torsdag, december 10, 2009

SERIETIDNINGAR, NOBEL och ANNAT

Kvällen är ännu ung och mycket kul är det på tv-n ikväll. Njaa, jag pratar förstås tvärtomspråket *ler*. Tre gånger har jag lusläst kvällens programtablåer i hopp om att jag kanske missat något som är någorlunda sevärt i mina ögon, i de kanaler jag har tillgång till. Men icke. Det enda möjliga är kunskapskanalen kl.21.00 om de första tecknade serierna. Men det skulle i såfall bara vara för att se skillnaden mot nu. Annars har jag väldigt svårt för tecknade serier. Kalle Anka på julafton är således inget för mig *ler*. Visst har jag, när ungarna var små, tvingat mig att sitta med när det sändes. Men jag var då djupt inne i mina egna tankar och tog det som ett tillfälle till inre avslappning. Dessutom har jag ju också svårt för att se om något jag redan sett och Kalle Anka är väl i särklass den mest visade reprisen.

Jag är även emot serietidningar. Ja, emot och emot. Folk får väl läsa vad de vill, men jag själv har nästan aldrig läst en enda serietidning under mina 55 år. Jag försökte även att undvika att mina ungar läste det, vilket egentligen inte var så svårt då ungar oftast tar efter sina föräldrar. Är man uppvuxen från födseln med böcker och sagor lästa från riktiga böcker eller direkt från mammas huvud och fantasi, vad ska man då med serietidningar till. Ett undantag gjorde jag för ena avkomman, som såg något program på tv om Bamse och som sedan till och med fick prenumera på Bamsetidningen. Därför skrev jag "nästan aldrig läst", för jag läste ju ibland högt ur den för den här avkomman.

Det andra möjliga är kl.22.00 på 4+ , Law & order. Det ser jag ibland som avslutning på kvällen om inget annat finns. Obama och nobelpriset intresserar mig noll. Jag tror att Alfred Nobel i sin himmel också undrar hur det där egentligen gick till. Jag gjorde en gång ett större arbete om just Alfred Nobel, mest för att han intresserade och facinerade mig och jag till och med skrev en novell om hans liv och öden. Han var oerhört duktig, men fick kämpa i många motgångar, blev snuvad på patent och han var väldigt ensam. Även damen som han betalade hyra och annat till (dagens prostitution kanske) svek honom genom att bli gravid med en av de andra som betalade hennes hyra (som han inte visste om).

Nåväl, jag klarar mig oerhört bra utan dumburken. Jag har ju mina böcker och det finns annat jag kan göra.

Den här veckan har gått helt enligt planerna...tills idag. Fick inte bara sovmorgon idag, utan en hel ledig förmiddag. Turligt nog fick jag reda på det redan i går kväll, så att jag utan stress kunde sitta här med mitt skrivande. Så istället för att lägga mig efter Kvällsöppet så fortsatte jag skriva. Tupluren tidigare på kvällen gjorde att tröttheten var som bortblåst. Sent, sent blev det innan jag slutligen, nöjd och tillfreds la mitt huvud på kudden och föll i sömn, i vetskap om att jag kunde sova tills jag vaknade av mig själv.

Hade då bara en inbokad massage framåt eftermiddagen idag. Jag gör mig i ordning och travar bort till mitt kryp in och väntar och väntar och väntar. Hade jag till slut inte gått hem igen, så hade jag suttit där och väntat än ha,ha. Undrar hur tankarna hos personen som bokat tiden går? Det lär jag väl aldrig få reda på. Jag fick iallafall en promenad och frisk luft. Jag får vara glad för det.

Funderar på att ändra mina måndagsplaner och ta en promenad och få frisk luft även i morgon. Det beror förstås på hur vädret är. Men jag funderar på att efter besöket i morgon ta promenaden till Ikea då istället för på måndag. Eftersom det är svårt att veta hur helgerna blir och om jag får besök eller inte, så skulle det vara skönt att ha hela måndagen fri, utan bestämda åtaganden. Ja, jag får se hur det blir. Nu återstår att se hur resterande kväll blir.

2 kommentarer:

gunnar sa...

I dag er det ikke annet enn Obama i Norge. Jeg er glad jeg ikke befinner meg i Oslo akkurat nå, ha ha..

Gretas Svammel sa...

Ja, stackars dig..Gunnar...du är ju nästan i händelsernas centrum *ler*