torsdag, februari 25, 2016

SOL och BARNBESÖK

Jajamensan det blev sol idag. Nu är den inte så varm ännu och den kyliga småblåsten idag förstörde lite den lilla vårkänslan man kunde skönja. Men man blir ju glad och i ett vindtätt hörn skulle det säkert vara underbart.

Jag tog med kameran och tog några kort i väntan på bussen. Jag åkte runt halv ett och jag är ju så knäpp. Bussen tillbaka om jag ska slippa betala vet jag brukar gå kvart över och det hinner jag inte. Kollade turlistan det sista jag gjorde och såg att det gick en 13.35. Vad himla bra tänkte jag, på eftermiddagarna brukar de gå lite oftare så tyckte inte det var konstigt.

Halv två var jag klar och framme vid bussplatsen. Kom ingen buss. Klockan blev kvart i och den blev två och det blåste kallt om öronen. Så äntligen dök bussen upp men då hade det ju gått för lång tid för att kunna åka tillbaka utan att betala på nytt. Sa till chauffören att jag trodde du skulle komma 35. Kom det ingen buss då? undrade han. Nej. Är du säker? Ja, jag var här halv.
Så skulle han börja klicka in betalningen. Ska jag betala ändå? sa jag, det är ju inte mitt fel. Jag slapp betala. Taxan är ju höjd nu så jag sparade 21kr.

Kollade turlistan när jag kom hem och i hastigheten innan jag åkte, hade jag kollat när bussen gick från resecentrum, alltså 13.35. Mitt fel således. Var ju lite tur ändå att han inte hade koll på sina busstider haha.

Var på apoteket och hämtade en kartong sprutor, men vet ju inte om jag behöver fortsätta med dem om jag eventuellt kommer med i studien. Köpte även Reduflux för att se om det kan hindra proppen i halsen/bröstet och spyandet. Men har funderat efter röntgensvaret om det är vätskan ( som jag inte märker av ) som bidrar till att jag inte kan äta så mycket och att jag får proppen. Det var ju så i början på den här resan jan-feb 014. Jaja, testa skadar inte. Bafucinet är också en test. Det har ju lite bedövande effekt så tänkte att om jag tar den innan jag sover så kanske jag kan sova två timmar istället för som nu knappt en, innan hostattacker kommer.

Här ser jag mer död än levande ut nästan. Det är nog svårt för andra att förstå hur jobbigt det är när luften tar slut, om man inte själv upplevt det. Jag glömmer det ju själv när jag är still och kan andas och få syre. Läkaren sa att jag hade blå läppar efter att ha gått typ 20 steg från väntrummet till hans rum. Inget jag själv sett någongång, men jag tittar inte i spegeln när jag måste flämta efter luft.
Att få upp två matkassar för trappan är en pärs och jag slänger mig alltid med ytterkläder och skor på en stol och flämtar. Idag hade jag kameran till hands och tog ett kort. Vet inte om läpparna är blå *ler* men här har det gått cirka fem minuter så andningen är på väg att stabiliseras. Ska höra med läkaren i morgon när han ringer om jag kan få syrgas.

Jag blir så glad när jag vid väldigt sällsynta tillfällen känner sug efter något. Har några dagar nu tänkt på att körsbär skulle vara gott. Så inhandlade ett paket frysta idag som jag ska äta ikväll med lite yoghurt. Har förstås smakat några och det var så gott som jag föreställt mig.

Klockan hann bli rätt mycket på dan, så fixade mat innan jag tog plats vid datorn. Sötpotatis, lök, paprika, halverade veg köttbullar som bryntes och sedan fick efterkoka med lite vatten och en halv buljongtärning. Fullt ätbart, åt hälften och tar resten i morgon. Så skönt att ha maten klar i morgon.
Efter maten tuggade jag i mig två Redufluxtabletter och inte vet jag om det berodde på dem, men ingen propp och klökskänsla. Få se om resultatet blir samma i morgon.

Precis när jag börjat äta så ringde minsta skitungen som var på väg åt mitt håll med grejer i jobbet. Undrade om jag behövde ha något för personen tänkte stanna till när grejerna var avlämnade. Nu hade jag ju handlat, men inte allt, typ hushållspapper, knäcke och vitkål, så fick det levererat av min gulliga unge. Trevligt med ett oväntat besök.

Men det jag inte fått levererat är näringsdryckerna. Något måste blivit fel. Jag ringde dietisten i morse, men hon var inte där.... är sportlov här nu. Ringde då onkologen för att få numret till den andra dietisten, men hon hade inte telefontid idag. Sköterskan skulle lämna meddelande så skulle hon ringa upp. Dietisten alltså. Så fattade jag, så har dragit med mobilen idag, men ingen har ringt. Det är ju inte jag som beställt så kan inte ringa posten själv eller avsändaren. Jag tycker det är viktigt att jag får dem så snart som möjligt.
Men köpte 40% vispgrädde idag som jag får ta några skedar om dagen av.

Nu blir det snart körsbär, yoghurt och Gåsmamman. Tycker det verkar som en lovande triller eller vad man ska kalla den.
  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, Trevligt att träffa barn!

Gretas Svammel sa...

Alltid...Hans-E...