onsdag, juli 23, 2014

VARMT OCH SKÖNT.... ELLER?

Hur har ni det i värmen? Bra hoppas jag. Själv gillar jag ju sol och värme, men är less på att inte kunna utnyttja de här fantastiska dagarna. Önskar att jag just nu befann mig i en stuga vid något vatten, så att det räckte att bara gå tio steg för att doppa sig ( till armhålorna) och med träd som gav skugga. 

39 grader i solen vid fyratiden i eftermiddags när jag tog de här bilderna. Neddragna persienner och stängda fönster även idag. Det funkar inte annars. 27-28 grader inne är mer än tillräckligt i mitt tillstånd. I går kväll väntade jag och väntade jag på att temperaturen skulle sjunka så det blev ide att öppna korsdrag.

Ännu ett snäpp bättre idag, men långt ifrån mitt vanliga jag. Kroppen känns i alla fall inte längre som att en ångvält kört över den. Bara det gör att man återfår hoppet. Men så långt som att cykla till badet vågar jag inte drista mig och det gör mig som sagt lite frustrerad. Blev yr och kallsvettades när jag satt vid dator och frukost i morse. Trodde knappt jag skulle klara av att gå ner till vårdcentralen, men det lättade och efter en dusch kände jag mig okej. Oroar mig lite för att det är trycker som sjunker. Har en ny lapp nu med frågor till nästa behandling, bl.a. om trycket och om hostan. Vill ju inte förlora medvetandet här i min ensamhet.

Innan jag traskade iväg så kammade jag håret *ler*.  Den här tunikan är nog mitt bästa köp på länge. Sval, tunn, rymlig och billig var den också. Ett kap skulle man kunna säga.

Ett kort på vägen. Då, klockan tio var det rätt behagligt ute, men jag höll mig i skuggan så gott det gick. Glömde förstås att ta med något ätbart ifall magen började värka, vilket den gjorde på vägen hem sedan. Tänkte först be sköterskan att kolla trycket, men tänkte om. Jag skulle oroa mig ännu mer ifall det visade sig att det låg långt under 100. Förbandet blev bytt i alla fall vilket var ärendet.

Gav kroppen och magen lite järnrik spenat med kokt ägg när jag kom hem. Sällan jag äter mat så tidigt som tolv utom när ungarna är här. Men bättre med mat än med småplock resonerade jag. För att sedan inte bli helt galen av att stolpa omkring som en svag ynkling i min instängda lägenhet, så tog jag en stol, en bok, en flaska vatten och några salta kex och gick upp till vattnet och satte mig i skuggan. Så himla skönt.

När jag tröttnade på att läsa, så satt jag och filosoferade lite. Boken jag påbörjade om Saga, gav jag upp i natt. Den är så tröttsam att läsa, händer ingenting som jag ser som intressant. Det är verkar det författarinnans barndom hon berättar om. Eller försöker nysta i. Boken jag tog med nu idag var den om sannolikhet och slump.

Man får ju lätt ont i ändan om man sitter för länge i en sådan här stol. Åtminstone får jag det. Så jag gick lite. Det här är ju mitt vanliga promenadstråk. Gick barfoten på gruset för att stimulera akupunkturpunkterna vi har under fötterna. Letade efter ett ställe där jag kunde gå ner och doppa fötterna i vattnet, men det var bara sten, sten, sten. En del badar i det här vattnet, men jag tror inte det är så särdeles rent och inget för mig att hasa ner i.
Halv fyra traskade jag hem. Då hade jag varit där två och en halv timma. En timma längre än jag trodde.

Innan jag tog min stol och gick ut så ringde jag upp hyresvärden till oasen. Man måste ju försöka, annars kan man inte vinna *ler*. Nu vann jag inte ändå. Tjejen jag pratade med blev mer och mer irriterad på mig och förstod inte problemet. Om du inte förstår, sa jag så kanske jag kan få namnet på den som bestämt att lägenheten ska göras om. Men det gick inte och den som har hand om uthyrningen var inte där just då. Men henne, sa jag, pratade jag personligen med förra veckan då jag hade en annan intressent med mig och hon sa ingenting om att den skulle renoveras innan uthyrning.

 Ingen annan än de ska leta hyresgäster sa hon.... fast jag tidigare fått okej. Det kan ha varit planerat länge att renovera lägenheten sa hon också.... men varför har de då inte sagt det till mig direkt? Det kan också vara så att vi redan har en hyresgäst var ett annat argument.... även det borde jag då ha fått vetskap om när jag varit där och legat på så många gånger.
Jag fick helt enkelt finna mig i hennes svar ansåg hon och som sagt hon förstod inte problemet.
 
Men hade de från första början talat om för mig att den inte skulle hyras ut innan den gjorts om och att jag inte skulle försöka hitta hyresgäst för att slippa sista hyran.... då hade det inte varit något problem. Nu får jag släppa det hela. Fast jag anser ju att de skött det här hur osmidigt som helst och kommit med falska löften. Nu är det kanhända bra för en sådan som mig att bli lite uppretad så adrenalin och blodflöde kommer igång *ler*. Ekonomiskt är det förstås inte bra, men pengar är inte allt.
 
I morgon mår jag bra och åker och badar och på fredag tar jag ett glas vin. Hoppas kan man alltid.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Det är trist att bostadsbolaget inte kan ge riktiga besked. Om lägenhet skall renoveras måste de väl ha vetat det hela tiden. Bra att du står på dig!

Fin sommarkvinna i tunika!

Gretas Svammel sa...

Ja...Hans-E... ibland går inte saker min väg... och det är väl en del av livet det också *ler*.