söndag, juli 17, 2011

INTE SÅ PJÅKIG HELG FÖR ATT VARA MIG

Då ruttlar jag lite igen. Iallafall börjar, för ska snart gå ut och ta ur tvätten i tvättmaskinen. Men det hade ni ju inte vetat och inte heller märkt om jag inte hade berättat det. Nu funkar torkskåpet, såg jag. Ja, det var väl på tiden och ny torktumlare fanns det. Mindre kul var att ena tvättmaskin stod och gick. Är det något jag blir störd på så är det folk som inte respekterar andra. Har man tiden till fyra så kan man inte bara starta en maskin, låta dörren vara olåst och tro att det är okej. Först kunde jag inte stoppa den. Den var precis på väg att fylla på vatten till sköljning. Jag stängde av med knappen på maskin, men så fort jag startade igen så fortsatte den. När jag stängde av på väggen så fick jag sedan upp lucklåset. En matta ? var det. Det finns andra maskiner att tvätta mattor i. Jag hängde den över sopkärlet i entren, laddade mina maskiner, låste och gick. 

Jag kopierade över en del av förra inlägget till Expressenbloggen. Alla läser inte svamlet här och dessutom syns den bättre än denna. Oftast iallafall, för den här registreras sällan på knuff. Gallimatias för er som inte bloggar själva.

Jag satt i fredagsnatt och förde över nya inlägg till bloggplatsen. Nu går det lättare för nu har jag kommit en bit fram i tiden. Då jag inte skrev varje dag. Tio inlägg per timma ungefär kom jag fram till. En del bitar raderas och jag tar bort länkar som inte finns längre osv. Vid första överföringen så pingade jag allt när jag var klar, för att den bloggen skulle uppmärksammas på bloggportaler. Det har jag slutat med *ler*, för upptäckte att på tex bloggportalen så kommer bloggar jag länkar till upp som om det vore nytt. När det i själva verket är fyra-fem år sedan. Fast å andra sidan är det ingen nackdel att tex Isabellas blogg syns igen. Även fast hon inte bloggar längre.

Annat jag gjorde i fredags var alla dessa ändringar. Allt gick inte via nätet utan jag fick ringa. Ändring av telefon tex. Inte abbonemanget utan ringdelen. Jag har två olika. Passade på att säga upp det trådlösa bredbandet också. Det till den lilla,lilla. Gjorde egna flyttkort också till de närmaste. De ligger på skrivbordet nu och väntar på att klippas ut. Annars får man ju nio stycken färdigtryckta. Varför just nio? De blir bra till typ tandläkaren och andra som jag inte är så intim med. Tandläkaren missade jag sist jag flyttade. Men det fattade jag inte förrän jag fick besvär med en tand, som ni kanske minns och själv tog kontakt. Jag hade då långt tidigare fått en undersökningstid via post som jag av naturliga orsaker uteblev ifrån. Jag visste ju inte om tiden. Jag slapp förstås betala.


Tycker nog att diciplinen varit med mig denna helg och nu ligger jag före med vissa saker, utifrån min lista. Fyllde sex kartonger bland annat. Det låter kanske mycket, men syns knappt. Sänglinne och handdukar är tex inte packat, men jag tömde två köksskåp. Nästan. Handdukar använder jag som stötdämpare när jag packar porslin, så några har ju åkt med. 

Var ju ganska skapligt väder så fick för mig att ta mig an byrån mitt bland packandet. Nää...jag har inte köpt någon färg än och nu behöver jag det inte heller. Möjligt kanske att jag köper för att göra någon chablonbild på lådorna. Men det lär nog aldrig bli av. Jag hittade i städskåpet en jättegammal burk med lila sprayfärg. Jag tror jag köpte den 2001 när jag precis flyttat till eget. Jag ska ha ljuslila tapeter i sovrummet, så det blir nog bra tänkte jag och färg blir väl inte för gammalt. Hur som helst är byrån också gammal och ful, så sämre kan det inte bli. 

Jag skruvade bort knopparna på lådorna och pallade upp "skalet" på balkongen och satte igång att spruta. Lite kul var det allt *ler*. Men jösses vad man fick trycka hårt. Det räckte till två omgångar, knopparna inräknade, men inte till lådorna. Inte blev det så illa heller. Täcker inte helt, men det är ingen fara att ådrorna syns igenom. Tvärtom.

Det var något mer jag gjorde som jag inte minns nu. Hur som helst, vid halv elva igårkväll var jag trött. Inget att se på tv längre på lördagar, mer än Sommarkväll, så jag lägger mig väl och läser tänkte jag. Nu tog det en timma till innan jag kom i säng och orkade då inte ens öppna boken.

Halv elva gick jag ur sängen idag. Men då hade jag legat en bra stund och funderat på ungdomar som ingen ser och på olika sätt att möblera i nya lägenheten. Solen sken och det var ett tag sedan jag rörde på mig. Lastade cykeln med tre kassar av avkommans kasserade kläder, som hon var här och sorterade för ett tag sedan. Gick med cykeln bort till Myrornas container och cyklade sedan en extrasväng hem. 

Satte på kaffe, kokade ägg och pallade upp lådorna till byrån på balkongen. Drog på det första lagret av färgen som blev kvar sedan jag målade stolen, innan jag bänkade mig här med frukosten eller lunchen eller vad man ska kalla det för så dags på dagen. Blev sedan fast här med bloggande mm, tills det var dags för tvättstugan. Då såg jag att det regnade. Flyttade in bordet med lådorna för säkerhets skull. Inte in alltså, utan längre in på balkongen. 

Drog på andra lagret innan jag började med det här inlägget. Det blir nog en rolig byrå. Don efter person. Det jag inte har gjort som står på listan för denna helg, är att kolla källarförrådet. Å andra sidan står det inget om att måla byrå. 

Jag är ganska nöjd med helgen. Nu kan jag slappa några dagar igen med gott samvete. Nej vars. Nästa vecka kan bli hur som helst. Jag lade in några tider på hemsidan och har inte kollat mailen ännu. Eftersom jag räknade med att tisdagen går bort så fick jag för mig att boka in ett besök i morgon. Men nu utlovas regn och åska på tisdag och då vet i sjutton om jag vill cykla fyra mil. Jag avvaktar för de har haft fel förr.

För er som vill veta kan jag berätta att mattan var borta när jag var ute nyss. I väntan på nästa raid till tvättstugan ska jag ta mig an mailen nu och beroende på antal så börjar jag väl klippa flyttkorten om jag hinner. Tv ikväll blir andra delen av Sluten psykvård. Intressant tycker jag och efter det Lindström och hans filosoferande över människan. Någonstans däremellan dusch och hårtvätt också. 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, Du har verkligen varit flitig i helgen. Kollade också programmet om Sluten pyskvård och sedan Fredrik Lindström. Två mycket bra program

Gretas Svammel sa...

Ja verkligen bra...Hans-E..känner mig alltid lite uppåt när jag hört funderingarna kring det ena och det andra hos Lindström.