söndag, september 22, 2013

FINA UNGAR

Hej hopp, jag tänkte väcka er snopp. Nää...det var dåligt. Bilden är från förrförra veckan... måste det väl vara. Jag vet snart inte då vilken bild är tagen när. Frågan är hur viktigt det är *ler*, förutom för mig. Jag har i alla fall tre bilder kvar från just detta fototillfälle som ska fixas, med att dra ut den röda pläden så den fyller hela bilden. Plus förra veckans bilder där jag ska lägga höstbakgrund på två, annan bakgrund på ytterligare två och tre som jag rätt och slätt gör svartvita. Och de svartvita får då ligga till sig, tills vi är inne i årets gråaste månad. Ja, enligt mig har vi två gråa, trista månader på året men det är inte november jag syftar på, utan februari.

Jag är lite trött idag, men jag räknar med att i alla fall göra klart 2-3 stycken innan jag börjar peela huden, lägga ansiktmask, plocka ögonbryn osv. Söndag är inte med på To do listan och inte måndag och inte heller onsdag, men på onsdag måste jag nog handla. Jag tror inte det räcker med bara två inköpsrundor för notan blir bara längre och längre, dels är det inköp till helgen här, dels inköp till födelsedagarna och dels inköp av bakingredienser samt att jag nog bör ha några öl hemma. Bör = vill ha. Sedan skulle det ju också vara kul att ge den minsta familjemedlemmen något, fast det ska inte bli någon vana. Sist vi träffades fick den lilla individen inget. Fast nu ljög jag visst. Vi blåste ju såpbubblor, men det räknas väl inte?

Idag är det väl första riktiga höstdagen. ( hos mig ).  Trädkronorna svajar i blåsten, regnet hänger i luften, himlen är grå men termometern visar 15 grader varmt. Igår tog jag en rätt lång promenad innan frukost och i solsken. Helt fantastiskt. Det blev mulet senare under dagen. Idag blev det också en liten promenad innan frukost tillsammans med några ungdomar eller unga vuxna. Vad är skillnaden? Idag hängde regnet i luften, ja inte bara hängde, det föll även ner små fina droppar, men inte så mycket så att vi behövde fälla upp våra paraply. Igår gick jag för motionens skull, idag hade vi ett mål. Den lilla ICA butiken för att inhandla frukost som passade alla. 

Gårdagens "barn"besök var ju inte planerat så därför hade jag ju ingenting hemma, mer än för mitt eget behov. Kanske var det en del av grejen? Att nu åker vi dit med kort varsel så hon inte hinner planera. Jag vet inte alls. Himla, himla trevligt i alla fall och så kul att alla stannade kvar över natt och jag fick en frukost tillsammans med dem. De här gemensamma frukostarna kan jag sakna ibland, samtidigt som jag är helt införstådd med att tiderna förändras, de blir äldre, har eget liv osv. Men när det vid sällsynta tillfällen händer så värdesätter jag det enormt. Och jag tror de förstår det, för det gör jag ingen hemlighet av.  

När de kom hade de två fulla kassar från " bondens marknad" ( bara det liksom ) och de fixade och donade i mitt kök allihop. Själv gjorde jag inte ett handtag, mer än tände ljusen och lade fram bestick och hämtade in tvätten från tvättstugan. Till och med vinet fick de välja själva.... från mitt vinställ....och någon ville ha öl. Det är därför jag vill plussa på mitt lilla ölförråd som i stort består av två burkar, men det är ju ytterst sällan jag själv öppnar en öl. Nästa helg kommer en ölkille så det bör fyllas på så det finns hemma ifall. Kött från orten som alla prisade och till mig en utsökt rökt forell också från orten förstås, eller länet. Rena lyxmaten med rotsaker i ugn, forell och grönsaker och som pricken över i inlagd getost. Allt närproducerat och närodlat. Visst har jag fina ungar? Jo jag vet, alla ungar är fina enligt deras föräldrar. Och bara det är ju så fint.

Fin var även Lingonfilmen vi sedan tittade på. Ungarna var tydligen inte alls lika insatta i denna Hudiksanda som jag är. Lite grann hördes i början att är det verkligen rätt och ja ni fattar. Vi pratade lite om det både under och efter filmen och resultatet blev bara kärlek. Kärlek till förståndshandikappade, kärlek till de som ser det ingen annan ser, kärlek till varandra och kärlek till våra medmänniskor. 

Nu ska jag tillbringa någon timma vid Photoshop, tror jag. Tv söndagarna just för tillfället är inte så jättekul. Det är tre program samtidigt kl.20.00  i olika kanaler som intresserar mig. Moreus i ettan, Det okända i sjuan och Förr eller senare i fyran. Ett jäkla hoppande blir det.    
    

4 kommentarer:

Svenne sa...

Översta bilden är verkligen njutningsfull och rimmet står inte av för hackor det heller!!!
/Kram

Gretas Svammel sa...

Det var väl bra ...Svenne... *ler*

Unknown sa...

Greta,

Matkassen hade fint innehåll. Gott med hemlagat.

Bilden väcker snoppen! Klasisk pin-up /Fibban posering med snygga bröst. Du är en sexig och vacker kvinna!

Gretas Svammel sa...

Ja maten var helt fantastisk...Hans-E...