fredag, juli 19, 2013

TYST MINUT, MANIPULERAD TOMAT och JORDGUBBAR IGEN

Ja, idag hölls en tyst minut för Jasmine. Säkert lite överallt både här och i andra länder. Bilden är inte riktigt sann, men nästan. Eftersom jag åkte hem efter jobbet idag ( förutom att jag gick av i samhället och handlade )  och tänkt på skogen länge nu, så tänkte jag att det vore en perfekt, passande plats för mig att sälla mina tankar på Jasmine till alla övrigas. Strax före fyra gick jag hemifrån. Det brukar ta ca 20 minuter i rask takt till "min" stig in i skogen. Men idag är jag lite invalid så jag räknade med lite extra tid. Jag har lite ont i ryggen, svanken. Fast inte ont egentligen, bara att det är svårt att räta upp mig från sittande till stående och jag går som en gammal kärring innan det mjukats upp.

 Tog ett kort för att visa de fula shortsen jag köpte *ler*.
Jag gick och gick, men den där stigen dök inte upp. Trodde att jag missat den, men på hemvägen insåg jag att jag nog skulle gått lite till.  Annars har den växt igen. Vek då av åt andra hållet för att komma ner till det vatten som finns åt skogshållet. Det funkar också tänkte jag och slog mig ner och tog ett kort, det översta. Kameran hade jag fäst i en grenklyka i ett träd.

Det var ganska gott om tid så jag knäppte några kort till. Så hörde jag hur det knakade i buskarna och drog på mig linnet precis innan en tjej i 30-40-års åldern dök upp. Jag tror hon blev lika överrumplad som jag. Jag undrade just vem som smög i buskarna, sa jag.
Jag har ingen aning om vad hon gjorde där. Såg ut som att hon letade efter något. Men jag tog kameran och gick därifrån. Klockan närmade sig halv och jag ville inte stå på en skogsväg så jag gick över till andra sidan och stegade in i skogen utan någon stig. Med tanke på min förmåga att villa bort mig så gick jag inte längre in än att jag skymtade vägen. 

Egentligen är jag inte mycket för tysta minutrar och att släcka lyset ett visst klockslag osv. Däremot tror jag mycket på tankens kraft så att meditera tex samtidigt som många andra i världen gör det, tror jag har betydelse. När väldigt många sänder ut positiv energi så gör vi världen lite mindre ond. Jag brukar ju be er ibland att hålla tummarna och att se framför er att det blir som jag önskar. Om många sänder ut samma önskan i rymden, eller samma goda tankar så förstärks det mångfalt. Så är min tro iallafall. Ni får tro som ni vill.

Jag stod där iallafall i en alldeles tyst skogsglänta där solstrålarna glimtade till mellan grenverken och tittade upp mot universum. Jag tänkte på Jasmine, jag tänkte på Dora (andra tjejen som mördades två dagar innan i Turkiet ) och jag bad om att vår skräck för sex som går lite utanför normen ska lindras. Att vi ska bli lite mer ödmjuka för andras preferenser och att folk lär sig att respektera andras val, även om det är val som man själv inte skulle göra. Att vi alla är olika.

Nu stod jag ju där längre än en minut, men det spelar ju ingen roll *ler*. Ibland får jag ju bilder till mig eller ord eller meningar, som jag nämnt förr. Om det var min egen fantasi, min egen önskan eller något annat, det vet jag inte. Det spelar inte heller någon roll. Men jag såg två leende kvinnor som höll varann i hand och vinkade. Tyck gärna att jag är färdig för vård ha,ha, men jag stod där alldeles ensam i en tyst skog och vinkade tillbaka. Huvudsaken är ju att det känns bra för mig och det gjorde det verkligen.

Hittade sedan en stubbe där jag pallade upp kameran och tog några kort till, innan jag staplade hem med min rygg.

Hittade ganska gott om blåbär på ett ställe. Smakade dem, men de var rejält sura.

Blåklockor fann jag också på ett enda ställe. Jag vet inte om det är specifikt där jag bor, men de verkar nästan sällsynta nu för tiden. Liksom blåklint. Jag kan inte minnas att jag sett en enda vild blåklint i år. Åkrarna besprutas väl så att de utrotas. Jag lät de här blåklockorna stå där de stod. Det räckte att ta en bild.


Ifall någon vill veta hur jag såg ut idag *ler*. Den här tunikan har hängt några år i garderoben. Jag har haft den en gång tror jag, eller två. Är egentligen inget större fel på den, mer än att den är för kort att ha utan byxor och till jeans ser det ut som om jag var i femte månaden när jag har den. Till tightsen funkade det. Har ju inte varit direkt stekhett idag. Varmt när solen tittat fram, men så fort den gömt sig bakom moln så blev det nästan lite kyligt.

Blev tillfälle att fråga gruppchefen idag om det var okej att nämna henne som referens när jag söker jobb.. Det var det förstås och jag har faktiskt redan gjort det, Men man bör ju fråga först. Fast med tanke på hur sällan en jobbsökan lett till något så kände jag mig lugn i det fallet. Två veckors förlängning fick jag idag. Nu blir det här inlägget långt nog ändå, så tar det här med jobbet en annan gång...kanske.

Kunde inte, när jag handlade, låta bli att köpa en sådan här mojäng. En manipulerad tomat. Så himla knäppt. Frågade en dam ( kund ) i affären vad hon ansåg och hon trodde att de snabbat på odlingsprocessen, vilket då påverkar näringsinnehållet. Ja, jag vet inte. Jag köpte en iallafall, nyfiken som jag är.

Jordgubbar blev det igen och där hade jag tur. Ibland ska man ha det. Såg när jag närmade mig affären att det inte var många askar kvar. ( heter det askar ?). Ser också en kvinna komma ut från affären och fråga om det är det enda som finns kvar. Hör mannen säga ja och jag ökar på mina steg trots min stela svank. Innan jag ens är helt framme så säger jag - du ska väl inte ha alla?  Jo, säger kvinnan. Det är fyra askar på bordet. - Jag vill ha en, säger jag och hon är snäll och låter mig få en. 35 spänn fortfarande. Fast jag har sett någonstans att de tar 25. De här var snäppet godare och sötare än de jag köpte en annan gång som jag då tyckte var de godaste jag ätit på länge. Det blir bara bättre med andra ord.

Jag läste något, lite snabbt i morse på den bärbara som jag tyckte var intressant, men kommer inte ens ihåg nu vad det handlade om och nu sitter jag vid den stationära. Men Dogges debattartikel i Aftonblaskan kan jag länka till. Förmodligen har ni redan läst den, men jag tycker precis som han *ler*. Att landet Sverige inte längre är som det har varit.

I morgon är det tvättstugedags igen, men jag vet inte just nu hur helgen kommer att arta sig. Det kan bli att jag ändrar tiden. Det kan också bli att jag struntar i att tvätta. Fast det är i och för sig dumt. Ja, ni lär säkert få veta om det blir si eller så *ler*. Nu säger jag bara....ha en trevlig, skön och solig helg.
  

4 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Bra med en tyst minut för att reflektera och tänka hur världen kan bli bättre.

De blommiga shortsen är ju lite annorlunda. Men du är ju en blomma själv. Och finns ju din egen ros i shortsen.

Tänk vad utvecklingen kan göra åt tomater. Var smaken bättre?

Gretas Svammel sa...

Nu var det ju inte bara jag...Hans-E...som tog en tyst minut för Jasmine just den tiden.

Tomaten har jag inte smakat ännu.

Svenne sa...

Jordgubbar köper man i kartonger;-)
Härlig bild på dig i bh, lossna gärna lite på den för jag vill se meeer av dom vackra skapelserna!!!
Nu är det snart dags för Sveriges fotbollsdamer att visa vad dom går för så jag stänger av datorn nu och kollar på tv.

Gretas Svammel sa...

Tack...Svenne...kartonger säger man ju. Idrott är inget för mig.