söndag, juni 05, 2011

10 BRA SAKER OM BANTNING

Kom på en sak som jag tyckte var så intressant att jag vill skriva ett inlägg om det. Det här är alltså bara ett litet passusinlägg i väntan på det riktiga. Jag har inte hunnit med bilderna och ska alldeles snart gå ut och ladda tvättmaskinerna i tvättstugan, så det kommer mer framåt kvällen.

Men jag beskar bilden på maten jag åt i gårkväll. Bara för att den passade bra ihop med innehållet i det här inlägget. Även den här som jag tog i hallen då jag såg hur bröstvårtorna petade ut. Men tyvärr fick jag inte till det ordentligt på bild, trots flera försök. Iallafall såg jag ut så här när jag åt maten ha,ha.Ja, jag vet, jag har haft något liknande tidigare. Vårrullarna som inte var mycket att hänga i gran då jag testade första gången, blev bra mycket godare med örtsalt och soja innan jag ställde in dem i ugnen. Röran är mosade kikärtor, lite tomat och cremefresh med vitlök. Skitagött. Sista julölen tänkte jag dricka till, men ändrade mig eftersom jag efter duschen inte var sugen på öl. Vanligt vatten var lika gott. Sparade lite av röran men utan vitlök, som jag hade som pålägg på min frukosthusman idag.

10 bra saker att veta om bantning. Ett program jag bara halkade in på i onsdags efter promenaden. Kom hen strax före 18.00 och satte mig i soffan med vattenglaset för att pusta ut. Knäppte på tv-n, av ingen anledning alls. Kanske för att det var så tyst *ler*. Hamnade då alltså i det här programmet och såg de sista minuterna på det. Nu har jag suttit och sett hela på nätet. Ni som är intresserade, det var verkligen intressant, bör inte vänta för länge om ni vill se det. Det ligger bara kvar till och med onsdag 8/6. 

Inte hoppa över måltider. Ja,ja, det vet man väl, kan man tänka. Men i programmet gör de exprement med försökspersoner och förklarar vad som sker i kroppen. En person med dolt fett. Alltså en man med ordinär kroppsbyggnad, men med massor av fett runt de inre organen. ( jag skulle också vilja göra en sådan magnetröntgen) fick en dag hoppa över frukosten, en annan dag inte. När han sedan fick titta på bilder på olika rätter...sallader, grönsaker, feta såser och kakor mm, så reagerade hjärnan speciellt vid de mest kaloririka och fettrika sakerna, den dag han hoppade över frukosten. Något som är svårt att styra med viljan. Så när man fastar eller bantar eller slarvar med måtiderna så skriker kroppen efter det mest feta och kladdiga man kan tänka sig och ofta stoppar man då i sig en chokladkaka, wienerbröd eller liknande.

Man äter automatiskt mindre på en mindre tallrik. Testet här var att dela ut popcorn till en biopublik. En del fick små, andra större. Ingen orkade äta upp allt. Men de med större åt mer. Inte för att de var hungrigare än de övriga, utan för att de erbjöds mer.

Räkna kalorier. Det är tråkigt. Det har jag själv gjort och alltid lurar man sig själv. Här fick en tjej som trots att hon tränade och åt hälsosamt ändå var överviktig, föra matdagbok. Precis som jag, skyllde hon på att hon hade dålig ämnesomsättning. Så först kollade de hennes ämnesomsättning, som var helt normal. Innan försöket fick hon dricka vatten med något i, så att de kunde se på urinen hur mycket hon egentligen åt. Istället för 1000 kcal hon uppgav så var det egentligen 3000.
Så ämnesomsättningen är en dålig ursäkt om man inte går ned i vikt.

Håller man sig mätt längre på en proteinrik frukost? Ja det visar försöket de gjorde i programmet, där tre målare var försökspersoner.

Man håller sig även mätt längre med mustig soppa än med samma ingredienser och kaloriinnehåll var för sig som i en vanlig måltid. Här var det två grupper från något militärförband där ena gruppen åt maten som vanligt och den andra som soppa. Sedan scannade man deras magsäckar för att se hur länge maten var kvar i magsäcken. Det blev en avsevärd skillnad. I programmet förklarar de varför.

Undvik buffeer. Vår hjärna är präglad att välja. Finns det mycket att välja på så äter man mer.

Kalcium hjälper kroppen att göra av med fett. Det här var intressant. En person fick ena veckan äta med få mejeriprodukter. Den andra veckan samma mat men med fler mejeriprodukter. Han fick skicka in avföringsprover som analyserades. Resultatet blev att veckan med mer mejeriprodukter (fettsnåla) var det dubbelt så mycket fett i avföringen än veckan med få mejeriprodukter.

Bränna fett även när man sover. Ja, faktiskt. Försökspersonen fick gå 90 minuter och sedan mättes kaloriförbrukning och fettförbränning. Han hade förbränt 19 gr fett. Nästa dag fick han komma tillbaka och de mätte hans fettförbränning igen. Den här gången var det 49 gram. Vilket då visar att förbränningen inte bara fortsätter utan även ökar ganska lång tid efter själva träningen. Orsaken berättar de om i programmet. Min egen slutsats blir, att tränar man varje eller varannan dag så har man ständig fettförbränning. Själv försökte jag ju öka på förbränningen med Celsius. Kanske helt onödigt alltså.

Vardagsmotion viktigare än man tror. Här var en överviktig kvinna försöksperson. Hon rör sig inte nämnbart, utan sitter mest stilla hela dagarna. Ungefär som jag när jag häckar en hel dag framför datorn *ler*. Här mätte de hennes kaloriförbrukning med någon dosa, under två dagar. Ena dagen var hon som vanligt. Andra dagen skulle hon röra sig lite mer, typ gå i trappor, gå i rulltrappan, röra på kroppen när hon sände sitt radiopogram, gå och prata på lunchen istället för att sitta osv. Alltså inga större ansträngningar. Ändå hade hon förbrukat 240 kalorier mer den dagen. Fortsätter hon så varje dag, utan att äta mer förstås, skulle hon på ett år gå ner 12 kilo. 

Det var det om det. Naturligtvis var jag lite tidsoptimist och hann inte klart innan det var dags för tvättstugan, så gjorde ett break där mitt i. Nu ska jag ta mig an resten av bilderna och styra med lite annat. Men det blir ett inlägg till senare.

2 kommentarer:

Svenne sa...

Undvik bufeer? Det är ju då man får valuta för pengarna ;-)

Gretas Svammel sa...

Hmm..det beror väl på..Svenne..vilken valuta man vill ha.