onsdag, augusti 20, 2014

KLADDKAKA, BLOMMOR och FAS 3

Det blev en promenad idag. Men inte till skogen, fast man skulle kanske kunna tro det när man ser bilden. Tyckte att vädret var för ostadigt för att gå så långt, så jag tog en liten omväg till ICA butiken och sedan en annan omväg på tillbakavägen. På det viset gick jag i en liten skogsdunge dit och några hundra meter vid vattnet hem.
Jag ska handla i den större affären i morgon när jag ska till vårdcentralen, men fick för mig att jag skulle slänga ihop en filmjölkslimpa med diverse nyttigheter i. Sist använde jag kvarg istället för fil , så det var det jag köpte idag, plus sesamfrön och ett par kivi. Kivi innehåller mycket c-vitamin.

Inte skrämde gårdagens vin bort förkylningen inte, men i morgon.... då är den väck. Jag läste om sjukförsäkringen i Dagens arena och hamnade därifrån på en blogg skriven av kvinnan i artikeln som drabbades av bröstcancer 2008. Jag läste bara några strödda inlägg från de första åren. Men när jag hör en del berätta om sina biverkningar och idag läser den här kvinnans upplevelser, så är jag ju hittills väldigt förskonad. Nu kan man inte jämföra med andra eftersom alla är olika och cellgifterna är olika och medicindoserna olika osv. Ingen behandling är den andre lik.

Hon fick som jag cellgifter var tredje vecka, följt av operation, följt av strålning. Men under sin cellgiftsbehandling fick hon enormt mycket mer Kortison än jag. Jag tror hon åt upp mot 30 tabletter dagarna efter var behandling mot mina 8 ena dagen och 4 den andra ( som jag nu sist minskade ännu mer ). Fast det jag tänkte på var alla biverkningar hon fick av gifterna som sitter kvar än. Benskörhet tex. och psoriasis.

Lite blommor på det. Är nog sista lilla buketten jag plockar i år. Det var de tre gula blommorna som lyste mot mig där jag gick och som jag kände att jag ville ta med hem. Som tre små solar. I morgon är de kanhända redan vissna men just nu lyser de upp rummet. 

Någon limpa blev det inte idag. Gör den i morgon efter vårdcentralen istället. Fixade spenat och kokta ägg när jag kom hem och fick sms från bekanta ifall de kunde komma förbi på en fika. Kände att jag inte kunde säga nej en gång till och dessutom hade jag inget emot lite umgänge idag.

De hade med sig sådan där färdig, fryst kladdkaka ni vet. Men en annan variant som jag inte sett förut, med chokladgrädde på, eller om det var kaffegrädde. Så där måste jag nog säga. Själva kladdkakan var jättegod, men ska jag ha grädde till vill jag nog ha vanlig grädde.  Jag tror de tyckte likadant. Men det blev en rätt trevlig eftermiddag och nu sitter jag här vid skärmen igen.

Såg att Tv4 nyheterna tar upp Fas 3 igen, vilket jag är glad för förstås. Det kan aldrig informeras för mycket om det skitsystemet.

De frågade partiledarna vad de ansåg om skiten. Björklund kan ju inte veta mycket om vilka som är i Fas 3. Det är rent kränkande att höra honom. " Personer som finns i sysselsättningsfasen är personer med mycket svåra förutsättningar att få riktiga jobb. De har ofta varit långtidssjukskrivna ett långt tag."
Det finns sådana, men som politiker och därtill partiledare borde han veta att det gäller långt ifrån alla. Det kan ju vara så att han sa fel och menade långtidsarbetslösa, men det tror jag inte. Undrar om han läst min bok som jag skickade honom? Ja, alla partiledarna fick varsitt ex även Schyman. Var bara Löfven som skickade tackmail.

Nu ska jag svara på ett mail och sedan har jag inte bestämt om jag ska duscha nu eller i morgon bitti. Troligtvis blir det imorgon. Det tvättade håret blev mycket mjukare efter tvätt, nästan som riktigt hår.   

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,

Kladdkakan ser god ut!

Gretas Svammel sa...

Jodå...Hans-E... själva kakan var god. Inte grädden.