måndag, juni 07, 2010

DET BLIDDE LUGNA PUCKAR

Jaha, här satt jag och ondgjorde mig över tidiga morgnar i går. Man ska vara försiktig med sina tankar *ler*. Men säkert är det någon mening med det hela, som jag inte vet nu. När jag hade legat och dragit mig alldeles för länge i morse och slutligen kommit ur sängen strax före åtta, satte jag på hobbymobilerna. Sms med återbud till dagens besök som var en regelbundet återkommande person. Ja, egentligen inget märkvärdigt för förhinder kan ju drabba alla.

Okej, tänkte jag, då tar jag det lugnt, äter frukost och åker ner till stan för att fixa disken och uträtta lite andra äreden. Än har jag inte kommit iväg. Så himla seg man är ibland. Idag är det extra segt att ta sig för något. Men de stänger inte förrän sex, så jag hinner lätt och jag ska ta mig i kragen snart och sätta lite fart. Men när jag ändå sitter här och degar kan jag lika gärna skriva ett blogginlägg, så slipper jag tänka på det.

I morgon hade jag först inte tänkt ha något besök. Men ändrade mig och åker inte till huvudstaden förrän sena eftermiddagen. Också en sedan tidigare känd, återkommande person ( som har svårt med framförhållning ) nappade förra veckan på tiden jag lagt ut på hemsidan. Idag hade jag ett mail att saker satt käppar i hjulet även för honom. Det är ovanligt med två återbud så nära inpå varandra. Men jag låter det få vara och kan ta det lugnt imorgon också.

Nu har jag ägnat en stund åt att kolla läget i världen och i Sverige. Men det är bara dumt egentligen för jag blir bara förundrad över hur vissa saker sker, hur det tänks och hur det ageras. Pilotstrejken tex. Att flygbolagen väljer att säga upp anställda för att istället hyra in piloter och därmed kringgå kollektivavtal. Är det smart i det långa loppet?

Läste en insändare att det inte är lätt att vara arbetslös. Personens aktivitetsstöd räckte inte till hans uppehälle, vilket jag vet att det sällan gör. Han vände sig till soc och jag tror att det är väldigt vanligt att de får träda emellan upp till existensminium ( om man inte har en trevlig hobby som inbringar lite extra). Nu fick han ändå avslag för att han inte sökt jobb i den utsträckning som handledaren på soc ansett. Jag kan tycka att det är lite märkligt faktiskt, för som arbetslös är man påpassad som sjutton av arbetsförmedling och coacher. Det är inte riktigt socialsekreterarens uppgift att avgöra, anser jag. Det är snudd på maktmissbruk. De ska se till att han är inskriven på AF och har kontinuerlig kontakt med handledare mm. Sedan är det AF som puschar på jobbsökeriet.

Något annat tokigt hittade jag hos Blogge, som länkade till bla den här artikeln. Att ett samtycke plötsligt inte är ett samtycke, inom BDSM. Vi kan inte bara lägga till förbud och förbud och förbud. Blir jag extra upphetsad av att bli bunden och kommer överens med någon som i sin tur blir upphetsad av att binda, ska väl inte den personen bli straffad för exempelvis frihetsberövning? Nu var den här tjejen väldigt ung 16 år bara, men det kan säkert visa sig masochistiska anlag redan i den åldern.

Jag skulle precis som mamman här reagera om min unge hade blåmärken och skador på kroppen. Men innan jag kontaktade polis, skulle jag naturligtvis prata med ungen. Visade det sig att det rörde sig om ett fall som detta vore det jätteviktigt för mig att ta reda på fakta och framförallt lyssna på vad ungen säger och inte dra egna slutsatser utifrån min moral och värdering. Skulle det visa sig att hon sagt stopp och nej och personen ändå fortsatt, blir det en helt annan sak.

Jag kan personligen tycka att det kan te sig märkligt att kåta upp sig genom att göra någon illa, näst intill misshandla någon. Men det är ju jag. Jag vet ju att det förekommer och är båda med på det så är det upp till dem. Någon mer lag behöver vi inte. Däremot upplysning och kunskap.

Det ser nästan ut som om det skulle börja regna när som helst. Inget sommarväder idag med andra ord. Men kan vara skönt för huden att få vila lite, fast regna kan det göra på nätterna. Eftersom jag nu har extra tid imorgon förmiddag blir det väl ett inlägg även då. Nu ska jag nog iallafall ta mig i den där berömda kragen och ge mig ut, garderad med paraply.

4 kommentarer:

Hans-Erik sa...

Greta, Tycker nog att det är bra att åklagaren prövar BDSM sexet. Det är ju en omyndig tjej som är tillsammans med en fullvuxen man. Man kan ju hävda att hon får ha sex eftersom är 15 men det verkar ju som hon inte förstod innebörden av BDSM. För övrigt tycker jag en man skall söka sig till jämnåriga kvinnor

Benny sa...

Vi hadde i alla fall fint väder i helgen,o nu regnar det ute,kom precis från en skön dusch//Kram

Gretas Svammel sa...

Njaa...Hans-E... visst kan man ifrågasätta en del i historien, åldersskillnaden tex. Men börjar man ifrågasätta om man ska få ge samtycke till våld i samband med sex då är BDSM snart illa ute.

Gretas Svammel sa...

Vädret varierar kan man säga...Benny