onsdag, mars 16, 2011

DATALAGRINGEN


Jag tar chansen att hinna få till ett blogginlägg innan jag måste gå. Sitter i morgonrocken och måste även hinna med en snabbdusch. Men jag har 1½ timme på mig innan det vanliga jobbet står på tröskeln. Jag kommer antagligen att vara ganska slut ikväll, så är skönt att ha gjort det dagliga datorjoxet klart. Har precis suttit och betat av alla mail. Det är alltid en skön känsla när båda mailboxarna står på noll. Iallafall ett tag.

Gumman tö får pryda dagens inlägg. Man ser för varje dag hur snön försvinner, men tyckte de nämnde snö på vädret igår. Nää...jag hörde nog fel. Jag hoppas det *ler*. Solen skiner även idag, men det är inte så varmt som man luras att tro när man tittar ut. Två grader plus visar min termometer. Fast hittar man ett ställe i lä kan man säkert njuta av solen. Nu ska jag ju inte leta efter något sådant ställe alls idag.

Idag röstas det om datalagringen. Jag är inte insatt i det men har förstås min åsikt om en del av förfarandet ändå. Jag är som jag skrivit tidigare skrämd av hur vårt samhälle numera utvecklas och utvecklingen verkar inte gå att påverka,trots att folk protesterar. Som jag ser det handlar det inte längre om människans väl och ve, utan om makt och pengar och att tillskansa sig fördelar. Om man verkligen brydde sig om människan så skulle väl världens makthavare för länge sedan försökt att stoppa Khadaffis mördande tex.

Jag läser både Camillas blogg och Rejdnells blogg om det hela. Om sju dagar är EU:s utvärdering klar och jag tycker som många andra att  man borde vänta med röstningen till dess. Tydligen, av det jag läst är man tvungen för att inte få böter, att rösta idag. Men förnuftmässigt sett, iallafall i mina lekmannaögon, är böterna säkert ingenting mot vad det kommer att kosta sedan. Camilla och Christian Engström skriver i dag i Svd att det borde bordläggas.

"Alla ministrar och EU-kommissionärer vet redan att direktivet måste dras tillbaka eller omarbetas. Inte bara på grund av den väntade kritiska utvärderingen. Hela upplägget har visat sig vara fel."

"Men regeringen tycks inte lyssna på argument i sak. Istället verkar det mer som om det hela har blivit en ny prestigefråga, en fråga om regeringsduglighet. Precis som det ännu öppna FRA-såret."

Nu vågar jag inte ta mer tid till bloggen och datorn. Tänkte även ha skrivit om stelbent byråkrati som jag läste om i Corren förut. Som naturligtvis drabbar en enskild människa. Men jag skippar det och hoppar in i duchen istället. Hoppar lika snabbt ur om jag inte ska bli försenad. 

4 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, Håller med dig om datalagringen är något som bara stöder övervakningssamhället.

Skönt att Gumman Tö är ute och förberder. Nu vill jag se en vårig Greta.

Gretas Svammel sa...

Först måste det ju bli vår...Hans-E..och då leker jag kanske med kameran i vårsolen.

Gunnar sa...

EUs datalagringsdirektiv er jeg motstander av, jeg synes vi blir alt for mye overvåket fra før.

Norske politikere sier at 'Norge blir et fristed for kriminelle dersom ikke direktivet blir innført'.

Det er samme argument som de hadde med sexkjøpsloven; 'Norge blir et fristed for hallikvirksomhet og menneskehandel dersom vi ikke innfører forbud mot sexkjøp'.

Gretas Svammel sa...

Ja..Gunnar...ibland känns det inte som att vi är ett helt fritt och eget tänkande folk längre