fredag, januari 23, 2015

BLUFF och BÅG

Bild från -09. Det blev inget fotande igår, lusten fanns där inte riktigt och dessutom kände jag av ryggslutet när jag rörde mig, vilket jag gör även idag.  Men jag har ju några bilder kvar till hemsidans uppdatering om en vecka, så det är lugnt. Men sedan är det tomt på bilder.

Jag sitter i morgonrocken för ska ställa mig i duschen när jag skrivit klart och sedan gå bort och köpa ingefära. Smoothien jag skulle göra igår blev mer en äcklig röra. Startknappen fungerade inte på mixern. Det har hänt förr, den fastnar liksom men har sedan lossnat och fungerat igen. Billigt är inte bäst. Igår förblev den fast så jag gav upp och försökte skaka istället. Ingen höjdare men fick i mig halva. Får köra med mina nyttodrinkar istället, det går lika bra. Och äta spenat och persilja bredvid. Idag ska jag äta stuvad spenat och ägg.

Läste att chiafrön är överskattade. Ja det tror jag också, trots att jag själv använder det. Men det är inte onyttigt heller, även om det inte är så fantastiskt som det skrivs om överallt. Ett tag var det gojibär som var så fantastiskt, men där sa min känsla nej, det är bluff. Om det är så eller inte vet jag inte, men jag litar på min känsla.

I artikeln om chiafrön länkas det till några andra artiklar, bl.a. att det tydligen florerar att man kan bota cancer med citron och bikarbonat. Om man kunde det så skulle väl alla bli botade *ler*. Det är således bluff och båg.  Överdrivet intag av bikarbonat kan faktiskt skada kroppen, framförallt njurarna.
Jag länkade i ett annat inlägg till en artikel om C-vitamin kontra cancer. Något jag också är skeptisk till, men C-vitamin gör ingen skada och jag proppar ju i mig några tabletter per dag. Inte för att bota min cancer, så godtrogen är jag inte. Utan för att höja mitt immunförsvar och sedan vet man ju inte om det även kan hålla cancercellerna i schack.

Men sur och basisk kost tror jag på och det gjorde jag långt innan jag fick cancer. Men det måste vara balans som i allt annat. Överdrivet basiskt kan vara skadligt även det. Men att många sjukdomar bl.a. cancerceller trivs, gynnas och mår bra i en sur miljö finns det vetenskapliga studier på. Det är därför jag kör med mina gröna smoothies, för kanske kan det få slumrande cancerceller att fortsätta slumra. Men det är naturligtvis ingen garanti för att INTE drabbas av cancer. Det är mer än bara kosten som spelar in. Annars skulle ju inte vegetarianer och renlevnadsmänniskor få cancer. Fast det får de ju. Den här skitsjukdomen kan slå ner som en bomb hos vem som helst. Barn, unga, äldre. Kvinnor som män.

Nu struntar vi det. Var och en får tro på det de vill. Känns det bra, så är det väl bra... kanske.
Jag borde sätta fart nu och ta tag i dagen. Men jag blev plötsligt så trött i ögonen. Jag kanske struntar i ingefäran och struntar i att gå ut. Jag vet inte än. Det är kallt ute och världen lär inte gå under för att jag inte köper ingefära just idag. Men jag skulle behöva promenaden.
Jag ska ta en avslappning i fåtöljen, sedan dusch och sedan bestämmer jag mig.
På söndag åker jag tidigt till huvudstaden och vet inte när jag kommer hem på kvällen. Troligtvis inget inlägg på söndag alltså.
Men idag är det fredag och jag hoppas alla får en fin dag och kväll och helg.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Trevlig resa till huvudstaden.

Tycker att bästa hälsokosten är varierad husmanskost. Sen en öl nubbe på helgen.

Sen är motion förstås. Samvaro med kvinna är viktigt för att må bra. Prata, skratta, gräla och knulla.

Fin bild på avslappad Greta.

Gretas Svammel sa...

Absolut...Hans-E... är en varierad och balanserad kost det bästa och så kan man festa till det ibland.