söndag, februari 06, 2011

ÅRETS FÖRSTA TIDIGA "VÅR"PROMENAD

Sitter nu med vinskvätten som blev kvar från i fredags. Ett himla gott vin, tyckte jag. Vet inte om jag fått det, eller om jag köpt det. Palazzo Rosso, heter det. Italienskt. Ett perfekt pratvin utifrån min smak. Jag kör ju mest med enliterstetra när jag tar ett glas själv, då och då vid datorn, vilket kanske gör att det här känns som värsta lyxvinet. Ska ta små, små smuttar så det räcker hela inlägget *ler*.

Det blir nog mer ett bildinlägg än ett textinlägg i kväll ( fast det vet jag ju inte förrän jag är klar). Tänkte skona er från länkar, men det kommer kanhända i morgon istället. Precis som förra söndagen måste jag säga att jag är nöjd även med denna helg. Men vad fort en helg går. Då har jag det ju ändå bra som har lediga dagar i veckan, men det är inte riktigt samma känsla, även om det är himla skönt.

Igår tog jag hand om julapelsinerna. Det är ju helt sanslöst att de stått sig så länge. En fick jag kasta, men de andra pressade jag och drack upp saften. Dels är jag för snål för att kasta felfria apelsiner och när jag inte vill äta dem längre som de är så kan jag ju ändå ta vara på C-vitaminet genom att dricka saften. Om det nu är några vitaminer kvar efter snart två månader? Jag har aldrig varit någon jouseälskare och speciellt inte apelsin eller äpplejouise. Godaste jousen jag druckit var utomlands någon gång, där de hade färskpressad ananasjouse till frukosten. Men hade sällskapet inte tipsat mig, så hade jag aldrig testat den.

Något skrivande vid köksbordet blev det inte. Däremot här vid den stationära. Nu är hela projektet till eftervärlden omändrat och varenda bild minskad. Nu vill jag inte ändra det något mer. Det tog i stort sett hela dagen. Förde över det andra projektet hit för att göra omslag, vilket jag inte kan göra på skrivdatorn. Men det orkade jag inte igår. Det är ju heller ingen panik. Det är bara jag själv som vill få klart så jag kan börja med nästa och nästa och nästa. Avslutade lördagkvällen med filmen på fyran. Erin Bro.... nånting. Har ingen lust att resa mig för att kolla i tv-tidningen. Byggd på en sann historia. Rätt bra. Satt sedan kvar och såg reprisen av Solsidan. Smålog åt en del och retade mig på det löjliga.

Jodå, jag såg Melodifestivalen också. Halvt om halvt iallafall. Jag tycker Danny är okej, men jag tyckte inte låten var särdeles bra. Så mycket upprepningar. Samma sak med en annan av låtarna oh my god eller vad de sjöng. Dilbas låt var bra, men inte utförandet. Strunt samma, ingen var riktigt i min smak. Samtidigt med det så försökte jag nåla upp klänningen, ni vet den långa. Tog med den hem i torsdags för tänkte att jag kanske kunde sy i en tråd i var sida och drapera den. Det blev alltså inget bra, eftersom den är sydd i våder. Så under tiden de sjöng i tv så mätte jag med måttband från kanten så det skulle bli någorlunda jämnt. Sedan klippte jag med andan i halsen nästan. 


Idag letade jag fram fållningsband som jag ibland har till gardiner, när jag är lat. Man viker och stryker fast. Testade först på en avklippt bit. Nu hade jag bara vit, så det blev sådär. Syntes igenom på det tunnaste tyget. Dessutom blev den nästan för kort nu. Få se om jag någonsin kommer att använda den. Fast det tror jag nog, för den är väldigt skön att gå naken i. Egentligen perfekt att massera i, inget som sitter åt. 

Eftersom jag inte ville bli fast vid datorn idag, utan få klänningen klar, så intog jag frukosten till fyrans nyhetsmorgon. Det är väl många som ser tv till sin frukost, men för mig är det bara så avigt. Troligtvis en vanesak och inget jag heller vill få till en vana. Andra kanske tycker det är avigt att äta sin frukost vid datorn ha,ha. 

När jag strukit fast det här bandet runt varje våd och tagit kort på det, så blev det "skogen". Enligt min tidigare önskan så sken solen idag och det var inte speciellt kallt. Jag var lite rädd att solen skulle hinna försvinna innan jag blev klar och kunde gå ut. Men jag hade inte behövt oroa mig. Lite blåsigt visserligen och jag hade vinden mot mig på vägen till "skogen", men även solen, så det gjorde inte så mycket.


Kameran hade jag förstås stoppat i fickan, för kändes lite som att det här var årets första vårpromenad. Ja, jag vet att det kan låta tokigt. Tidig vårpromenad kan man säga. Jag hoppas det blir fler tidiga vårpromenader innan den riktiga första vårpromenaden kommer. 
När jag kommit in i "skogen" var det så lugnt och skönt och fridfullt. Tog ett kort mot solen mellan trädgrenarna. Blev sådär.

Ganska mycket folk ute, vilket inte var förvånande en dag som denna. Hittade en stubbe ( som jag aldrig sett förut) innan jag kom till "mitt" lilla berg. På den stubben pallade jag upp kameran och tog ett kort. Bry er inte om glasögonen *ler*. Tog första bästa i lådan när jag gick, för ev maskering.


Hämtade lite styrka från den kraftigaste trädstammen jag kunde hitta. Tog ett kort på det också. Lite sol, lite plusgrader, lite natur. Det behövs inte mycket mer så här års, för att livsandarna ska vakna till. 

Väl hemma igen satte jag in ett paket torsk i ugnen på en bädd av massor av lök och som jag hällt över grädde blandat med senap och pepparrot. Hade ju en period där fisk äcklade mig. Kastade allt jag hade hemma som var i form av fisk. Men när jag handlade sist, så blev det ett paket torsk. Kroppen får väl bestämma själv vad den vill ha, tänker jag. Under tiden den stod i ugnen så öppnade jag både balkongen och sovrumsfönstret och skvabbade av golven. Avslutade med att rena luften med en rökelse. Så nu känns det så fräscht och rent och det luktar så gott. Sedan jag åt popcorn, tycker jag det luktat popcorn i hela lägenhenheten. Men inte nu längre. 


Maten var superb. Det ser kanske inte så gott ut på bild, men i gommen var det mums. Sparade hälften av fisken för att ha på frukostknäcken i morgon. Hur ofta har man fisk på mackan? Jag längtar lite till frukosten i morgon faktiskt. Samtidigt som jag intog maten så förde jag över bilderna från kameran till datorn och fixade och beskärde.

Innan jag sedan loggade in hit så pratade jag med alla ungarna, utom en. Men den ungen pratar jag med så ofta ändå. Så nu känner jag mig så jättelugn i sinnet och så nöjd med det mesta. Inget surfande på datorn blir det ikväll, som skulle kunna störa lugnet. Mailen tar jag hand om i morgon. Vinet är slut i glaset och det här inlägget närmar sig också sitt slut. Det blev rätt mycket text ändå. Attans! 

Nu ska jag tända några fler ljus än de tre jag brukar tända när jag ser tv. Låta vardagsrummet lysas upp av bara levande ljus och sätta på lugn musik och bara flyta bort i universum en stund. Avslutar sedan helgen med Wallander och kanske ananassplitten jag såg låg i frysen. Och en sista bild från dagens "vårpromenad".      

7 kommentarer:

Benny sa...

Hej Greta vilka fina februari bilder,på din söndags promenad denna dag 6/2,o maten såg god ut.Varma kramar Benny

Gunnar sa...

Det er en merkelig vinter. Først snø i oktober-november, så sinnsykt kaldt i desember. Og nå er det regn og isete veger.
Jeg lurer på når det kommer snø igjen, haha..

Gunnar sa...

Et par lenker også:

Sexarbejderfestival i Danmark
www.sexarbejderfestival.dk

Også litt info på www.s-i-o.dk

Gretas Svammel sa...

Kul att du tycker det...Benny

Gretas Svammel sa...

Ja du...Gunnar...det kommer säkert mer snö innan det blir vår på riktigt. Det är bara att stå ut.

Sko kolla dina länkar sedan. Tack för dem.

Svenne sa...

Låter jobbigt med kjolen men om du inte ska använda den så är det bara att skicka hit den.
Kanske kan bli en ny sovrumsgardin hos mig när jag tar fram min symaskin, den har trampor så det kommer att gå lugnt tillväga;-)

Gretas Svammel sa...

Ha,ha..Svenne..var rädd om din maskin, den är väl en raritet *ler*.

För övrigt tror jag att klänningen passar bättre på mig än i dina fönster. Någongång ska jag ha den på mig.