onsdag, januari 01, 2014

FRISK LUFT, BRA DAG, DÅLIGT SEXKÖPSREPORTAGE I AB

Jaha, här sitter jag och äter upp de sista pepparkakorna, dricker mitt citronvatten och tittar ut på ett kompakt mörker. Snart hoppas jag att man kan börja skönja hur det blir ljusare och ljusare. Detta mörker som smyger sig på redan på eftermiddagen gör en deprimerad.

Annars känner jag mig ren och fräsch från topp till tå, med plockade ögonbryn, nyrakad mus, rentvättat hår ( ingen toning ) peelad och skrubbad på hela kroppen, insmord och med rena myskläder. Ni undrar kanske om kåtheten sitter i. Jodå, fast lite lugnare när jag håller mig ifrån att fantisera. Men minsta tanke på sex så pirrar det till. Mysigt tycker jag. Hoppas det kommer att vara så här länge, länge. Det blev att jag slapp att vänta ytterligare en vecka innan jag kan vara intim med en man. Det blir en sväng till oasen imorgon. Tack för det.

Idag har det varit en ganska lugn och behaglig dag. Och det behövdes nog innan det vedervärdiga sätter igång i morgon igen. Ja, inte oasen *ler*, utan källarlokalen där jag ska sitta instängd och glo hela dagen. 
Jag skrev klart baksidestexten idag och sedan skrev jag lite om mig själv också i tredje person och lade till en bild. Få se om jag kommer att ha det med. Nu är det bara omslaget kvar och det är i stort sett bara en bild som jag redan tagit. På arbetsförmedlingen, så originellt. Har fört över allt till usb och kan jag koncentrera mig i morgon så ska jag läsa igenom allt ännu en gång. Sedan är det bara att kontakta boktryckare.

Nöjd och belåten över min disciplin och mitt förvärv så fortsatte jag med hemsidan och bloggen. Lite hade jag ju förberett i natt. Det var i natt jag fick idén att ta bort presentationsrutan och ha den på blogghuvudet istället. Blev lite tokigt eftersom blogghuvudet redan var klart och att börja göra nytt kände jag inte för.  Får göra lite bättre till nästa månad istället.

 Tyckte sedan att jag behövde röra på mig och få lite frisk luft, innan det blev mörkt.  Hade egentligen ingen större lust så blev bara en tjugo minuters runda ungefär, som tog trettio eftersom jag tog några kort också. Men det var rätt skönt. Det är ju så *ler*, det kan vara skönt fast man inte har så stor lust och har man lust så kan det vara jätte, jätteskönt.

 Efter plock, skrubb och dusch, gick jag in på Aftonblaskan för att se om sista delen i det så kallade sexköpsreportaget var publicerat. Det var den inte just då, men nu är den det. Inte de tidigare artiklarna fanns heller, på startsidan. Började söka lite i blaskan för vet att den här tjejen Östman även granskade bidragsjobben under sensommaren och det var bra. Hon har även varit med i granskningen om mobbning. Också den jättebra. Det här om sexköp vet jag inte riktigt vad det är och vilket syftet är. Jo, så klart att man kan spekulera i syftet. Det räcker att läsa artikeln om de som köper sex.  
– Sexköparna är motorn i hela det här. Man kan inte bara göra det till en moralisk fråga utan det handlar om kopplingen till grov organiserad brottslighet. En kvinna från ett getto i Rumänien hamnar inte på Malmskillnadsgatan av egen maskin, säger Simon Häggström på Stockholmspolisens prostitutionsgrupp. Han säger även att 95 procent av de utländska kvinnorna på marknaden på något sätt är organiserade.

Jämfört med de andra granskningarna hon gjort, fast det här är ju inte direkt någon granskning eftersom alla artiklarna utan den idag är plusartiklar som inte alla kan läsa och ingen kan kommentera, så är den här slarvigt gjord kan jag tycka. Att syftet är att göra likhetstecken mellan påtvingad och frivillig kommers är uppenbart. Precis som man vill få folk att tro att alla tiggare tillhör kriminella ligor. Men att inte utforska de här påstådda 95 % är dåligt. Det låter ju i folks öron som något väldigt hemskt. Men om jag gör det lätt lätt, säg att det finns 100 prostituerade i landet. Av dem är 10 stycken utländska och av dessa skulle då ca 9 stycken vara offer för någon människohandel organisation. Det låter otroligt, ologiskt mycket och går stick i stäv med vad andra lagivrare säger, att lagen gör att sådana ligor skyr Sverige. Nu vet vi alla att det finns kvinnor som säljer sex som blir tvingade och hur många det egentligen är vet jag inte, men genom att göra ett sådant här påstående så vilseleder man okunnigt och oinsatt folk. Enligt mitt räkneexempel så skulle 90 stycken inte tillhöra någon organisation alls och många av dessa 90 är sådana som jag som vet vad jag gör och vet vad jag vill och gillar det.

Man manipulerar folk att fästa blicken på det värsta scenariot och få det till att det gäller all prostitution. Det sämsta är att reportern själv köper det hela. Det var ingen tillfällighet att en av frågorna jag fick handlade just om en 20-årig rumänsk kvinna. Att publicera det svar jag gav på den förstår jag mycket väl inte lämpade sig med tanke på reportagets syfte ha ha. Jag kan ju alltid hoppas att mina svar ändå fick henne att börja tänka lite mer kritiskt. Det skulle vara jätteintressant med ett reportage om just sexköp, men där man går in på de problem som finns och orsaken och vad och hur man kan förebygga. Tex få kunderna att bli mer kritiska vid sina val av eskorter, att vara lyhörda och att våga anmäla vid behov. Samt att informera unga människor så de inte ger sig in i något de inte vet det minsta om och sedan inte klara av att ta sig ur det. Plus att som vuxen våga prata, lära sig se. Få bort det tabubelagda.

Nu ska jag inte orda mer om det här för det blev som sagt varken hackat eller malet av det hela. Bättre kan du Karin Östman.

Vill ni läsa de 26 dummaste och vidrigaste saker som högerpolitiker sagt under 2013 så klicka här.
Nu har jag en timma till ett vil i soffan med mina sexfantasier, innan nyårskarameller och Frimans krig får min uppmärksamhet.    

4 kommentarer:

Unknown sa...

Greta.

Tycker att det är beklagligt att AB's reporter inte använder dina svar i reportaget. Men som du själv konstaterat passar de inte i den linje som AB valt i detta reportage.

Konstarerar att det finns mycket ogrundade och förutfattade åsikter angående prostitution och sexhandel. Aldrig framförs årsikten att det är tjänst baserad på avtal mellan två vuxna människor.

Jämför med porr där den kommersiella produceras med betalda skådespelare och som konsumeras i många svenska hem. Men där finns ju också amatörporr som görs av "svensson" där flesta svenskar/svenskor har medverkat åtminstone med nakenposering!

Gretas Svammel sa...

Hon har ju rätt att ta vilka delar hon vill...Hans-E... det jag inte förstår är alla dessa frågor, för hon måste ju ha vetat hurdant reportage hon tänkte göra.

Svenne sa...

En skön skogspromenad är inte helt fel på nyårsdagen. Samla tankarna lite inför det nya året eller hur?

Gretas Svammel sa...

Det är aldrig fel att röra lite på sig...Svenne...