söndag, juli 11, 2010

KORRUMPTION, HYCKLERI, ANGIVERI

Nej, jag har inte drabbats av solsting om nu någon trodde det, då jag sitter här klockan åtta en söndagmorgon. Men vaknade tidigt av syrebrist i sovrummet och det var alldeles för varmt för att kunna somna om. Nu har jag suttit här en timma ungefär. Frukosten är avklarad och jag har tagit del av en del av skriverierna om Littorin. Orkar inte läsa allt. Tänker inte skriva så mycket om det faktiskt har jag bestämt. Det är alldeles för många frågetecken än så länge.

Många har förstås åsikter. En del anser att det är rätt åt honom eftersom han förestod en politik som försämrade för en massa människor. Vissa tycker att "Anna" sexsäljare gjorde rätt, andra att hon gjorde fel osv. Jag tycker förstås saker jag också och jag anser inte att hans politik har med det här att göra alls eftersom det inte handlar om prostitutionspolitik. Dessutom vet man egentligen inget fortfarande. Sedan anser jag att en seriös sexsäljare har tystnadsplikt gentemot de män hon eller han träffar. Det här att hänga ut en offentlig person i en kvällsblaska fyra år efter mötet ter sig för mig väldigt märkligt. Någon liten hund finns begravd här alla gånger.

Om Littorin när han låg i skilsmässa hade raggat upp en tjej ute någonstans och förlustat sig med henne gratis, skulle det inte skrivits något alls. Det hade varit fullständigt okej, normalt och accepterat. Nu valde han att lite mer diskret kontakta en sexsäljare (om han nu verkligen gjorde det) och vips blir det ett schoop för en skittidning. En nyhet som slås upp stort men som ännu bara är baserad på...ja vad då? Om det nu skulle vara så att han tillbringade en timma med en tjej och betalade för den timmen så är han inte den enda, inte den första och långt ifrån den sista politiker, polis, artist, bagare eller vad det nu kan vara som gör det.

Jag har sedan jag började blogga 2006 flera gånger nämnt min avsky mot hyckleri och förljugenhet. Jag har alla sorters kategorier män i min kundkrets och jag diskuterade för flera år sedan med just en högt uppsatt politiker om deras dubbelmoral. Visst kan jag förstå att det inte är lätt att stå upp för sin åsikt när man riskerar att hamna helt ute i kylan. Men tänk om, tänk om... bara några vågade och sedan några till och några till. Då vore snart förbudet mot frivilligt betalsex borta. Det finns tyvärr en hel del offentligt, uppsatta personer som framträder i press och radio och deklamerar sin åsikt mot prostitution för att några timmar senare själva njuta av lite betalsex. Det gör mig lätt illamående.

Jag trodde några skulle komma fram i ljuset när historien med polischefen rullades upp. Men den historien är också väldigt märklig. Folk håller varandra om ryggen och det kan jag väl också ha en viss förståelse för så som vårt samhälle är idag. Så jäkla mycket förbud, mycket skam och mycket som göms undan för att inte fläcka ner vårt goda rykte. Det är som en tårta ungefär med vacker glasyr, men inuti krälar maskarna.

En del såg jag, jämför det här litegrann med Geijeraffären. Själv kan jag inte se någon likhet med Littoringrejen. Mer då med polischefens fall. Geijeraffären handlade om unga utsatta tjejer som inte togs på allvar på grund av att inte riskera rikets säkerhet som det hette. Det var svinigt. Maktmännen gick fria på bekostnad av dessa tjejer som varken fick stöd eller hjälp. Polischefen anklagas för något liknande, plus massor av annat där ord egentligen står mot ord. Jag kan ha missat något, men jag har inte läst iallafall att dessa sexuella aktiviteter med en vuxen kvinna (eller två) som i åtalet kallas för våldtäkt, skett mot kvinnans samtyckande.

Nu blev det ändå en hel del skrivet. Så det kan bli *ler*. Jag önskar att om Littorin betalat för en sexstund så bör han stå upp för det och göra det utan skam och skuld. Det är en naturlig företeelse enligt mig och troligtvis skulle majoriteten av folket inte döma honom. Reinfeldts hycklande är en annan del i det hela. Men det lägger jag ingen energi på just nu. Åsikter som tangerar mina ( som jag tagit del av, finns säkert fler) är Blogge och kors i taket Thomas Mattson Expressen.

33 grader både ute och inne. Underbart. Jag ska packa ihop och cykla iväg till badet om en stund. Regn väntas i eftermiddag så bäst att passa på nu när jag kom upp så okristligt tidigt. Återkommer i kväll med lite vanligt svammel.

Inga kommentarer: