer strävar efter fakta. Det är nödvändigt.

J sa...

Hej Greta!
Jag tackar dig tillbaka för att du gav mig länkarna till sexarbejdarkonferensen och deras videolänkar till Laura och Pye!

Min blogg är även uppe igen.

Kram från Jasmine

Gretas Svammel sa...

Tjänster och gentjänster...Jasmine *ler*.

Om du vill får du gärna maila länken till din blogg, då jag inte har den kvar. Och om det är okej att länka till den här.

Kram och sköt om dig