måndag, juli 05, 2010

EN TREVLIG DAG

Jag har skaffat hund.

Näää....jag skojar. Jag kikade in på Apoteket idag för att inhandla myggspray (som jag tror och hoppas att jag klarar mig utan, myggen brukar inte gilla mitt blod) och kom då plötsligt ihåg att fråga om armens hudsalva. Min gamla är snart helt på upphällningen, men jag har inte sett det när jag haft ärende in på något apotek. Men idag frågade jag då och det är ny design ha,ha. Tass-salva och mitt läppcerat är precis samma sak. Tur att jag frågade för hade ju aldrig köpt det annars.

En trevlig dag måste jag nog säga att det varit. Sov inte så länge som jag borde med tanke på att jag inte släckte förrän halv fyra inatt eller i morse. Hur man nu väljer att se det. Började leta information i går kväll, sedan blev jag sittandes i ett telefonsamtal över en timma. Letade sedan klart och då var klockan närmare tre när jag ansåg mig klar. Var inte speciellt trött så tänkte först börja skriva, men förnuftet segrade, så la mig och läste. Den är seg den här Agatha Christie, men ändå inte tråkig. Nu tror jag att Keplins efterföljare kommit ut så borde få mina nya beställda böcker snart.

Lite slow motionstuk har det varit över den här måndagen. Det har nog med värmen att göra, tror jag. Hittade ett välkommet mail i min privata mailbox. Mailade ju förfrågan om en utbildning i höst. Var inte hundra på att jag hade kvalifikationer. Inget svar kom, så skickade ett tjatbrev och idag kom ett svar efter två veckor. Jag hade i stort sett gett upp. Visst var jag kvalificerad.

Vill inte säga vad det är, men har man grundutbildning (vilket jag inte trodde då jag inte är legitimerad) så är utbildningen bara på en vecka. Nu räknar jag liksom med att jag ska komma in också. Det är för tidigt att anmäla sig än och sedan får jag börja visualisera och förbereda mig mentalt på att sälja mig själv och föreläsa i skolor och på vårdcentraler. Om de är intresserade alltså. Men det tar jag för givet *ler*.

Skrev sedan det jag inte skrev inatt och skickade iväg. Hör alltså samman med utvärderingen. Har ännu inte fått något svar att mitt mail är mottaget och tyvärr tror jag inte att jag någonsin får något svar. Jag har som vanligt inte tillträde till debatten förutom i bloggvärlden och har inte rätt att i media uttrycka mina åsikter. Jag tror så iallafall. Har jag fel så jublar jag. Men jag tänkte i kväll, eftersom det inte är något att se på tv, att pränta ner ytterligare åsikter till ett annat ställe också. Det är skrämmande om jag inte ska få utrymme någonstans, då utvärderingen i allra högsta grad handlar om mig. Men jag har ju marknadsföringen av boken i färskt minne. En enda som lät mig framträda? En enda som bemödade sig att svara. Jag kommer att vara Malou evigt tacksam.

Det är lätt som ni märker, att när man blir omyndigförklarad, nedvärderad och existensbefriad att då själv inta en offerroll, en tycka synd om mentalitet. Men jag försöker se det mer som ett friskhetstecken. Att jag reagerar och protesterar. Jag minns inte nu och jag orkar inte heller ta upp ännu en internetsida för att gå in hit till svamlet och kolla om jag redan har länkat till den danska artikeln om vår utvärdering. Jag har alltså redan ett par sidor på gång samtidigt.

Vad och om Norge skrivit något specifikt just om utvärderingen vet jag inte. Men enligt den här artikeln om man scrollar ner lite så framgår att lagen inte haft den effekt som de hoppats på i Norge. Jag ska som jag nämnt tidigare inte engagera mig så mycket i det ena och det andra. Men den här veckan tillåter jag mig det, för nästa vecka blir en vecka utan vare sig telefon, mobil eller internet. Då ska jag bara leva. Leva här och nu. Nära naturen och nära vilda djur och nära mig själv.

Okidoki. När jag hade gjort allt jag tänkt just då att göra vid datorn, så var det listornas tur. Åka ner till stan fanns liksom inte minsta lust till. Men hjärnan kokade och jag höll på att rinna bort i intet och vissa saker måste eller ville jag införskaffa denna vecka. Så kletade mascara på fransarna lite sådär hipp som happ, sprutade på lite lukta gott i nacken, drog på ett par shorts och ett linne. Svepte ett glas vatten, nappade åt mig solglasögonen och cyklade iväg till Tornby.

Inte alls så tryckande värme idag märkte jag. Till och med moln. Härom dagen ville jag inte ha moln alls, idag välkomnade jag dem. Så det kan vara. Biltema blev första anhalt. Svalt och skönt att ströva runt i. Sedan Ikanohuset. Också skönt. Luftiga trosor var ett ärende bla. Hittade inga som var som jag ville ha. Men köpte vanliga vita, hibsterstrosor i skön kvalite. Sedan blev det korta shorts med resår. Borde funka lika bra. Köpte två olika, ett par grå och ett par Hello Kitty inspirerade med linne till. Strunt samma. Jag ska ju bara strosa omkring här hemma med dem. Men de grå kan jag nog även ha när jag motionerar mig och stavarna. Ett långt realinne åkte med av bara farten.

Jag köper så sällan kläder så det kändes riktigt upplyftande. Speciellt som inget var särdeles dyrt och speciellt för att det var saker jag behövde. Festade till det med en bägare med en halv pistagekula och en halv chokladkula. Pistage har jag varit sugen på sedan jag köpte pinnarna som inte var pistage. Satte mig ute med glassen och kollade in folk och njöt utav molnen. Trodde jag väl aldrig *ler*. Att jag skulle njuta av moln.

Jag har inte packat upp det jag köpte än. Påsarna ligger i hallen och jag ska väl ta ett ryck snart. Men ska först uppbåda lite kraft och energi med en dusch och hårtvätt. Kanske fotar jag mig lite med mina Hello Kitty shorts, innan jag åter slår mig ner här och skriver. Om jag orkar skriva vill säga.I kväll får det inte bli så sent som igår, för imorgon börjar verkligheten igen. Lovade igår ett foto på hur jag såg ut då igår kväll och det ser ni här.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej köpte myggspray innan resan till östersund.har inte använt den ännu.då kan du få av mig.fina kort på dig.du är bäst.kram benny

Anonym sa...

Höjer ett glas rött vin för dig.kram benny

Hans-Erik sa...

Greta
Fint kort. Du är sexig i "den lilla röda"/HE

Gunnar sa...

Det har blitt skrevet litt om utredningen av den svenske sexkjøpsloven, her en artikkel fra NRK:
"Halvering av sexkjøp i Sverige"
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7195764

Gretas Svammel sa...

Du är kul du ...Benny...men nu har jag ju eget myggmedel.

Gretas Svammel sa...

Tackar...Hans-E

Gretas Svammel sa...

Jag ska läsa...Gunnar...mer ordentligt i morgon. Men snappade upp att det blir ju förvrängd information som kablas ut till omvärlden också.