fredag, december 11, 2009

KAFFE OCH LUSSEKATT

Det gick ju riktigt smidigt med inköpen. Köpte julklappar till en katt bla och en golvlampa. Lampan är inte direkt åt mig, bara indirekt. Behövdes en ljuspunkt i ett av de mindre sovrummen, blev vi varse efter min ommöblering. Hade bara två alternativ. Antingen återställa möblerna, eller åtgärda det mörka hörnet. Var inget svårt val *ler*.

Gjorde Maxi först, eftersom jag är lite smart (tycker jag själv). Det enda i matväg som hamnade i korgen var en purjolök. Resten var hygeinartiklar, blockljus, julklappar och annat krams. Det som var smart, var att handla sådant där, eftersom jag då kunde betala med ICA kortet och spara mina kontanter till hyran. Ja, ungefär så resonerade jag. Fast man kommer ju ändå inte ifrån att betala, man bara skjuter upp eländet. Därför är jag lite originell kanske i dagens samhälle. Det är ytterst sällan jag använder kort. Jag har i och för sig bara två kort, Hennes och ICA och bankkortet förstås, men det använder jag aldrig att betala med.

Sedan styrde jag stegen över gatan till Ikanohuset och Ikea. Det var någorlunda dagsljus när jag steg in och skymning när jag steg ut. Ändå gick besöket inte på över 200kr. Hittade en lite "poppig" lampa för 99 kr. Pratade med 08-ungen nu i kväll och vi enades om, att visst är det bra och smidigt med bil, men ibland är det himla bra att inte ha någon. Trots att affärer är bland det värsta jag vet, så är det ändå lite kul att som idag strosa runt i lugn och ro och veta att jag ingen tid har att passa och inte var det så väldigt mycket folk. Däremot var det ju då en hel del jag ville ha. Snygg matta för 200kr, sittkudde med utbytbar klädsel för ungefär samma pris och mycket mer. Men! Har man bara apostlahästarna att tillgå, så kan man helt enkelt inte köpa mer än man klarar av att bära hem. Kan man säga måntro, att jag sparade några hundra på att inte ha bil? Nää.. det kan man ju inte. Men jag undvek onödiga utgifter, för inget av det jag ville ha, hade jag ju velat haft innan.

Eftersom jag gjorde av med en hel del kalorier vid hobbybesöket (tack för det) och genom den lååånga promenaden, så unnade jag mig iallafall en lussekatt. Man måste nog känna mig för att förstå, att äter jag bullar, kakor och dy utan att det är fest eller kalas, då är det något ovanligt. Men jag kände för att "festa" till det lite idag, fredag och allt. Ja, och Lucia på söndag också. Morgonkaffet intogs ju tidigt idag, så även ytterligare en mugg unnade jag mig ännu en gång idag. Smakade himla bra med kaffe och lussekatt efter dagens äventyr.

Nu har jag hunnit titta på första delen av Idol. Alla är ju faktiskt skitduktiga, men när Tove kom in i sin prickiga klänning och med sin karisma, då fick jag tårar i ögonen. Så löjlig är jag. Nu börjar det igen och nu håller vi tummarna för Calle.. eller. Han ser så go ut, medan Erik har en liten psykopatblick, tycker jag då. Men strunt i vad jag tycker. Jag säger som Jidhe. Nu kör vi. Ha en skön helg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har följt din blogg ett tag Greta, men detta är min första kommentar. Du skriver fantastiskt bra och verkar ha huvudet på skaft. Kanske ses vi någon gång!

Hälsningar från Dalmasen (denna gång anonym).

offy sa...

en härlig blogg och du verkar va en härlig kvinna har kollat på dina bildspel!! kanske kommer det ett nytt snart????
kram Offy

Gretas Svammel sa...

Tack för kommentaren...dalmasen..och hmm, kanske tar jag fel på person, men jag tror vi kommer att ses.

Gretas Svammel sa...

Tack..offy..det kommer mer bildspel. Men det får ju liksom inte bli tjatigt *ler*. Varken för mig eller för de som tittar på dem.