fredag, augusti 15, 2014

NU KOMMER SVAMLET

Hej hej, nu är jag här igen. Tog kortet efter cykelturen. Jag har två bilder från förrförra lördagen, det var väl då jag fotade, som är ämnade för bloggen. Men sparar lite på dem för vem vet när jag har lust att ta lite mer sensuella bilder igen.
Det var riktigt skönt att trampa runt lite och det blev inte bara en cykeltur utan regn, det blev också en cykeltur i sol. Och solen skiner fortfarande. Känns mer som vår än höst, tycker jag. Men det gick lite trögt att cykla, eller tungt eller vad man ska säga. Delvis beroende på att det var lite för lite luft i framdäcket och delvis på svaga, orkeslösa benmuskler. Det är inget kul alls att upptäcka hur kroppen försvagas. Men man får gilla läget helt enkelt. 

Hårmössan har jag haft på mig hela dan. Fast nu har jag tagit av den och trätt över en av mina små hemsydda mössor över skulten. Killen från igår som kom med vredet till fläkten skulle ju komma på förmiddagen och då kändes det bättre att ha hårmössan på och sedan fick den sitta kvar. Jag vet inte om den här killen läser mitt svammel här men man kan ju undra. Annars kanske det är en gammal betalande älskare som var för länge sedan och som jag inte minns. Fast jag brukar minnas de allra flesta när jag ser dem. Om det inte är massor av år sedan och de bara kom en gång. 

Han höll i alla fall sitt löfte och jag behövde inte betala något. Jätteglad och tacksam är jag över att fortfarande få träffa på snälla och goda människor som vågar frångå gängse regler som ändå inte skulle drabba någon, men istället lyfta någon. Som mig idag då. Jag vet ju själv att det inte behövs mycket för att göra någon glad. 

Måendet, som ni kanske börjar tröttna på att höra mig tjata om, är ännu inte helt okej. Fast bättre och bättre så det är hur lugnt som helst. I natt sov jag hela natten utan att vakna någon gång och det är första gången sedan sista behandlingen. Men magen håller kvar sin lustiga värk och orken är som sagt inte tillbaka helt. Jag hade trott att jag som idag kunde tagit ett glas rött och sippat på när jag skriver nu, men det vågar jag inte. Inte speciellt sugen heller för den delen. I morgon ska jag slopa kaffet till frukosten och köra med te några dagar, för har fått för mig att det blir värre efter frukosten. Vi får se. Jag är glad ändå för varje förbättring. Känningarna i skuldran har jag inte besvärats av idag alls. 

Vad har jag roat mig med idag då? Mest degat vid datorn faktiskt, men degat är kanske inte rätt formulering för jag har ju uträttat lite också. Surfat runt och skrivit ett långt blogginlägg om saker jag anser viktigt just nu och som jag tvivlar på att kanske hälften av mina läsare orkat traggla igenom *ler*. Men man kan inte orka bry sig om allt. Det gör inte jag heller. Men det som är viktigt för mig som person och för aktuell situation jag befinner mig i, går jag in hundra för.

Jag har printat ut blanketter från cancerhjälpen. Det är ju ingen lösning på de akuta problemen för det tar ca 8 veckor och det är ju inte alls säkert jag anses behöva hjälp. Men det är ändå värt ett försök.

Jag läste på facebooksidan, den om skrota alliansen och fas 3, någon som skrivit om sjukpenning och så en länk. Men länken funkade inte. Jag blev lite fundersam så började söka. Jag har sökt på FK:s hemsida tidigare utan att hitta något vettigt. Men idag fann jag ett par PDF filer med info. Jag tänker inte dra det nu ikväll för ni har nog fått tillräckligt redan *ler* och jag med. Men det är bra om jag får lite på fötter och vet vad som gäller ifall det blir tjabbel. Vilket det troligtvis blir. Jag blev ganska lugn efter att jag läst det, men ska läsa det igen för att verkligen förstå om jag förstått rätt. Två filer hittade jag för det är lite annorlunda om man haft företag.

Enligt facebookskrivaren kunde man bli utan sjukpenninggrund om det var si eller så. Jag minns inte vad det var. Men efter att ha läst på FK:s sida så tolkar jag det som att det inte finns några oklarheter i mitt fall. Jag återkommer till det här. Likaså om det här med socialbidrag. Det är som en snårig djungel allt sådant här. Omöjligt för en lekman att veta, för precis som med AF så serveras man  ju inte sina rättigheter ens på en papperstallrik. Däremot ens skyldigheter blir serverade på guldfat.

En länk ska ni få ändå. Som jag bara hamnade på när jag for runt på jakt efter annat. SVT rapporterar om att färre döms för sexköp.       Det är ju bra. Anledningen sägs vara dåligt med resurser, för sexhandeln anses inte ha minskat. Säkert är det så. Sedan tror jag inte ens poliser är så angelägna att jaga dessa "brottslingar". Om de inte får en fjäder i hatten förstås och lönepåslag för varje sexköpare de haffar och dömer. Malmö och Stockholm ska nu satsa på att jobba med det här, så var på er vakt ni som huserar där.

Snart blir det soffan och Anne på väg. Tycker det är ett behagligt och avslappnat program. Idag är Brolle med. Är väl inget speciellt med honom egentligen, mer än att han är så lik min första kärlek. Fast med frisyren han har nu eller hade sist jag såg en bild på honom finns direkt inga likheter utseendemässigt. Men sångmässigt. Jag var 15 och den här killen var 23 och vi höll ihop en sommar med mycket vin och gitarr och sång i parkerna tillsammans med andra roliga människor. Ja då tyckte jag de var roliga. Kanske jag skulle tycka idag med. Han sjöng som en kopia av Elvis och jag fastnade speciellt för  In the ghetto, så då körde han förstås ofta den för min skull. Och Brolle gör den nästan exakt likadant.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Trevligt att det varit en uthärdlig dag för dig.

Det är väl PK maffian som följer upp sexköpslagen. Sverige är väl unikt att lagstifta om att köp av denna tjänst mellan två myndiga personer är olaglig.

Gretas Svammel sa...

Det finns nog fler orsaker...Hans-E..att folk vill ha förbud mot sexköp. Dels för att de bara tycker så, dels för att de inte vågar ha avvikande åsikt, dels pga. okunskap, dels av moraliska skäl. Sedan tror jag faktiskt också att vissa kvinnor ser sexarbetare som en konkurrent.