måndag, maj 10, 2010

TEKNIKMAGASINET GAV MIG HOPP

Kom hem strax före sju ikväll och som vanligt är en timma bara huxflux borta. Plötsligt är uret åtta och jag får en lättare släng av stress inom mig. Måndag idag och efter tre dagar med bara skit ( enligt min smak) på tv-n är det ikväll både Kommissarie Winther kl.21.00 och Medium 22.00. En timme alltså att kolla mail och gärna även svara på några, blogga, tvätta bort sminket och komma till ro i soffan. Men det löser sig väl som det brukar göra.

Förutom jakten mot klockan så är jag ganska uppåt ikväll. Trots en kylig motvind och tung ryggsäck cyklade jag med lätta tag och ett leeende på läpparna hem från Tornby nu ikväll. Det här med hur man bemöter sina medmänniskor är ju så himla, himla viktigt och hur engagerad man är i det man sysslar med och hur väl man vill andra. Blir man bra bemött så delar man gärna med sig av det, vilket jag gör nu.


Efter dagens besök i eftermiddags som också var väldigt trevligt och det var kul att ses igen efter en längre tid, så cyklade jag iväg med både hårdisken och kabeln i väskan. Kan som en parentes säga att jag idag fick svar från NetOnNet att de inte hade den kabeln jag behövde. Ett sista försök då i teknikaffärerna på Tornby. Funderade på vägen om jag skulle ta de längst bort först och jobba mig framåt eller göra tvärtom.

Men cykeln svängde nästan av sig självt in på första stället, Ikanohuset. Travar in på Teknikmagasinet där två killar står bakom disken och inte en enda kund finns i butiken. Upp med kabeln och förväntar mig att de ska säga...tyvärr den där är så ovanlig så den har inte vi. Ja, de säger nästan det. Den har nog inte vi, säger de. Jag rabblar historien och den ena säger då: - Jag har en likadan disk. - Vad bra, tycker jag. Kan inte jag få låna din kabel då?

Den andra killen säger plötsligt att han också har en sådan disk och tillägger: - Det måste gå att beställa. Sedan klickar han på datorn och kollar sladden och ger prisuppgifter. Skitsamma vad det kostar, säger jag. Borde inte NetOnNet kunnat beställa då, tycker jag, eftersom den är köpt där. Men det var inte självklart tydligen. Det berodde på vilka avtal mm och bla, bla. Men Laice som disken heter har egen hemsida och man kunde som privatperson beställa fick han fram där han stod och klickade. - Jag ska kolla det där, sa den ena av dem, så ringer jag dig.

Jag blev så glad, både av hoppet de gav mig och av deras engagemang och servicekänsla som de visade en kund. Jag till och med blev så till mig att jag glömde cykelnyckeln som jag lagt ifrån mig på disken och fick gå tillbaka. Så lite av deras tid betydde så mycket för mig. Fanns ju ingen anledning att fortsätta till de andra ställena, så strövade runt på Maxi ett bra tag. Jättelänge sedan jag var där. Förr när jag var bilburen handlade jag nästan alltid där. Inte alls mycket folk var det heller, så det var riktigt trivsamt. Cyklade sedan hem som sagt i motvind, men med en sol som lekte tittut med mig.

Nu måste jag nog snabba på om jag inte ska missa Winther. Filmen igår Doorslide var inget att ha. Stängde av efter en halvtimma och idag lämnade jag tillbaka den och den andra. Jag fattar inte ibland hur andra ser mig. Hur kunde flera stycken tro att det var en film som var som gjord för mig? Kanhända kom poängen i slutet som jag då inte såg, men då var det likväl en film som inte var i min smak. Både böcker och filmer ska föra läsaren eller betraktaren framåt i berättelsen och göra det på ett sätt som trollbinder, inte tröttar ut. Avkomman hade rätt och de andra totalt fel.

Sovmorgon i morgon och lugn och harmonisk start på dagen. Var det idag också för den delen. Tid till frissan är ordnad. Inte till nästa måndag visserligen, men det trodde jag inte heller. Hon har som jag lång framförhållning. Nu är det cykelhjul och sysselsättning till hösten som ska prioriteras. Ja, jag skriver hösten för nu är det snart stilltje i Sverige när semestern närmar sig. Marknadsföring av boken är förstås också något som ständigt finns i tankarna. Funderar ibland på om det bläddras något i boken jag skickade till riksdagen. Kanske, kanske inte.

Inga kommentarer: