tisdag, april 19, 2016

BEGRAVNINGSMUSIK BL.A.

Svart långkjol, svart t-shirt och grön tröja blev dagens outfit. Klarade av en dusch i dag.  Fyra dagar sedan så kändes uppfriskande och skönt och renbäddad säng på det.
Fick sällskap till maten av kvinnan som även var i går. Hon kommer tillbaka igen senare i veckan, sa hon. Jag vet inte vad det här handlar om, men försöker att inte bry mig. På något sätt måste det gynna henne och jag tänker absolut inte hindra henne. Hon är bara korta stunder och jag har väl egentligen inget emot en pratstund då och då.

Igår kväll dök exet upp efter sitt jobb igen. Det är mer naturligt och vi har ju tack vare barnen haft / har en ständig relation i många år. Sedan tror jag att det kan finnas både medvetna och omedvetna frågor från oss båda som eventellt reds ut under våra pratstunder.
Ena avkommam med sambo kom också och de tycker det är lite kul när vi pratar om när ungarna var små och när vi köpte huset osv. Speciellt som de ju själva nu är husägare.

Från det ena till det andra. Förutom förmiddagens dusch har jag varit stilla och tyst idag och mår relativt okej. Inte varit så mycket ompyssling med mig idag som igår. Så det går nog ett tag till. Vill gärna klara kommande helg, så att minsta skitungen får sin sedan ett år tillbaka planerade helg. Utan att oroa sig för mig allt för mycket. Tänker nu att Kristi flygare kunde vara en bra dag *ler*.

Sovit ovanligt mycket i natt. Vaknade som vanligt vid 2-2.30.  Åt och drack lite, sov till typ 4 och åt då rånen jag fått in. Sov igen någon timma och tänkte sedan ta fram boken, men lutade mig bakåt och sov till 7. Fantastiskt. Men då läste jag sedan fram till frukost och morgonmedicin. Slumrat har jag ju gjort förut också men då bara korta stunder. Och nu vid datorn dåsar jag ju till titt som tätt några minuter då och då.

I morgon blir det Stockholmsbesök igen. Dyker upp på förmiddagen.Vet inte om det blir en eller två dagar. Behöver ha lite hjälp så får se hur jag tänker. Tycker det är lite synd att köra med barnen alltför mycket, men det behövs ett besök i lägenheten och egentligen borde man köra igång en maskin tvätt innan alla trosor är slut i lådan. Snart använder jag kanske Landstinget trosor men inte än. Vill vara så vanlig som möjligt så långt det går. Tror man känner sig i allafall lite friskare då. Jag tror ju så mycket.

08-ungen hade en annan gång hon var här hittat en låt av Lundell som kunde platsa på min begravning. Jag har ju två som de gärna får ta, sedan får de ta vad de vill som passar in på mig och mitt tänk. Allt behöver jag ju inte bestämma.
Mina val är Ovan där och Ted Gärdestads För kärlekens skull. Lundelllåten hon hittat är Gå upp på klippan Lyrics. Jag minns inte att jag hört den förut. Nu har jag, men det är lite svårt att höra orden och de är ju viktigast, så en ackustisk version och med textkopia på låten krävs nog. Sista versen kan man skippa. Fast visst ja, nu bestämde ju inte jag längre.

Första två verserna:

Det står en man på en klippa.
Han har fjädrar och örter i handen.
Se hur han sträcker sina armar.
Upp mot molnen, ut över landen.
Han behöver ingen död kyrka.
Han behöver inga stickor och plån.
Han kan sin sak.
Han känner sin styrka.
Och han vet var den kommer ifrån.

Han har kropp, han har själ, han har ande.
Och han tar hand om alla tre.
Han kan jaga, han kan känna.
Han kan gå upp på klippan och be.
Han behöver inga katedraler.
Han har sitt tempel där han står.
Han behöver inga kardinaler.
Han behöver bara vinden i sitt hår.

Vore ju coolt att ha både Lundell och passande text på sin begravning.

Nu ska jag plocka ihop inhalatorn som jag fick hjälp att skölja förut och ladda den, så det blir plats för matbrickan sedan. Fick precis sms från ungdomskopisen, som kommer om en stund. Det blir bra, vill hon träffa mig igen så är det bättre nu innan jag blir alltför dålig. Hon är väl den som tar det här hårdast, vi är ju olika och alla har vi olika sätt. Bara för att jag är som jag är så är jag ändå väldigt lyhörd för de som inte är det. Döden är fortfarande skrämmande för många.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Det känns först tråkigt att läsa om att du väljer begravningsmusik. Men sen känns det bra att du planerar och väljer musik som du gillar. Det blir en fin ceremoni för en stark och duktig kvinna

Gretas Svammel sa...

Visst... Hans-E... man vill ju något som passar ens person och ens tänk. Det är ju min dag *ler*.